וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פסיכיאטר: "בבי"ס לרפואה לימדו אותנו שקנאביס רע וממכר. הם טעו"

אבי אובליגנהרץ

עודכן לאחרונה: 18.9.2023 / 12:45

מנתונים רשמיים, רק אלפים בודדים סובלים מפוסט טראומה. אלא שהערכות מדברות על עשרות אלפי אנשים שעברו חוויות מטלטלות בצבא שמשפיעות לרעה על חייהם והם כלל לא מודעים למחלתם. בסרטו החדש של יונתן ניר, שסובל בעצמו מפוסט טראומה, שמונה מהם נחשפים. היינו בהקרנת הבכורה

במהלך 75 שנות חייה נאלצת ישראל להתמודד עם מציאות ביטחונית מאתגרת הגובה מחיר נפשי כבד מתושביה. מחיר זה בא בין השאר לידי ביטוי בכמות ההולכת וגדלה של נפגעי הפרעת דחק פוסט טראומטית (PTSD). בשנת 2020 פרסם מרכז המחקר והמידע בכנסת, דו"ח הקובע כי למעלה מ-5,500 בוגרי צבא אובחנו עם נכות פוסט-טראומטית לאורך השנים.

על- פי נתונים שפורסמו לאחרונה מטופלים כיום באגף השיקום של משרד הביטחון כ-15 אלף נפגעי נפש מתוכם כ-8,500 נכי צה"ל פוסט טראומתיים. המודעות עלתה משמעותית בעקבות ניסיון ההתאבדות של איציק סעידיאן ולראיה בשנת 2022 הוגשו למעלה מ-4,200 בקשות להכרה ב-PSTD. אולם סביר להניח שנתונים אלה נמוכים בהרבה בפועל לאור הסטיגמה הנלווה לנושא מחד, וחוסר המודעות מאידך.

"אחים ואחיות שלנו, אל תישארו עם זה לבד"

"הקבוצה של אלכס", סרטו של יונתן ניר, מתמודד פוסט טראומה מתקופת מלחמת לבנון השנייה, עוקב במשך כשנה אחר קבוצת צילום טיפולית בהנחיית הצלם זוכה פרס ישראל אלכס ליבק. שמונת המשתתפים הינם מתמודדים או בני משפחה של נפגעים החושפים בהדרגה ובאומץ את ההשלכות של הפוסט טראומה על חייהם.

"פוסט טראומה הינה מורכבת היות והיא שקופה. חלק נכבד מהמתמודדים מסרבים להודות בה ואני אחד מהם. במשך 20 שנה הייתי בארון והתמודדתי לבד עם הפוסט טראומה מבושה, כי אמרתי לעצמי שלא הייתי לוחם. הסרט אגב העלה בי המון זיכרונות וחוויות הקשורים בהתמודדות הממושכת עם PTSD", חשף בהקרנת הבכורה של הסרט הדר כהן, איש תקשורת ומנחה הפודקסט "הגשר" במסגרתו הוא מראיין נפגעי פוסט טראומה, בני משפחותיהם, חברים ואנשי מקצוע.

"חלק נכבד מהמתמודדים עם פוסט טראומה מסרבים להודות בה ואני אחד מהם. 20 שנה הייתי בארון והתמודדתי לבד מבושה, כי אמרתי לעצמי שלא הייתי לוחם"

כהן, ששירת כצלם קרבי בדובר צה"ל בין השנים 1996-1999, לקה במהלך השירות שלו בפוסט טראומה, בעקבות חשיפה גבוהה לפיגועי טרור ואסונות שהותירו בו את רישומם. לדבריו, יש כיום כ-100 אלף איש נפגעי פוסט טראומה שאינם מוכרים בקרב הרשויות, חווים קשיים עצומים בחיים האישיים והמקצועיים, "ולא יודעים לעשות את החוט המקשר בין האירוע הצבאי שהם היו בו לחייהם הנוכחיים. אחד האתגרים הכי גדולים הוא לאתר את אותם 100 אלף ולומר להם 'אחים ואחיות שלנו, אל תישארו עם זה לבד. אינכם חייבים להתמודד לבד עם הסיוטים והלילות ללא שינה, הקולות והריחות'. הלבד הזה מוביל למקומות מאוד לא טובים".

sheen-shitof

תוצאות מהיום ה-1

הפיתוח המהפכני לטיפולי אנטי אייג'ינג בבית - כעת במבצע מיוחד

בשיתוף נומייר פלוס
סבן SEVEN. מיכאל סטלר,
נרקיס טסלר סמנכ"לית אסטרטגיה ופיתוח עסקי במדוקאן בהקרנת הבכורה של "הקבוצה של אלכס" עם ד"ר איליה רזניק (במרכז) ואסף סלע, מנכ"ל מדוקאן/מיכאל סטלר

כלי עזר משמעותי להקלה על מצוקות

כמי ששימש כרופא ופסיכיאטר צבאי וכמומחה בפסיכיאטריה ותפקוד מוחי בהווה, ד"ר איליה רזניק לא רק מכיר היטב את תופעת הפוסט טראומה אלא מטפל בפועל בנפגעים. עולם הרפואה, לדבריו, לא התברך בכלים שיכולים לסייע למתמודדי ה-PSTD ולכן כשנודע לו לפני כ-15 שנה שביכולתו לסייע למטופליו באמצעות קנאביס, לא היסס חרף התדמית השלילית של הסם. "לא לימדו אותנו בבתי הספר לרפואה על הקנאביס ואמרו עליו רק כמה הוא ממכר ומסוכן. הם טעו. האסימון ירד לי כשהגיע אלי פרמדיק שטיפל בפצועים של הפיגוע בדיזינגוף וסיפר לי שבאופן אינטואיטיבי החל לקחת קנאביס ועד כמה זה עוזר לו.

"התגייסתי ללחום עבורו כדי שהממסד יכיר בו וייתן לו רישיון לקנאביס. חייו השתנו כליל בעקבות זאת והרשויות אפילו החזירו לרשותו את הילד שלו שבזמנו לקחו ממנו לפנימייה כי אותו אדם נחשב לפוסט טראומתי ולמכור". ד"ר רזניק מודה שלא מדובר בתרופת פלא שיכולה לגרום לנפגעים להחלים, אבל יחד עם זאת מאמין שמדובר בכלי עזר משמעותי להקלה על מצוקותיהם.

"הקנאביס אינו טוב לכל אדם באשר הוא ותוך כמה ימים ניתן לראות האם הוא הביא או לא הביא תועלת. חלק מהמטופלים אף מצליח להיגמל מקנאביס ואת חלקם הקנאביס מלווה עד יומם האחרון. בהתחשב בכך שהוא מרגיע, משפר את איכות השינה, מקטין את תדירות הזיכרונות השליליים והפלאשבקים, מעלה את החשק לחיות ואת החשק המיני, הרי שמחיר השימוש בקנאביס נמוך יחסית כי הוא משפר את איכות חיי נפגעי הפוסט טראומה", הדגיש ד"ר רזניק.

"לא לימדו אותנו בבתי הספר לרפואה על הקנאביס ואמרו עליו רק כמה הוא ממכר ומסוכן. הם טעו"

מחקרים שפורסמו בשנים האחרונות מצאו שהשימוש בקנאביס רפואי עשוי להפחית בכ-75% את תופעות הלוואי והתסמינים המזוהים עם פוסט טראומה. על כך יכולה להעיד ממקור ראשון חברת מדוקאן שהשיקה אשתקד את אלגרו, זן קנאביס סאטיבה שפותח במתקן האינדור שלה מסדרת הדגל Seven, והופתעה מכמות מכתבי התודה והמשובים החיוביים שהתקבלו מנפגעי פוסט טראומה. הללו ציינו שזן האלגרו מסייע להם להתמודד בהצלחה עם החרדה והלחץ המהווים חלק משגרת יומם, ושבזכותו חל שיפור ניכר באיכות חייהם.

"אנו שמחים על כך שביכולתנו לעשות טוב למתמודדי פוסט טראומה ושבזכותם נחשפנו לעולמם המורכב", אמרה נרקיס טסלר סמנכ"לית אסטרטגיה ופיתוח עסקי במדוקאן. בעקבות ההצלחה המפתיעה ולאור החשיבות שהיא רואה בנושא, החליטה החברה המשפחתית לערוך הקרנה מיוחדת בקולנוע לב דיזינגוף, של סרט התעודה "הקבוצה של אלכס" בשילוב מומחה בפסכיאטריה.

"אני מודה מעומק הלב על הזכות שניתנה לנו להגשים את החזון ומחויבותנו לספק את המוצרים שמביאים מזור לאנשים הסובלים מכאבים שונים, וליהנות מקצת רוגע וטעם של יום רגיל", סיכם את האירוע אסף סלע, מנכ"ל מדוקאן ואיחל לנוכחים שנה טובה ושנדע "ימים יפים יותר, ימים של בריאות ושל שקט נפשי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully