וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זו הסיבה שחורף לא קר מדי יעלה את תחלואת השפעת בעולם ב-50%

עודכן לאחרונה: 20.11.2023 / 13:28

שינוי האקלים בכדור הארץ מוביל להופעתם של וירוסים חדשים, ולעמידותם של כאלה מוכרים. באופן מפתיע זה פוגע גם במערכת החיסון שלנו, וזו סיבה חשובה ללכת להתחסן נגד שפעת

טריק תפוחי האדמה מרפא שפעת?/LauraKathleen

המודעות להשפעות שינויי האקלים על בריאות האדם עולה בהדרגה. שינויים אלו מובילים כיום בעיקר להתפרצויות של וירוסים שונים וחדשים שעלולים להיות מסוכנים לכלל האוכלוסייה, אך בעיקר לאוכלוסיות בסיכון. הטמפרטורות שעולות מדי שנה, מהוות קרקע פורייה לאותה ההתפשטות.

כידוע, הריכוזים האטמוספריים של גזי החממה הנפלטים כתוצאה מפעילות אנושיות, כולל פחמן דו חמצני ומתאן גדלים באופן דרמטי. מכיוון שגזים אלו גורמים לאטמוספירה למחזר חום ולהחזיק יותר חום, הטמפרטורה הממוצעת על פני כדור הארץ עולה.

קצב הגידול בטמפרטורות הואץ ב-50 השנים האחרונות, וצפויות עליות משמעותיות נוספות. טמפרטורת פני השטח הממוצעת העולמית עלתה במהלך המאה העשרים בכ-0.6 מעלות צלזיוס, והיא צפויה לעלות ב-1.4-5.8 מעלות נוספות במהלך המאה העשרים ואחת, בהתאם לפליטות עתידיות של גזי חממה.

בהתאם להתחממות הגלובלית גם ישראל מתחממת ודומה שיש מקום לדאגה יתרה. מדובר במדינה חמה שעוברת שינויים עונתיים משמעותיים שההשלכות שלהם ,בין היתר, הן עליה בשיעור הווירוסים וסוגיהם אליהם אנו נחשפים.

אירועי קיצון כמו גלי חום וקור, בצורות, סערות והצפות שצפויים לפקוד אותנו בתדירות גבוהה יותר בשנים הקרובות, עלולות בסבירות גבוהה מאוד להקשות על מערכות הבריאות בעולם וגם על זו המתקדמת שלנו. הצוותים הרפואיים שגם כך נמצאים בחסר, יצרכו לתפקד תחת עומס החולים הרבים בתנאים לא פשוטים. החשש הוא, שהתחזיות הקודרות יתממשו ורק ילכו ויתעצמו במהלך העשורים הבאים.

מתן חיסון לשפעת, קופת חולים כללית הרצליה, 27 בספטמבר 2023. ראובן קסטרו
מתן חיסון לשפעת, קופת חולים כללית הרצליה, 27 בספטמבר 2023/ראובן קסטרו

אחרי חורף שקט באה הסערה

ממחקר שפורסם השנה על ידי מכון IOPscience , עולה כי תנודות מהירות בטמפרטורה - מאפיין של התחממות כדור הארץ - פוגעות ביכולתה של מערכת החיסון להדוף זיהומים בדרכי הנשימה. עוד מצא המחקר כי חורף חלש ולא סטנדרטי (כתוצאה משינויי אקלים), עשוי דווקא להפחית את "חסינות העדר" מכיוון שפחות אנשים נדבקים בנגיף. הדבר מקל על התפשטות השפעת בשנה שלאחר מכן, וכתוצאה מכך להתפרצויות גרועות ומסוכנות יותר. פיסקה זו ואילו שאחריה חשובות מאוד.

בניתוח של קווי הרוחב האמצעיים הצפוניים בחורף 2017-2018, אחד החורפים החמים ביותר שנרשמו בעשורים האחרונים, חשף המחקר כי ניתן לייחס את מגפת השפעת הנפוצה בשנים אלו לשונות מזג האוויר המהירה והחזקה באופן חריג.

תחזיות מודל האקלים מגיעות לקונצנזוס בכך שהשונות המהירה של מזג האוויר בסתיו תמשיך להתחזק באזורים מסוימים בקווי הרוחב האמצעיים הצפוניים באקלים מתחמם, מה שמרמז שהסיכון למגפת שפעת עשוי לעלות ב-20% עד 50% בכמה אזורים מאוכלסים מאוד במאה ה-21 המאוחרת.

כאמור שינויי אקלים מובילים לתוצאות אינן צפויות ואלו עשויים לדחוף התפרצויות של השפעת העונתיות מוקדם יותר באזורים צפוניים שם קריר ויבש יותר. למעשה, "הטירוף" אליו נכנס כדור הארץ, משנה את זמני עונות השפעת, גורם לחוסר וודאות ולאיבוד הרלוונטיות התקופתית.

"שינויי אקלים יכולים לשנות את העיתוי ומשך העונות, לשנות את איכות האוויר ולהחליש את מערכת החיסון כך שאנשים יהפכו רגישים יותר לווירוסים, מה שיכול להשפיע על העיתוי של התפרצות וירוסים", מסביר ד"ר שלומי ויינר מהמכון למדעי כדור הארץ והסביבה באוניברסיטת טולוז שבצרפת. "עליית טמפרטורות ותנאי סביבה משתנים יכולים להשפיע על ההתנהגות והתפוצה של מינים מארחים, כגון חיות בר. שינויים אלו יכולים להוביל לשינויים בהפצה של פתוגניים ולקדם את ההסתגלות של מארחים ופתוגניים כאחד. זה עלול לגרום להופעת זנים חדשים או גרסאות של וירוסים עם דינמיקת העברה או ארסיות שונה", עוד הוא אומר כי: "שינויי אקלים יכולים להשפיע בעקיפין על התפשטות השפעת על ידי השפעה על התנהגות אנושית. לדוגמה, גלי חום קיצוניים עלולים להוביל אנשים להתאסף בתוך חללים ממוזגים, ולהגביר את הסיכון למגע קרוב ולהעברת שפעת. לעומת זאת, חורפים מתונים יותר עשויים לעודד פעילויות בחוץ, ולהפחית את הסיכון להדבקה בחללים פנימיים צפופים".

ד"ר ויינר טוען כי לתופעה יכולות להיות גם השפעות כלכליות וחברתיות המשפיעות בעקיפין על התפשטות הנגיף : "למשל, שיבושים בחקלאות ובביטחון תזונתי עלולים להוביל לתת תזונה ולהחלשת מערכת החיסון, מה שהופך גם כן אנשים לרגישים יותר לזיהומים".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו

איך נגן על עצמנו?

"לאור המציאות והתרחישים העתידיים", מוסיף פרופ' אבישי אליס, יו"ר האיגוד הישראלי לרפואה פנימית", "עלינו להיערך ביתר שאת. קבלת חיסון שנתי נגד שפעת היא הדרך הטובה ביותר להגן על עצמך מפני המחלה. כלל הגורמים המקצועיים ממליצים לא לחכות לחורף ולהתחסן בטרם מועד כדי להיערך בהתאם. עוד ממליצים גם על שמירה היגיינה על ידי שטיפה ידנית יסודית עם מים וסבון שהיא דרך טובה להסיר חיידקים ווירוסים מהגוף. בנוסף, הימנעות ממגע עם אנשים שמפתחים תסמיני שפעת, בדומה למצב בו היינו בתקופת הקורונה. אם אתם בעצמכם חולים, הישארו בבית כדי להימנע מהדבקת אחרים.

"אני קורא לציבור הרחב להקדים ולהתחסן נגד שפעת, שכן התחסנות הנה הדרך היעילה ביותר למניעת המחלה וסיבוכיה. ההמלצה להתחסנות חלה על כלל האוכלוסייה, נשים וגברים כאחד ובמיוחד אוכלוסיות בסיכון ומומלץ שלא להמתין לגל ולהתחסן כבר עכשיו. ובכך נתמוך בחברה וגם בכלכלה ונוריד את תחלואת השפעת המסוכנת בישראל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully