וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כך תזהו את הכישורים של הילדים כבר בגיל הגן ותפתחו אותם

שרון אהרוני

עודכן לאחרונה: 13.9.2023 / 10:29

נטיות וכישורים שמתפתחים כבר בגיל הרך, הם הבסיס לפיתוח ביטחון עצמי ותחושת מסוגלות. ככל שנשקיע זמן בזיהוי איכויות אלו ונספק הזדמנויות תואמות צרכי ילדים בגיל צעיר יותר, כך נסלול את דרכם להיות מבוגרים מצליחים, בטוחים, המאמינים בעצמם ויכולתם

ילד משחק באוהל ביתי. ShutterStock
ילד משחק באוהל ביתי/ShutterStock

הורים רבים פונים אליי בשאלות לגבי מגוון גדול של דילמות: כגון כיצד הם יכולים לקדם את ילדיהם ולתמוך בהתפתחות שלהם, איך ניתן לפתח תחושת ביטחון בקרב ילדם ועוד.

תשובתי היא שאני מאמינה בגישות שמעצימות את הילד ומסתכלות על החוזקות שלו, במה הוא מתבלט.
כשילד חווה הצלחה הוא פתוח ללמידה והתפתחות ומפתח דימוי עצמי חיובי ותחושת מסוגלות - הבסיס לילדות שבונה את עצמה לקראת העתיד.

הכישורים השונים מתפתחים תוך כדי שילוב בין תורשה לסביבה. הילד מגיע לעולם עם מטען גנטי מסוים (פוטנציאל גנטי) כמו למשל נטייה לקצב, שמיעה מוסיקלית - החושים שלו מכוונים לצלילים בצורה מסוימת, והנטייה המולדת שלו פוגשת את הסביבה. כשהסביבה מאפשרת היא יכולה לתת לילד לבטא את היכולות שלו ולתמוך בהתפתחות שלו. לסביבה האנושית והפיזית ישנה השפעה גדולה על התפתחותם של הילדים - על ידי עידוד, גירויים מתאימים ואינטראקציה עם מבוגר משמעותי המתווך באופן מותאם.

חמישה תחומי התפתחות

קיימות גישות שונות באשר לאופן בו מחלקים את הכישורים והנטיות בכלל ובגיל הרך בפרט. אצלנו בניוטון אנו עובדים ומבצעים מעקב התפתחותי פרטני מתועד על כל ילד בחמשה תחומי התפתחות: מוטוריקה, קוגניציה, שפה, מוזיקה והיבטים רגשיים-חברתיים.

הורים רבים שואלים אותי על מה אני צריך להסתכל? מה זה אומר שהילד שלי זקוק לתנועה? איך אעזור לילדה שלי להתפתח? אני מקווה שהמידע המצורף יאפשר לעשות סדר ולתת מידע ראשוני שיקשר בין ההתפתחות שלנו בגיל הרך לאינדיבידואלים אליהם נהפוך בבגרותנו.

ילד גוזר קישוטים. ShutterStock
ילד גוזר קישוטים/ShutterStock

1. כישורים מוטורים

על פי רוב ילד שאוהב לרוץ לטפס לשחק במשחקי כדור יהנה יותר מפעילויות מעשיות. כישורים מוטוריים הם היכולת לשלוט בתנועות הגוף ולטפל בהצלחה בחפצים , לפתור בעיות או ליצור תוצרים בעזרת הגוף; הכרת סכמת הגוף, תפעול חפצים, חיקוי תנועות, חציית קו אמצע, פעילות בתנועה, תכנון תנועה והפרדת תנועה, תיאום עין- יד, תיאום עין- רגל, תיאום בין שני צדי הגוף, ויסות כוח, שיווי משקל, מוטוריקה גסה ומוטוריקה עדינה.

כבוגרים הכישורים המוטוריים בתחום זה יבואו לידי ביטוי בצורך לתנועה, החל מצורך לתנועה כחוג אחה"צ, דרך פיתוח תחביב תנועתי כשחיה, רכיבת אופניים או ריצת מרתון ועד פיתוח קריירות כאתלטים, ספורטאים, רקדנים, בעלי מלאכה ומנתחים.

המלצות לפיתוח מוטורי בגיל הרך
פעילויות שחשוב לבצע עם ילדים בגילאי לידה עד 3: חיקוי תנועות, מסלולי זחילה וטיפוס, משחקי כדור, השחלת חרוזים , משחקי מישוש, עיסויים, שימוש בחומרי יצירה: צבעי ידיים, גואש וכדומה. פעילויות עם מרקמים שונים, פעילות בשלושה גבהים (שכיבה, ישיבה, עמידה).

פעילויות שחשוב לבצע עם ילדים בגילאי 3-6: גזירה, ציור, מלאכה, באולינג, קליעה למטרה, מסלול עם קביים, סוגי הליכות, יוגה לילדים.

תינוק קורא ספר. ShutterStock
תינוק קורא ספר/ShutterStock

2. כישורים שפתיים

ילד שמביע עניין במילים, נוהג להסביר את עצמו באופן מובנה ולספר סיפורים. מגדיר משמעויות, מגיב לסיפורים בהתאם לתוכן, לומד מילים חדשות בשפת האם ובשפה זרה.

כישורים שפתיים מתבטאים ברגישות לצלילים, מבנה, משמעות ותפקידן של מילים ושל שפה. יכולת ההבעה בכתב, שימוש בג'סטות, קשב משותף, האזנה, אוצר מילים, שאילת שאלות, חרוזים, אוריינות (השפה הכתובה). למידת מושגים בנושאים השונים (מזג אויר ועונות השנה, סמלי חגים, שמות ותפקיד חלקי הגוף, שמות בעלי חיים: קולות וצאצאים וכדומה). שיום ותיאור מילולי של עצמים רגשות ופעולות שונות, שימוש במושגי צבע, צורה, גודל ומילות יחס וזמן. יכולת תיאור תמונה בספר או תמונות בודדות תוך שאילת שאלות.

כבוגרים הכישורים השפתיים יבואו לידי ביטוי ביכולת הבעה ייחודית, תחביב של כתיבה למגירה ועד פיתוח קריירות של סופרים, נואמים, עיתונאים.

המלצות לפיתוח שפתי בגיל הרך
פעילויות שחשוב לבצע עם תינוקות בגילאי לידה עד 3: שימוש בדקלומים קצרים ושירי אצבעות ומשחק, שימוש במדרשי תמונה בספר או תמונות בודדות תוך שאילת שאלות. סיפור סיפורים עם משפטים ומבנים חוזרים. משחקי האזנה, עידוד להתבטאות שפתית.

פעילויות שחשוב לבצע עם ילדים בגילאי 3-6: המצאת סיום חדש לסיפור, חשיפה לשפה נוספת, האזנה לשירי משחק וסיפורים קצרים שיש בהם חריזה ותבניות צליליות חוזרות, זיהוי עיצורים פותחים וסוגרים, פירוק מילים להברות במשחקי שמות, זיהוי אותיות במגוון הזדמנויות, כתיבת וזיהוי שמם, משחקי מילים: הפכים ופעלים.

הורים וילדים מחוננים. ShutterStock
הורים וילדים מחוננים/ShutterStock

3. כישורים קוגניטיביים

כישורים קוגניטיביים הם למעשה היכולת לפתרון בעיות, השוואה והסמלה, הסקת מסקנות, הבנה של סיבה ותוצאה, הבנת רצף, יכולת תכנון, הבנת הוראות פשוטות ומורכבות, שאילת שאלות ופיתוח הסקרנות וחשיבה סמלית.

הם מתחלקים לשני נטיות עיקריות:

א. יכולת מתמטית לוגית ומדעית
אם הילד שלכם מתעניין במספרים; סופר ומחבר דברים, מתעניין בסיבה ותוצאה, משער השערות ואוהב לחקור ולהבין את הסביבה למדוד חפצים בסביבתו אז היכולת המתמטית, הלוגית והמדעית שלו בשמיים במילים אחרות מדובר ברגישות לדפוסים לוגיים, יכולת מתמטית, לוגית ומדעית מתבטאת בפעילות כגון: ספירה, מנייה, מיון, תפיסת כמות, התאמה, השוואה בין קבוצות, הכרת מושגים: הרבה מול מעט, הכרת ושימוש במספרים, הכרת וזיהוי צורות הנדסיות, סימונים וסמלים המייצגים מספרים, ניסויים מדעיים.

כבוגרים כישורים אלו יבואו לידי ביטוי כמתמטיקאים, מדענים, מהנדסים, אנשים העוסקים בסדר ובידע.

המלצות לפיתוח יכולות מתמטיות, לוגיות ומדעיות:

ילדים בגילאי לידה עד 3: משחקי מיון והתאמה של חפצים, בישול ואפייה בתיווך מבוגר, למנות חפצים בזמן הגשת צעצועים או פרטי מזון.

ילדים בגילאי 3-6: משחקי חשיבה, בישול, משחק זיכרון, מיון חפצים לפי קטגוריות, משחקי רצף סיפור, הכרות עם מושגי זמן, השוואת קבוצות, שירים עם ספירה בדילוגים ואחורה, עריכת שולחן (התאמה חד חד ערכית- עריכת שולחן בהתאמה למספר הילדים), הכנת מאכל על פי מתכון אורייני, משחקים עם קובייה, זיהוי ויצירת דגמים חוזרים, פיתוח יכולת ההבחנה בין דומה לשונה. הכרות עם מושגי זמן- קריאת שעון.

ב. כישורים הקשורים למרחב
אם הילד שלכם מתמצא בקלות במקומות חדשים, נהנה לאתר מקומות באמצעות מפה. אוהב לצייר לבנות בקוביות ולגו מבנים ולהסתכל על פרטים בתמונה אז יש לו יכולת לתפוס במדויק את העולם החזותי- מרחבי ולעבד תפיסות אלו במילים אחרות מדובר בתפיסת הגוף כנקודת מוצא אל העולם מסביב לו: מושגי מרחב, קביעות אובייקט, הכרות עם הסביבה הקרובה, טיולים בטבע- התמצאות, ניווט. יכולת תכנון ביחס למרחב, בניה , פאזלים, מעבר במסלולים שונים ומורכבים; תפיסה חזותית- משחקי זיכרון, משחקי לוטו, העתקת דגם השלמת רצף.

כבוגרים יכולות אלו יבואו לידי ביטוי מובהק בקרב נווטים, מהנדסים, אדריכלים, אמנים (פסלים, ציירים).
המלצות לפיתוח כישורים הקשורים למרחב.

ילדים בגילאי לידה עד 3: משחקי קוקו-קביעות אובייקט, תיבת הפתעות, משחקי הרכבה ובנייה , פעילויות להכרת אברי הגוף השונים והבנת היכולת התפקודית של אברי הגוף. היכולת התפקודית של אברי הגוף.

ילדים בגילאי 3-6: טיולים, קריאת מפה פשוטה ותרשימים, יצירת מנדלות מחפצים שונים, פעילות עם קלפי תנועה (קפיצות, הליכות), משחק מבוכים וסולמות, משחק מחבואים (מיקום), משחק חפש את המטמון (תנועה וכיוון), הרכבת פאזל, משחקי בניה, מיון גופים וצורות. מדידה והשוואה בעזרת מתווך.

ילד מנגן בגיטרה. ShutterStock
ילד מנגן בגיטרה/ShutterStock

4. כישורים מוזיקליים

אם יש לכם ילד שאוהב לשיר ולהאזין לשירים, מראה חוש לקצב, הופך חפצים לכלי נגינה שימו לב ליכולת המוזיקלית שלו שהיא היכולת ליצור ולהוקיר מקצב, גובה צליל, גוון צליל. כבוגרים יכולות אלו יבואו לידי ביטוי בקרב נגנים, מלחינים, מנצחים, זמרים.

המלצות לפיתוח מיומנויות מוסיקליות
האזנה ליצירות מוסיקליות מתקופות שונות ובסגנונות שונים, שירה, ונגינה: הקשות ומקצבים, עוצמת צליל.

פעילויות שחשוב לבצע עם ילדים בגילאי לידה עד 3: האזנה לסוגים שונים של מוסיקה (קלאסית, עממית, מתרבויות שונות), התנסות בנגינה בכלי מוסיקה שונים וצעצועים מוסיקליים, הקשה על פי מקצבים שונים, עידוד הילדים לנגן ולשיר. שילוב כלי נגינה עם תנועה להגברת המוטיבציה של הילד לנוע, מפגשים עם שירי פתיחה וסיום קבועים.

פעילויות שחשוב לבצע עם ילדים בגילאי 3-6: יצירת כלי מוסיקה מחומרים שונים, לנגן על כלי נגינה שונים, פיתוח יכולת השירה, התנסות במקצבים שונים דרך יצירות מוסיקליות, משחקי שירה.

שני חברים מתחבקים. ShutterStock
שני חברים מתחבקים/ShutterStock

5. כישורים רגשיים חברתיים

מכירים את הילדים האלו שרגישים ורואים את צורכי האחר? חברותיים נוטים להנהיג ויכולים להיות מונהגים? ילדים שעירניים לקונפליקטים בין ילדים, מחפשים ומציעים פתרונות? מגלים מודעות לרגשותיהם ומחשבותיהם- מחוברים לעצמם? גם אם יש לילדים שלכם חלק ממה שתארנו כאן מדובר בסט כלים המבטאים כישורים רגשיים וחברתיים שזו היכולת להבין אנשים אחרים, מה מניע אותם כיצד לשתף איתם פעולה. היכולת להבחין בהלכי רוח ולהגיב אליהם באופן מותאם.

בהרחבה מדובר בהבנה של האחר' כוונות מניעים ורגשות, שיתוף ברגשות, חיקוי פעולות, התנסות חברתית' שיתוף פעולה, יכולת להתחשב באחר. בנוסף, התמודדות עם קונפליקטים: משא ומתן, דחיית סיפוקים, ניצחון והפסד, הבנת סיטואציה חברתית, הצטרפות לקבוצה. שלבי המשחק, אמפתיה, הבנת חוקים וכללים. משחקי חברה, הבנה וכיבוד חוקי משחק מובנה, תחושת מסוגלות, קצב ואיכות ההסתגלות בזמן מעברים/ שינויים.

כבוגרים יכולות אלו יבואו לידי ביטוי מובהק בקרב אנשי מכירות, פוליטיקאים, נותני שירות וייעוץ, אנשי רוח, פסיכולוגים, מראיינים, מורים.

המלצות לפיתוח כישורים רגשיים חברתיים

פעילויות שחשוב לבצע עם ילדים בגילאי לידה עד 3: שיום ותיווך לרגשות, משחק בפינת תחפושות, משחק עם בובות (משחקי כאילו) , עידוד לשיתוף ונתינה תוך כדי משחק. התייחסות ועידוד ניצני אמפתיה.

פעילויות שחשוב לבצע עם פעוטות בגילאי 3-6: משחקי חברה תוך לימוד והקפדה על חוקים חברתיים, משחקי דרמה ודמיון, משחק משותף עם חברים, משחקי לוח, פרויקט קבוצתי עם חלוקת תפקידים. שיח בעקבות סיפור על הרגשות הדמויות.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

חוגים לקטנטנים: מה יכול לעזור לילדים לשתף פעולה ולהתמיד?

בשיתוף JAMA

הכישורים השונים מלמדים לא רק על הנטייה הטבעית של הילד אלא גם על דרכי הלמידה שלו. ילדים לומדים בדרכים שונות. יש להם אסטרטגיות למידה מועדפות המתאימות להם. למשל ישנם ילדים שקולטים טוב יותר מידע דרך השמיעה , ישנם ילדים דרך ראיה.

פעמים רבות בסיום מפגשים עם ההורים בהם אנו מתארים להם את הרצף ההתפתחותי של ילדיהם על פי חמשת התחומים לעיל. יש עניין רב ואז הורים רבים שואלים אותי: אז מה עושים עם זה? לחזק אותו באמצעות חוגים אחה"צ ? ואם כן אז מה מחזקים? את מה שהוא חזק בהם או את מה שחלש?

למרות שרואים אצל ילדים תחומי עניין או כישורים מסוימים, חשוב לזכור לא לתייג ילדים - הדרך בה ילדים לומדים יכול להשתנות עם זמן ולהיות משולבת מכמה תחומים. חשוב לעודד פיתוח כישורים רבים במקום להתמקד רק בתחום ספציפי.

כאשר פועלים עם ילדים חשוב להתייחס אל כל פעילות ממבט התפתחותי רב תחומי, כלומר לבנות נושאים המאפשרים מיזוג בין תכנים וסוגי ידע שונים.

שרון אהרוני היא המנהלת והמדריכה הפדגוגית ברשת ניוטון היא בעלת M.A בהתפתחות הילד ותעודת ייעוץ והדרכה חינוכית לגיל הרך, אוניברסיטת בר אילן. B.Ed. בחינוך לגיל הרך ותעודה בניהול פדגוגי בגיל הרך, מכללת סמינר הקיבוצים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully