וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רופאה מזהירה: "זו הסיבה שלא אשתמש בכלים האלה במטבח שלי"

28.9.2023 / 0:01

מחבתות נון-סטיק או קרמיות עלולות להיות מסוכנות לבריאות שלכם ברגע שהן נשרטות או נשחקות - ורופאה הסבירה מדוע

"אני רופאה ואלה כלי המטבח שלא אכניס אלי הביתה"/doctoranddancer

חשבתם שמחבתות נון-סטיק וקרמיות יעילות בכל מצב? כנראה שטעיתם. מסתבר שהן עלולות להיות מסוכנות לבריאות שלכם ברגע שהן נשרטות או נשחקות - וד"ר פונאם דסאיי מסבירה מדוע.

מי שידועה בשם @doctoranddancer באינסטגרם ובטיקטוק צברה יותר מחצי מיליון צפיות לסרטון הקצר שלה שנמשך 33 שניות בלבד וכותרתו "מחבתות שאני לא משתמשת בהן". היא הזכירה לצופים את הנושא הכל כך נפוץ שמשפיע על רוב הטבחים הביתיים. "מחבתות נון-סטיק שנשרטו או נשחקו יכולות להעביר מיליוני מיקרופלסטיק למזון שלנו", מזהירה הרופאה הניו יורקית בסרטון.

תחזיקו מעמד: בשלנים שחושבים ששימוש במחבת קרמיות פוטר אותם מהבעיה הזו - טועים, אמרה הרופאה. "למחבתות קרמיות יש בדרך כלל שכבת אלומיניום מתחתיה - ואלומיניום יכול לדלוף למזון שלנו", הזהירה. מיקרו-פלסטיק הם חתיכות פלסטיק בגודל של פחות מ-5 מילימטרים וננו-פלסטיק בגודל של פחות ממיקרומטר אחד. "מיקרופלסטיק הם משבשים אנדוקריניים", הסבירה דסאי, "הם יכולים לגרום לחוסר איזון הורמונלי, בעיות פוריות ואפילו להגביר את הסיכון שלנו לחלות בסרטן".

הנה ההסבר המלא שלה:

שריטה בודדת על מחבת מצופה בטפלון, פלסטיק סינטטי המורכב כימית מאטומי פחמן ופלואור, יכולה לשחרר כ-9,100 חלקיקי פלסטיק, כך דיווח מחקר אוסטרלי. על אף שלחוקרים לא ברורות עדיין ההשפעות הבעייתיות ארוכות הטווח של צריכת אלומיניום, Cook's Illustrated מדווח כי "סוכנויות בריאות מסוימות ממליצות למזער את צריכת התזונה של זה ככל האפשר".

אז באיזה מחבת כן להשתמש? היא לא אומרת אבל מחבתות ברזל יצוק, נירוסטה, זכוכית ומחבתות מברזל יצוק מצופות אמייל הן חלופות מתאימות, על פי אתר הבר-קיימא goingzerowaste.com.

הדאגה לגבי מיקרופלסטיק גברה בשנים האחרונות, כאשר חלקן ידועות ככוללות חומרי פר ופוליפלואורואלקיל (PFAS), הידועים גם ככימיקלים נצחיים, על שם עמידותם לאורך זמן. PFAS מצויים בכלי בישול נון-סטיק למיניהם והואשמו בבעיות בריאותיות מרובות. מחקר איטלקי אחד אפילו האשים את המאיימים הזעירים בירידה בגודל איבר המין הזכרי.

בעוד דאגות לגבי מיקרופלסטיק ו-PFAS הפכו נפוצות, אין תקנות פדרליות בארצות הברית לגבי צריכת כימיקלים אלו. "ההשפעות הבריאותיות של האדם מחשיפה לרמות סביבתיות נמוכות של PFAS אינן ודאיות", קבע המרכז לבקרת מחלות ומניעתן.

מינהל המזון והתרופות פועל בחקר הכימיקלים. "מכיוון שחשיפה לסוגים מסוימים של PFAS נקשרת להשפעות בריאותיות חמורות, אנו פועלים להבין טוב יותר PFAS במזונות", נימק גיליון מידע של ה-FDA, "אם הסוכנות תגלה שרמת ה-PFAS יוצרת דאגה בריאותית לגבי מזון מסוים, אנו ננקוט בפעולה", נכתב.

עוג על סכנות הפלסטיק
מחממים בכלי פלסטיק במיקרוגל? אתם מסכנים את הילדים ואת עצמכם

אתם נושמים פלסטיק בכמות זהה לכרטיס אשראי בכל שבוע. לאן זה מגיע?

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית
מחבת. ShutterStock
זה עלול להיות מסוכן לבריאות שלכם/ShutterStock

סרטון הטיקטוק של ד"ר דסאי הבהיל אנשים רבים שמשתמשים במחבתות. "כיום אני כבר באמת לא יודע במה להשתמש יותר", נאנח אחד ואחר הוסיף: "רק רופאים יכולים להרשות לעצמם לזרוק מחבתות פעם בחודש!". "המחבתות שלי נשרטות לאחר 4-5 שימושים", הודה אדם נוסף, "אני צריך לקנות מחבת כל שבוע?!".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully