וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זינוק של פי 3 במקרי מוות ממחלות לב הקשורים להשמנה. אבל יש גם פיתרון

פרופ' אברהם קרסיק

עודכן לאחרונה: 20.9.2023 / 7:36

מחקר חדש חושף כי מספר מקרי המוות הלבבי כתוצאה מהשמנה שילשו עצמם בארצות-הברית בשני העשורים האחרונים. החדשות הטובות: זריקות ההרזייה החדשות, שרק הולכות ומשתכללות, מצליחות להוריד נותנים עגומים אלו

השמנת יתר. ShutterStock
גורם עיקרי למחלות. השמנה/ShutterStock

השמנה, מחלת אורח החיים המודרני, גורמת לתחלואה רבה ומקטינה משמעותית את תוחלת החיים הממוצעת. בעקבות כך, השמנה בבגרות היא מנבא חזק למוות מוקדם. תוצאות מחקר הלב של פרמינגהם, מחקר עוקבה פרוספקטיבי, גילה כי מבוגרים שסבלו מהשמנת יתר בגיל 40 איבדו 6 עד 7 שנות חיים צפויים. עם זאת, אצל אנשים שמנים שעישנו, אבדן שנות החיים כמעט והוכפל.

מחקר מטלטל שפורסם לאחרונה בכתב העת Journal of the American Heart Association, חושף כי מקרי המוות ממחלות לב הקשורים להשמנת יתר שולשו בארצות הברית בין השנים 1999 ל-2020.

הצוות בחן נתונים שנאספו בין השנים הללו על מ-281,135 מקרי מוות שבהם השמנת יתר הוגדרה כסיבת מוות תורמת ומצא כי מקרי המוות ממחלות לב וכלי דם הקשורים להשמנת יתר שולשו מ-2.2 ל-100,000 איש ל-6.6 בין 1999 ל-2020.

ככלל, קיימת ירידה בתמותה ממחלות לב בעולם המערבי המפותח, אולם המחקר הזה מראה כי הנטל הגובר הזה של השמנת יתר מתורגם לעלייה במקרי המוות ממחלות לב ומסכן את ההישג של ירידה בתמותה ממחלות לב בשל השכיחות הגוברת של ההשמנה.

גבר סובל מכאבים בחזה. ShutterStock
האם זריקות ההרזיה החדשות יצילו את חולי הלב שסובלים מהשמנה?/ShutterStock

במחקרי עבר כמו גם במחקר הנוכחי הוצעו מספר מנגנונים שמסבירים כיצד השמנה מגבירה את הסיכון למוות לבבי: בראש ובראשונה, השמנת כרוכה בהגברת כמות השומן הלבן. רקמה זו מפרישה גורמי ומתווכי דלקת המגבירים נזק ללב. בנוסף, השמנה מביאה לירידה במספר וברגישות לקולטני אינסולין וגורמת לעמידות לאינסולין המתבטאת בפגיעה במשק הגלוקוז ומובילה לסוכרת מסוג 2, לה אפקט מזיק על הלב. ולבסוף, השמנה קשורה לאורח חיים יושבני ולבחירות מזון לקויות, שעלולות לגרום לכולסטרול גבוה, ולחץ דם גבוה - כל אלה מהווים מנגנוני סיכון מוגבר ישיר למוות ממחלות לב.

עוד בוואלה!

לא אשמתכם: זו הסיבה האמיתית להשמנה

לכתבה המלאה

עולה השאלה האם באמצעות טיפול תרופתי בהשמנה נוכל למנוע את מחלות הלב, את הביטוי שלהן ואת שכיחותן?

עצם הטיפול בתרופות המובילות לירידה במשקל עשוי במקביל לשנוי באורח החיים להביא לירידה בשכיחות ההשמנה. אלא שכאן זה לא נגמר - מחקרים המתחילים להתפרסם בתקופה האחרונה מראים גם את האפקט של הזריקות על התחלואה. כך מאמר שבחן השפעת התרופה סמגלוטייד המרכיבה את התכשירים אוזמפיק, ריבלסוס וויגובי מביאה לשיפור בתסמינים של אי ספיקת לב דוגמת קוצר נשימה, עייפות והגבלה בתפקוד גופני.

במחקר שהוצג בכנס האגודה האירופאית לקרדיולוגיה טופלו חולים עם אי ספיקת לב ומקטע פליטה שמור שסבלו מהשמנה בסמגלוטייד 2.4 מ"ג. משקלם ירד ב-13.3% לעומת ירידה 2.6% בקבוצת הביקורת (שלא נטלה את התרופה) וחל שפור בכל מדדי הבצוע שלהם, יכולתם ללכת למרחק ובאיכות חייהם. זוהי פריצת דרך במחלה ההשמנה, שעד ממש לאחרונה לא ידעה להציע למטופלים תרופות יעילות לשיפור איכות החיים.

בנוסף, על פי הודעת נובו נורדיסק, מחקר ה-SELECT שהסתיים ויפורסם לקראת סוף השנה, מראה כי מתן סמגלוטייד עשוי להפחית את הסיכון הכולל להתקף לב, שבץ מוחי ומחלות לב וכלי דם ב-20%. המאמר המדעי טרם פורסם והחברה נמנעה מלספק פרטים על כל תוצאה בנפרד. אך ההבטחה המתגבשת היא מרשימה ומבטיחה.

תוצאות אלה והאיום על בריאות הציבור ממגפת ההשמנה יביא את הרפואה לחשב דרכה מחדש ביחס לטיפול בתרופות אלה ותרומתם למניעה וטיפול בחולי לב. חשוב לזכור שהשקעה בשינוי אורח החיים לצד טיפול בתרופה היא הכרחית להשגת תוצאות חיוביות, בטוחות וארוכות טווח בדרך למיגור ההשמנה ותוצאותיה החולניות.

פרופ' אברהם קרסיק הוא אנדוקרינולוג בכיר ומוביל את מרפאת ההשמנה ב-DMC

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully