וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפעילות הזו מפחיתה את הסיכון לסרטן השד

עודכן לאחרונה: 12.12.2023 / 10:05

למרות שעדיין לא ברור עד הסוף המנגנון שקושר בין פעילות גופנית להפחתת הסיכון לחלות בסרטן השד - מחקר חדש מראה שוב את היתרונות

איריס קול מראיינת את פרופ' תמר ספרא על סרטן השד/מערכת וואלה!

פעילות גופנית מפחיתה את הסיכון לסרטן השד אצל נשים צעירות בשיעור של עד עשרה אחוזים, כך מצא מחקר חדש.

מומחים מהמכון לחקר הסרטן בלונדון ניתחו 547,000 נשים במשך כמעט 12 שנים בממוצע ועקבו אחר רמות הפעילות הגופנית שלהן והאם פיתחו סרטן שד או לא. במהלך המחקר, 10,231 נשים שטרם עברו את גיל המעבר אובחנו כחולות בסרטן השד.

החוקרים הגיעו למסקנה שפעילות גופנית נינוחה, שכללה הליכה או רכיבה על אופניים בין ענפי ספורט אחרים, לפחות שלוש פעמים בשבוע מחוץ לעבודה הפחיתה את הסיכון לסרטן השד. למעשה, עשרת האחוזים של הנשים הפעילות ביותר היו בסיכון נמוך בעשרה אחוזים ללקות בסרטן השד מאשר עשרת האחוזים הפחות פעילות. עם זאת, החוקרים אמרו שאין תועלת בולטת מהשהייה ארוכה יותר או מהגברת האינטנסיביות של הפעילות.

אישה הולכת. ShutterStock
אישה הולכת/ShutterStock

סרטן השד הוא המחלה הממארת השכיחה ביותר בקרב נשים בישראל ובעולם. בכל שנה מאובחנות כ-5,000 נשים עם המחלה - הרוב המוחלט בשלב מוקדם שלה.עיקר התחלואה הוא אצל נשים מעל גיל 50, והסיכון עולה עם הגיל. ובכל זאת חשוב לזכור שרוב המטופלות שאובחנו בשלב מוקדם - מחלימות מהמחלה.

ד"ר סיימון וינסנט, מנהל המחקר, התמיכה וההשפעה ב-Bast Cancer Now, שמימנה את המחקר, אמר: "סרטן השד בנשים צעירות נוטים להיות אגרסיביים יותר ומאובחנים בשלב מאוחר יותר, ולכן אנו צריכים בדחיפות למצוא דרכים חדשות למניעת המחלה".

הוא אמר שבעוד שלא ניתן היה לחזות מי תחלה בסרטן השד, נשים יכולות לנקוט בצעדים להורדת הסיכון שלהם. "מחקר זה מדגיש עד כמה זה חיוני שאנו תומכים בנשים להתחיל לבצע שינויים קטנים ובריאים באורח החיים שיכולים להשפיע לטובה על בריאותן ולעזור להפחית את הסיכון לסרטן השד", אמר.

מחקרים קודמים העלו כי פעילות גופנית יכולה להפחית את הסיכון לסרטן בנשים בגיל המעבר.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה
אילוסטרציה. ShutterStock
אילוסטרציה/ShutterStock

הסימן הראשון לסרטן השד הוא לעתים קרובות גוש או בליטה חדשה, שצריך להיבדק על ידי רופא. תסמינים אחרים עשויים לכלול שינוי בגודל או צורה של אחד השדיים או שניהם, הפרשת נוזלים מאחד מהפטמות, או גוש או נפיחות בכל אחד מבתי השחי.

למרות שעדיין לא מובן לחלוטין מדוע פעילות גופנית יכולה להפחית את הסיכון לסרטן השד, מחקרים אחרים מצאו שפעילות גופנית יכולה להוריד את הורמוני המין כגון אסטרוגן וטסטוסטרון, שנקשרו לסיכון מוגבר לסרטן השד. החוקרים גם שיערו כי הסיכון עשוי להיות מופחת גם מכיוון שפעילות גופנית מורידה את רמות האינסולין והורמוני הגדילה המעודדים את התפתחות סרטן השד, וכן מפחיתה את הדלקתיות בגוף.

המחקר, שפורסם בכתב העת Journal of Clinical Oncology, לקח בחשבון גורמי סיכון אחרים לסרטן השד, כולל מדד מסת הגוף, היסטוריה משפחתית ואורח חיים כמו עישון ושימוש באלכוהול.

ד"ר מייקל ג'ונס, מדען בכיר במכון לחקר הסרטן, אמר: "מחקר חדש זה מספק לנו ראיות מוצקות לכך שפעילות גופנית גדולה יותר בשעות הפנאי קשורה לסיכון נמוך יותר לסרטן השד בנשים צעירות יותר. "חשוב לזכור שהסיכון לסרטן השד מושפע מכמה גורמים - כולל גנטיקה, אורח חיים וסביבה, ורבים מהם אינם בשליטתנו", אמר. "אנחנו עדיין צריכים להבין טוב יותר את הביולוגיה מאחורי הקשר בין פעילות גופנית להפחתת הסיכון לסרטן השד".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully