וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הסוד של בני ה-100 נחשף במחקר חדש, ויש שם כמה הפתעות

ד"ר דלית דרימן מדינה

עודכן לאחרונה: 6.10.2023 / 9:42

יותר ויותר אנשים מגיעים לגיל המופלג הזה, וחוקרים רבים מנסים להבין מה מיוחד בהם. מחקר רחב היקף בדק ומצא, ויש כמה ממצאים מפתיעים

חגיגות יום הולדת 116 ל"מיס סוזי" האישה המבוגרת בעולם/צילום: רויטרס

בשנים האחרונות, כאשר מספרם של האנשים המגיעים לגיל מאה ויותר ברחבי העולם ממשיך לעלות, החיפוש אחר הסודות של אריכות הימים יוצאת הדופן זוכה לתשומת לב הולכת וגוברת. במחקר פורץ דרך שפורסם בספטמבר 2023 במגזין הרפואי GeroScience, החוקרים בחנו סמנים ביולוגיים שונים בדם מתוך מטרה לזהות סמנים ייחודיים בדם המאפיינים את האנשים המגיעים לגיל המדהים. מחקר נרחב זה שעקב אחר נבדקים בשוודיה, לא רק מספק תובנות חשובות לגבי תהליך ההזדקנות אלא גם מאפשר הצצה לגורמים התורמים לחיים ארוכים ובריאים.

בלב מחקר זו עומדת הבדיקה של סמנים ביולוגיים בדם. סמנים אלה בדם משמשים כחלון המאפשר הצצה לגבי פעילותו של הגוף שלנו ומספקים מידע רב ערך לגבי הבריאות, המטבוליזם, והרווחה הכללית שלנו. צוות המחקר בחן בקפדנות מגוון של סמנים ביולוגיים, שכל אחד מהם מקושר להיבטים שונים של הבריאות שלנו, כולל דלקת, חילוף החומרים, תפקודי הכבד והכליות, אנמיה, ומצב תזונתי. הסמנים הללו נבחרו בקפידה בהתבסס על הקשר הידוע בינם לבין הזדקנות ותמותה.

היקף המחקר היה עצום והוא בוצע על קבוצת נבדקים המכונה AMORIS, וכלל מעל 800,000 משתתפים שעברו בדיקות דם בין השנים 1985-1996 באזור שטוקהולם בשוודיה. המעקב אחר נבדקים אלה היה עד שנת 2020, בעזרת רישומים שונים, ביניהם מרשם החולים הארצי ומרשם סיבת המוות.

המחקר כלל אנשים שנולדו בין השנים 1893 ל-1920, ועקב אחר בריאותם עד הגעתם לגיל מאה, והוא כלל נתונים מאנשים בני 64-99 שנאספו החל מהשנים 1985-1996. על ידי ניתוח מדוקדק של הסמנים הביולוגיים הללו, ביקשו החוקרים לחשוף את הדפוסים הייחודיים האופייניים לבני המאה בהשוואה לבני דורם שאינם מגיעים לגיל מאה.

האישה המבוגרת בעולם חוגגת 128. טוויטר, צילום מסך
האישה המבוגרת בעולם חוגגת 128/צילום מסך, טוויטר

מה מאפיין את מי שהגיעו לגיל מאה?

מתוך קבוצת הנבדקים, אחוז ראוי לציון של 2.7% הגיעו לגיל המדהים של מאה. אנשים אלה התאפיינו בסמנים ביולוגיים ייחודיים שהיו שונים מאלה שנמצאו בבני דורם שלא הגיעו לגיל מאה.

המחקר הדגים רשת של קשרים בין סמנים ביולוגיים ייחודיים בדם לבין תוחלת חיים יוצאת דופן:

● רמות גבוהות יותר של כולסטרול כללי ושל ברזל נמצאו קשורות באופן חיובי לתוחלת חיים של מאה שנים. זהו ממצא מפתיע השונה מהאמונה הרווחת בציבור הכללי.

● רמות נמוכות יותר של גלוקוז, קריאטינין, חומצה אורית, ומדדים שונים של תפקודי כבד (AST, GGT, Alkaline phosphatase,LDH), היו קשורות לסיכוי גבוה יותר להגיע לגיל מאה.

הממצאים הללו מדגימים את הקשר ההדוק בין גורמים מטבוליים, גורמים דלקתיים, וגורמים הקשורים לתפקודי הכבד, והכליות היכולים להשפיע על הסיכוי של האדם להגיע לגיל מאה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו

פיענוח הסוד של בני המאה

ממצאי המחקר חשפו מספר גילויים מרכזיים:

פרופיל ייחודי של הסמנים הביולוגיים: אצל בני המאה נמצא פרופיל ייחודי של הסמנים הביולוגיים שהיה שונה מזה של אלה שלא הגיעו לגיל זה.

סמנים ביולוגיים והקשר שלהם להזדקנות או לאריכות ימים: סמנים ביולוגיים רבים שזוהו בגילאים הצעירים יותר נמצאו קשורים קשר הדוק לסבירות להגיע לגיל מאה. סמנים אלה מספקים תובנות הן לגבי תהליך ההזדקנות והן לגבי גורמים התורמים לאריכות ימים יוצאת דופן.

דימיון בסמנים הביולוגיים אצל הנבדקים בני המאה: למרבה הפלא, כאשר השוו בין הנבדקים בני המאה, מצאו אצלם סמנים ביולוגיים דומים להפליא. כבר בגיל 65, אפשר היה לראות שאצל הנבדקים הללו היו סמנים ביולוגיים המעידים על בריאות טובה יותר מאשר אצל עמיתיהם שלא הגיעו לגיל מאה. הדבר מצביע על כך שגם הגנטיקה, וגם הבחירות שהאדם עושה לגבי אורח החיים שלו, ששתיהן משתקפות בסמנים הביולוגיים הללו, ממלאות תפקיד חשוב בקביעת אריכות הימים יוצאת הדופן.

הצצה לחיים ארוכים יותר

ההשלכות של המחקר הזה הן עמוקות:

יחסי גומלין מורכבים בין גורמים שונים: הדרך להגיע לאריכות ימים יוצאת דופן אינה נקבעת על ידי גורם אחד, אלא נובעת מיחסי גומלין מורכבים בין הגנטיקה לבין הבחירות שהאדם עושה לגבי אורח החיים שלו.

הבנת תהליך ההזדקנות: על ידי ניתוח מעמיק של המאפיינים של הסמנים הביולוגיים הקשורים לבני המאה, אנו יכולים להגיע להבנה מעמיקה יותר של תהליך ההזדקנות ושל הגורמים העומדים בבסיסו.

סמנים מוקדמים המצביעים על אריכות ימים: הגישה הייחודית של המחקר בה בוצע מעקב ארוך טווח אחר בני אותו מחזור גיל מציעה הצצה לסמנים מוקדמים שיוכלו להעיד על אריכות ימים יוצאת דופן בהמשך החיים. ידע זה יכול לחולל מהפכה בגישה שלנו להזדקנות ואריכות ימים.

מחקר פורץ דרך זה לא רק בחן את העולם המרתק של הסמנים הביולוגיים בדם, אלא גם חשף כמה מהתעלומות סביב אריכות חיים יוצאת דופן. ככל שעולה מספר האנשים מעוניינים להצטרף למועדון המאה, הבנת המורכבות של הגנטיקה ואורח החיים והביטוי שלהם בסמנים הביולוגיים מקבלת חשיבות עליונה. למעשה, מחקר זה מאפשר הצצה ייחודית לסמנים המוקדמים בדם המנבאים חיים ארוכים ובריאים. המחקר מעיד על כך שהדרך לאריכות ימים יוצאת דופן אינה נקבעת במקרה, אלא, היא מעוצבת על ידי מגוון של גורמים הניתנים לזיהוי בבדיקות הסמנים הביולוגיים בדם שלנו.


ד"ר דלית דרימן מדינה היא מומחית ברפואת המשפחה ורפואה אינטגרטיבית ופונקציונלית

  • עוד באותו נושא:
  • זקנה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully