וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הקשר המפחיד בין מזון מעובד ובין סרטן המעי הגס בקרב גברים

עודכן לאחרונה: 4.9.2022 / 13:29

למרות שבמקרים רבים הוא טעים - אתם כבר יודעים שמזון מעובד הוא לא בריא. במקרה הטוב. מחקר חדש מצא קשר מפחיד בינו ובין סרטן המעי הגס, אבל יש מאכל אחד שיכול לנטרל חלק מההשפעות של המזון המזיק

קמפיין על חשיבות הגילוי המוקדם של סרטן המעי הגס/צו מניעה

אין מה להגיד - מזון מעובד הוא הרבה יותר קל להכנה, בטח בחודשים שהילדים בבית (ביי אוגוסט ושלום לחגים המתקרבים), וזה מונע מרבים מאיתנו לשים לב לתוויות שעל האריזות, אבל חשוב שכולם ידעו - זה לא בריא ואפילו יכול להיות מסוכן. צוות בראשות חוקרים מאוניברסיטת טאפטס ואוניברסיטת הרווארד גילה לאחרונה קשר בין הצריכה הגבוהה של מזונות מעובדים במיוחד וסיכון מוגבר לסרטן המעי הגס.

במחקר שפורסם ב-31 באוגוסט ב-BMJ, חוקרים מצאו שגברים שצרכו שיעורים גבוהים של מזונות אולטרה-מעובדים היו בסיכון גבוה ב-29 אחוזים לפתח סרטן המעי הגס - סרטן מאוד שכיח - מאשר גברים שצרכו כמויות קטנות יותר. באופן מפתיע, הם לא מצאו את אותו הקשר אצל נשים.

"התחלנו לחשוב שסרטן המעי הגס יכול להיות הסרטן המושפע ביותר מהתזונה בהשוואה לסוגי סרטן אחרים", אמר לו וואנג, המחבר הראשי של המחקר ודוקטורנט בבית הספר למדעי התזונה והמדיניות. "בשר מעובד, שנכנס לקטגוריה של מזונות אולטרה מעובדים, הוא גורם סיכון חזק לסרטן המעי הגס. מזונות אולטרה מעובדים מכילים גם תוספת סוכרים והם דלים בסיבים, מה שתורם לעלייה במשקל ולהשמנה, וכן השמנת יתר נחשבת לגורם סיכון מבוסס לסרטן המעי הגס".

נקניקיות. ShutterStock
לא בריא ואפילו מסוכן. נקניקיות מעובדות/ShutterStock

המחקר ניתח למעלה מ-200,000 משתתפים - 159,907 נשים ו-46,341 גברים - על פני שלושה מחקרים גדולים שהעריכו את הצריכה התזונתית ונערכו במשך יותר מ-25 שנים. כל משתתף קיבל שאלון תדירות מזון כל ארבע שנים, ונשאל לגבי תדירות הצריכה של כ-130 מזונות.

עבור המחקר ב-BMJ, צריכת המשתתפים של מזונות אולטרה מעובדים סווגה לסולם שנע מהצריכה הנמוכה ביותר (1) לגבוהה ביותר (5). אלו שנמצאו בחמישון הגבוה ביותר זוהו כבעלי הסיכון הגבוה ביותר לפתח סרטן המעי הגס. למרות שהיה קשר ברור שזוהה לגברים, במיוחד במקרים של סרטן המעי הגס במעי הגס הדיסטלי, המחקר לא מצא סיכון מוגבר לנשים שצרכו כמויות גבוהות יותר של מזונות אולטרה מעובדים.

יש גם מזונות שמועילים!

הניתוחים חשפו הבדלים בדרכים בהן גברים ונשים צורכים מזון אולטרה מעובד ואת הסיכון הפוטנציאלי לסרטן. מתוך 206,000 המשתתפים שעקבו אחריהם במשך יותר מ-25 שנים, צוות המחקר תיעד 1,294 מקרים של סרטן המעי הגס בקרב גברים, ו-1,922 מקרים בקרב נשים.

הצוות מצא את הקשר החזק ביותר בין סרטן המעי הגס למזון אולטרה מעובד בקרב גברים שצרכו מוצרים מוכנים לאכילה על בסיס בשר, עופות או דגים. "מוצרים אלה כוללים כמה בשרים מעובדים כמו נקניקיות, בייקון ופיש קייקס. זה עולה בקנה אחד עם ההשערה שלנו", אמר וואנג. הצוות גם מצא שצריכה גבוהה יותר של משקאות ממותקים, כמו סודה, משקאות מבוססי פירות ומשקאות מבוססי חלב ממותקים, קשורה לסיכון מוגבר לסרטן המעי הגס בגברים.

עם זאת, לא כל המזונות המעובדים במיוחד מזיקים באותה מידה ביחס לסיכון לסרטן המעי הגס. "מצאנו קשר הפוך בין מזונות חלב מעובדים במיוחד כמו יוגורט וסיכון לסרטן המעי הגס בקרב נשים", אמרה פאנג ג'אנג, אפידמיולוגית סרטן ויו"ר זמני של החטיבה לאפידמיולוגיה ומדעי נתונים בתזונה בבית הספר פרידמן.

יוגורט עם פירות. ShutterStock
מנטרל את ההשפעה. יוגורט/ShutterStock

בסך הכל, לא היה קשר בין צריכת מזון מעובד במיוחד לבין הסיכון לסרטן המעי הגס בקרב נשים. ייתכן שהרכב המזונות המעובדים האולטרה-מעובדים על ידי נשים עשוי להיות שונה מזה של גברים. "מזונות כמו יוגורט יכולים לנטרל את ההשפעות המזיקות של סוגים אחרים של מזונות אולטרה-מעובדים על נשים", אמר ג'אנג.

מינגיאנג סונג, מחבר בכיר במחקר ועוזר פרופסור לאפידמיולוגיה קלינית ותזונה באוניברסיטת הרווארד T.H. בית הספר של צ'אן לבריאות הציבור הוסיף כי "מחקר נוסף יצטרך לקבוע אם יש הבדל אמיתי בין המינים בקשר, או אם הממצאים במחקר זה נבעו רק ממקריות או משתנים מבלבלים".

"לסרטן לוקח שנים או אפילו עשרות שנים להתפתח, וממחקרים אפידמיולוגיים שלנו, הראינו את ההשפעה הפוטנציאלית הנסתרת - לוקח שנים לראות השפעה של חשיפה מסוימת על הסיכון לסרטן", אמרו החוקרים. "בגלל התהליך הארוך הזה, חשוב שתהיה חשיפה ארוכת טווח לנתונים כדי להעריך טוב יותר את הסיכון לסרטן".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully