וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפירות המפתיעים שממש לא כדאי לערבב בשייק בננה

עודכן לאחרונה: 1.10.2023 / 5:31

בננה היא ללא ספק הכוכבת הגדולה של מיצי הפירות והיא תמיד הייתה בסיס מצוין לכל שייק קיצי מרענן. אולם מחקר חדש גילה שאם משלבים אותה עם פירות שנחשבים בריאים לא פחות - זה יכול להפוך את השייק כולו להרבה פחות מזין ובריא

מתכון בננה בתנור לל"ג בעומר/רוני שרמייסטר

הקיץ כבר אוטוטו מאחורינו ובקרוב נצטרך להיפרד גם מהשייקים הטעימים שכל כך מזוהים איתו, אבל רגע לפני שאנחנו מתחילים להתחמם עם תה, שוקו ומרקים, כדאי שנכיר את הטעות הנפוצה שרבים מאיתנו עושים עם אחד מהשייקים האהובים והנפוצים ביותר.

בננה היא בסיס מתוק ומרענן לשייקים קיציים, אבל מחקר חדש מראה שסוג מאוד מסוים של פירות שאנחנו מכניסים אל השייקים האלו, יכול להפוך אותם להרבה פחות בריאים ומזינים. המחקר המדובר פורסם מוקדם יותר השנה בכתב העת Journal Food and Function ובחן איך שילובים שונים של פירות יכולים להשפיע על הערכים התזונתיים שאנחנו סופגים מהם.

לפני שנכיר את מסקנות המחקר, קודם כל כדאי לדבר על רכיבים עוצמתיים שנמצאים בכמה מהפירות האוהבים עלינו ביותר - פלבונואידים. אלו רכיבים שידועים כנוגדי חמצון עוצמתיים, אשר עשויים בין היתר לשפר את תפקוד המוח ומערכת העצבים וכן להפחית את הסיכון למחלות לב.

במחקר המדובר, המומחים התמקדו באופן שבו שילובים שונים של פירות משפיעים על היכולת של הגוף לספוג את אותם פלבונואידים ולהשתמש בהם בצורה המיטבית. ממסקנות המחקר עולה בין היתר כי שילוב מאוד מסוים בין בננה ופירות יער, יכול להפחית במידה ניכרת את רמת הפלבונואידים שנספגים בגוף.

בננות. ShutterStock
בננות/ShutterStock

גם החוקרים הופתעו מהממצאים

במסגרת הבדיקות שערכו החוקרים, הם גילו כי כששותים שייק שמכיל בננה ופירות יער, שיעור הפלבונואידים שנכנסים לגוף נמוך בכ-84 אחוזים בהשוואה לשתיית שייק שמכיל פירות יער בלבד. מחבר המחקר, חוויאר אוטביאני, חוקר במחלקה לתזונה באוניברסיטת קליפורניה בדיוויס, ציין כי המסקנות הצליחו להפתיע אפילו אותו.

"הופתענו מאוד לראות שאפילו הוספה של בננה אחת יכולה להוריד בצורה כל כך משמעותית את רמות הפלבונואידים בשייק ואת הרמות שנספגות בגוף בסופו של דבר. המסקנות האלו ממחישות איך הכנת מזון ושילובים שונים שלו יכולים להשפיע על ספיגה של תרכובות תזונתיות מסוגים שונים ולפגוע ביעילות שלהן".

עם זאת, אוטביאני גם הדגיש את המובן מאליו - בננות עדיין נמנות עם הפירות הבריאים ביותר שזמינים לנו ובהחלט כדאי לאכול אותן ולשלב אותן בשייקים, אם כי מטבע הדברים, הוא ממליץ להימנע מהשילוב הספציפי הזה שנבחן במחקר.

עוד בוואלה!

שותים שייק ירוק? החלב הזה פוגע ביתרונות הבריאותיים שלו

לכתבה המלאה

בננות, כפי שאתם אולי כבר יודעים, מכילות שיעור גבוה של אשלגן וכן שורה ארוכה של חומרים מזינים אחרים כמו הוויטמינים C ו-B6. בנוסף, הן מכילות סיבים תזונתיים, נוגדי חמצון, מגנזיום וניאצין. מחקרים שנערכו לאורך השנים אף הראו כי אכילת בננות באופן קבוע עשויה לשפר את איזון הסוכר בדם, לחזק את מערכת העיכול, לסייע בשמירה על משקל תקין ולתמוך בבריאות הלב והכליות.

ובהקשר של פלבונואידים חשוב להדגיש כי גם אם אתם פחות מתחברים לפירות יער, יש עוד המון מאכלים שיספקו לכם כמות מכובדת של הרכיבים החשובים האלו. ברשימה הזאת נכללים מאכלים כמו חסה, עגבנייה, בצל, קייל, תפוח, ענבים וגם יין ושוקולד מריר. בשלב הזה, עדיין לא ברור בדיוק אילו עוד שילובים יכולים להפחית את הספיגה של החומרים החיוניים האלו, אבל אין ספק שאם תקפידו לאכול כמה שיותר מהמזונות האלו, כמו גם פירות, ירקות וקטניות מסוגים שונים, תוכלו להבטיח שהגוף שלכם יספוג מספיק מהרכיבים שנדרשים כדי לשמור על הבריאות שלו.

ובכל מקרה, אף אחד לא מתווכח עם העובדה ששתיית שייקים ומיצי פיריות היא דרך הרבה יותר מהנה וקלה לשלב פירות וירקות בתזונה, אבל השייקים האלו גם מכילים כמויות גבוהות של סוכר ומומחים עדיין מציעים להעדיף אכילת פירות וירקות שלמים כשאפשר, ולא להסתמך רק על משקאות כדי לעמוד במכסה היומית המומלצת.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully