וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחקר ענק מגלה: חלק מהמזונות הכי מושמצים - כלל לא מסרטנים

עודכן לאחרונה: 16.11.2023 / 9:53

מחקר ענק שכלל למעלה מרבע מיליון משתתפים והיה תחת ארגון הבריאותה עולמי מצא כי יש רשימה של מזונות מעובדים שכולנו אוהבים ואינם מזיקים כמו שחשבו בעבר. קדימה להתנפל

IFB פרופ' פייר זינגר, מנהל המכון לחקר התזונה בבי"ח בילינסון, על צריכת בשר מעובד/צילום: מאצ'י הוף, עריכה: ניר חן

הנה מעט חדשות טובות בימים האלה: כמה מזונות מעובדים במיוחד מגבירים את הסיכון ללקות בסרטן, מחלות לב וסוכרת - אבל אחרים דווקא יכולים היות בריאים עבורכם, כך עולה ממחקר חדש על חומרי המזון הכי מושמצים בעולם.

מחקר בינלאומי חדש וגדול מצא שצריכה קבועה של מוצרי בשר - כמו נקניקיות - ומשקאות ממותקים אכן מגדילה את הסיכוי שמישהו יחלה במחלות האלה. אבל לחם ודגנים למעשה מפחיתים את הסיכון של מישהו מהם - מכיוון שהם מכילים סיבים - למרות שהם גם מזונות מעובדים במיוחד (UPF), כך עולה מהמחקר שפורסם בכתב העת היוקרתי The Lancet.

באופן דומה, רטבים, ממרחים ותבלינים אינם טובים גם לבריאות האדם, אבל לא כמו מוצרים מהחי ומשקאות קלים. עם זאת, כמה סוגים עיקריים אחרים של מזונות מעובדים שנראו בעבר כמזיקים: ממתקים וקינוחים, ארוחות מוכנות, חטיפים מלוחים וחלופות צמחיות למוצרי בשר, התבררו גם הם כלא מסוכנים. הם "לא קשורים לסיכון לריבוי תחלואה", אמרו המחברים.

מומחים אמרו כי הממצאים הראו כי ההתייחסות לכל המוצרים המעובדים כ"רעים לבריאות" אינה נבונה ואינה מוצדקת.

מזונות מעובדים במיוחד שאינם מגבירים את הסיכון לסרטן

  • לחם סופרמרקט
  • רטבים
  • ארוחות מוכנות
  • ממתקים
  • תחליפי בשר
  • דגני בוקר
  • חטיפים מלוחים
  • תבלינים
דגני בוקר. ShutterStock
הושמצו סתם? קערת דגני בוקר/ShutterStock

המחקר הנוכחי מבוסס על ניתוח של ההיסטוריה התזונתית של ומחלות שחוו 266,666 אנשים בשבע מדינות באירופה, כולל בריטניה.

"במחקר זה מצאנו שצריכה גבוהה יותר של מזון מעובד קשורה לסיכון גבוה יותר לריבוי תחלואה של סרטן ומחלות קרדיומטבוליות", אמרו החוקרים. "אנשים המעוניינים להפחית את הסיכון שלהם חלות במחלות אלה צריכים להחליף חלק מממוצרים אלה, אבל לא את כולם, במזונות דומים אך פחות מעובדים, או לעקוב אחר התזונה הים תיכונית".

ריבוי תחלואה היא כאשר למישהו יש לפחות שתי מחלות מקצרות חיים בו זמנית, כמו סרטן ומחלות לב.

הדאגה החריפה שהצטברה סביב מזונות מעובדים בחודשים האחרונים החריפה בשל העובדה ש-50%-60% מצריכת האנרגיה הכוללת בכמה מדינות בעלות הכנסה גבוהה מגיעה מממזונות אלה, ולא מאוכל טרי.

היינץ פרייזלינג, מחבר שותף של המאמר ומומחה בסוכנות מחקר הסרטן של ארגון הבריאות העולמי IARC, שגם שיתפה פעולה במחקר, אמר: "המחקר שלנו מדגיש שאין צורך להימנע לחלוטין ממזונות מעובדים במיוחד; במקום זאת, יש להגביל את צריכתם, ולתת עדיפות למזונות טריים או מעובדים מינימלית".

"תצפיות אלה אכן מצביעות על תפקיד של חלק מההמזונות המעובדים בהתפרצות של מחלות כרוניות מרובות. אבל הם גם מראות שההנחה הרווחת שכל המזונות הללו קשורים לאירועים בריאותיים שליליים היא כנראה שגויה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully