וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

5 המלצות להתמודדות בחג למשפחות שיקיריהם חיים עם דמנציה

ד"ר שרון רמר ביאל

עודכן לאחרונה: 14.9.2023 / 10:46

העומס הפיזי והרגשי הכרוך בטיפול בבן משפחה עם דמנציה בביתו הוא כבד. על מנת לשפר את הסיכוי ליהנות מאווירת החגים המתקרבים, הקדישו תשומת לב לתכנון, להתארגנות ולביצוע. כך תעשו זאת

ד"ר נועה ברגמן מסבירה מה גורם לאלצהיימר, האם יש דרך למנוע את המחלה, ואיך מטפלים במי שכבר חלה/מערכת וואלה!

1 מכל 5 אנשים זקנים בישראל סובל מדמנציה ברמות שונות, כאשר שכיחות המחלה עולה עם הגיל. המונח דמנציה מתייחס למכלול תסמינים הקשורים לירידה בזיכרון ויכולות חשיבה נוספות, כמו תקשורת ושפה, קשב וריכוז, שיפוט והסקת מסקנות והתמצאות מרחבית. תהליך הירידה בתפקודים הוא איטי והדרגתי, כשבסופו האדם זקוק לטיפול סיעודי צמוד.

מעל 150.000 משפחות מתמודדות מדי יום העומס הפיזי והרגשי הכרוך בטיפול בבן משפחה עם דמנציה בביתו, וחלק ניכר מהם חולק נטל זה עם מטפלות בשכר, שהינן לרוב מהגרות עבודה. חגים הינם מועדים מיוחדים בלוח השנה, בהם מתכנסות משפחות במתכונת מורחבת, במטרה לקיים מסורת שעוברת מדור לדור, ותורמת לחיזוק תחושת השייכות והזהות למשפחה, לחברה ולתרבות. במקרה של פרטים שחווים ירידה קוגניטיבית, משפחותיהם ושותפיהם לטיפול, כרוכה הציפייה לתקופת החגים ברמות גבוהות של מתח וחרדה.

על מנת לשפר את הסיכוי ליהנות מאווירת החג, הקדישו תשומת לב לתכנון, להתארגנות ולביצוע:

בית אבות. ShutterStock
ארגנו לו מקום בצד לנוח ולהתרענן/ShutterStock

1. חגיגת חושים - אחת הדרכים היעילות ביותר לעורר את תחושת החג בימים שקודמים לו היא באמצעות גירוי חמשת החושים. הציגו בפני בן המשפחה המבוגר תמונות מערבי חג מתקופות שונות בחייו, כשברקע צלילים ומזמורים מתאימים, שהיה מקובל לשמוע ולהשמיע בביתכם. צלילים אלו יכולים ללוות גם את תהליך הכנת האוכל, בו יכול בן משפחה זה לקחת חלק על פי מידת תפקודו. גם עצם החשיפה לריחות, הטעמים והמרקמים של מאכלי החג, היא חגיגה של תחושות ורגשות עזים לכשעצמה , וזאת עוד טרם ההתרגשות שיוצרת ההתכנסות המשפחתית.

2. איזה חג לי - ירידה קוגניטיבית מתבטאת בין היתר בפגיעה בזיכרון. על מנת לא להדגיש את תחושת אובדן הזיכרון אצל בן המשפחה המבוגר בערבי החג, ניתן להציג את מסורות החג ומנהגיו כמה ימים לפני בפני שותפי הטיפול, שלרב הינם מהגרים ומהגרות עבודה מארצות זרות בני דת שונה בנוכחותו. מעמד זה מאפשר לבני המשפחה המבוגרים לרענן את זכרונם ולקחת חלק בהעברת המסורת המשפחתית והמורשת הדתית בהתאם לרמת תפקודם.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הפרעות זיכרון: איך יודעים אם יש לי דמנציה?

בשיתוף zap doctors

3. נעים להכיר - ירידה קוגניטיבית יכולה להביא לקושי בזיהוי של האורחים בחג, שכרוך במבוכה של כל הצדדים, אולם לא בהכרח פוגעת ביכולת ליהנות מחברתם. במקום לערוך מבחני זכרון, העדיפו להתמקד בפעילות משותפת שמסיבה הנאה מהכאן והעכשיו לכל הנוכחים.

4. החלק גדול מהשלם - תקופת החגים מתאפיינת ביציאה משגרת היומיום. עבור אנשים שחיים עם דמנציה, שיבוש סדר היום, חשיפה מוגברת לגירויים ואנשים מבלבלת ומעמיסה רגשית ומכאן שהיא גם מקשה על הטיפול בהם. בחרו מתוך החגים את המועדים בהם יכולים בני המשפחה המבוגר לקחת חלק וליהנות מהם, והגבילו את משך ההשתתפות בהתאם לצרכיו.

5. כבר השנה נשב על המרפסת -ארגנו מראש מקום שקט בו יכולים בני משפחה מבוגרים ומטפליהם לפרוש הצידה, לנשום, להתאוורר ולנוח מהמולת החג.

ד"ר שרון רמר ביאל, חוקרת זקנה ומשפחה, ראשת ההתמחות לייעוץ למשפחות, בתוכנית לתואר השני בלימודי משפחה (M.A), המכללה האקדמית תל אביב- יפו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully