וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זריקת ההרזיה החדשה שאושרה: למה היא טובה יותר וכמה תעלה

ד"ר רז הגואל

עודכן לאחרונה: 15.11.2023 / 8:41

לפני מספר ימים אישר ה-FDA את זריקת ההרזיה שהוכיחה את הירידה המשמעותית ביותר בירידה במשקל. מי זכאי לקבל אותה? איך עובדת התרופה? האם היא תחליף את אוזמפיק המפורסמת? וכמה תעלה?

מאונג'רו מונג'רו. אילי לילי,
הוכיחה הפחתה של 26% ממשקל הגוף – שיעור דומה לזה שמתקבל בניתוחים בריאטרים (ניתוחים לקיצור קיבה)/אילי לילי

בשבוע שעבר החליט מנהל המזון והתרופות האמריקאי (FDA) לאשר את תרופה חדשה לטיפול בהשמנה. התרופה נקראת "זפבאונד" (Zepbound). התרופה הזו מכילה את החומר הפעיל "טירזפטייד" שנמצא בתרופה לטיפול בסוכרת "מונג'רו" (Mounjaro).

זפבאונד היא התרופה השנייה בקבוצה חדשה של תרופות לטיפול במחלת ההשמנה שאושרה על ידי מנהל המזון והתרופות בארצות הברית. התרופה הראשונה שאושרה הייתה "וויגובי" (שמכילה את אותו החומר הפעיל כמו בתרופה אוזמפיק). על פי המחקרים שפורסמו בחודשים האחרונים, זפבאונד היא ככל הנראה התרופה היעילה ביותר לטיפול בהשמנת יתר לאחר שהיא הוכיחה הפחתה של 26% ממשקל הגוף - שיעור דומה לזה שמתקבל בניתוחים בריאטרים (ניתוחים לקיצור קיבה).

מי מתאים לקבל את התרופה?

ה-FDA אישר את התרופה זפבאונד לאנשים עם השמנת יתר הבאה לידי ביטוי במדד מסת גוף ((BMI 30 ומעלה, או לכאלה עם מדד מסת גוף (BMI) 27 ומעלה עם גורמי סיכון כמו לחץ דם גבוה, ערכי כולסטרול גבוהים, דום נשימה בשינה, מחלות לב וכדומה. ההמלצה לשימוש בתרופה היא בשילוב עם דיאטה ופעילות גופנית.

כיצד עובדת התרופה?

זפבאונד מכילה את אותם החומרים הפעילים כמו בתרופה מונג'רו שמיועדת לטיפול בסוכרת. התרופה החדשה היא למעשה התרופה הראשונה המשלבת 2 מנגנוני טיפול; האחד מהם, GLP1 , מוכר לנו מהתרופות "אוזמפיק" ו"וויגובי" הפועלות להאטת התרוקנות הקיבה. אולם, בעוד וויגובי ואוזמפיק הן תרופות שמדמות הורמון בודד שקיים בגוף, זפבאונד מחקה שני הורמונים -GLP1 ו GIP: האטת התרוקנות הקיבה - כך שאנשים שנוטלים את התרופה מרגישים מלאים יותר ולאורך זמן. בנוסף, התרופה מכוונת גם לאזור המווסת את מנגנוני הרעב והשובע במוח ומקהה את התשוקה למזון.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי
השמנת יתר. ShutterStock
התרופה מכוונת גם לאזור המווסת את מנגנוני הרעב והשובע במוח ומקהה את התשוקה למזון. מונג'רו/ShutterStock

אם אני מטופל באוזמפיק, האם עלי להחליף תרופה?

לא בהכרח. לא כולם מגיבים לתרופות הללו באותה צורה. ייתכן ומטופל מסוים ירד מעט או לא ירד בכלל משימוש בתרופות כמו אוזמפיק או וויגבוי אבל לעומת זאת הוא יצליח להשיל קילוגרמים רבים באמצעות זפבאונד ולהפך. לכן חשוב להיוועץ עם רופא המתמחה בטיפול בהשמנה על מנת למצוא את הטיפול הנכון והיעיל ביותר.

מהן תופעות הלוואי?

במחקר שפורסם בעיתונות המדעית נמצא תופעות הלוואי השכיחות ביותר היו קשורות למערכת העיכול. בערך שליש מהמשתתפים שנטלו את המינון הגבוה ביותר של זפבאונד חוו בחילה וכחמישית דווחו על שלשולים. חלק מהמשתתפים העידו כי הם סובלים מכאבי בטן, הקאות, עצירות, כאבי ראש וסחרחורת. על פי האישור של ה-FDA נמצא שאנשים שנוטלים את התרופה עלולים גם לסבול מגיהוקים וריפלוקס. עם זאת חשוב לזכור שרופא שמטפל במחלת ההשמנה יכול לנטר תופעות אלו ולסייע במציאת פתרונות כמו שינוי מינונים ושילוב של מספר תרופות.

האם התרופה זמינה בישראל, וכמה היא עולה?

התרופה "מונג'רו" לטיפול בסוכרת אמורה להיות זמינה בישראל בקרוב. כעת לאחר שמנהל המזון והתרופות האמריקאי אישר את זפבאונד לטיפול בהשמנה ניתן יהיה להשיג אותה במסגרת נוהל תרופות שאינן רשומות (29ג') באישור מיוחד של משרד הבריאות. במקביל החל תהליך האישור של התרופה במשרד הבריאות בהתוויה שאושרה לטיפול בהשמנת יתר. מונג'רו רשומה בישראל לטיפול בחולי סוכרת סוג 2 ותידון בסל התרופות הקרוב, ומגיעה לדיונים עם תוצאות מחקר שהראו שאחד משני סוכרתיים שהשתמש בתרופה, הגיע לערך המוגלובין מסוכרר 5.7% שמוגדר כהיעדר מחלה או טרום סוכרת.

עד שלא תיכנס מונג'רו לסל התרופות, לא ניתן יהיה לדעת מה יהיה מחירה בישראל. אולם על פי הדיווחים בארצות הברית, עלות הזריקה עומדת על 1,059 דולר, אך ההערכה היא שבישראלה מחירה יהיה נמוך יותר באופן משמעותי, במיוחד לאור התחרות הצפויה מול התרופה הוותיקה יותר להרזייה "וויגובי".

הכותב הינו רופא מומחה ומנהל המרכז הרפואי לטיפול בהשמנה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully