וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עונת השפעת כבר כאן, ותאמינו לנו - כדאי לכם להתחסן

ד”ר עופר בלומנפלד

עודכן לאחרונה: 10.9.2023 / 7:32

266 ישראלים נפטרו בשנה שעברה בעונת החורף משפעת. עם הנתון הזה אנחנו שולחים אתכם להתחסן וגם מנפצים מיתוסים שגויים ומסוכנים

חברי מערכת וואלה מתחסנים/צילום: עידו שחם, עריכה: הדס נאור

הקיץ עוד מעט מאחורינו, עונת השפעת כבר כאן וכמדי שנה, תשמע הקריאה להתחסן. שפעת אינה צינון פשוט, אלא מחלה נגיפית קשה ומסוכנת שגורמת למותם של מאות אלפי אנשים בשנה ברחבי העולם ולאשפוזם של רבים אחרים. וזו כבר סיבה טובה להתחסן.

איך מפתחים את החיסונים, למה הם ממש בטוחים, וגם - את מי הכי חשוב לחסן?

ממשלות וחברות תרופות מחליטות לפתח חיסון כאשר מתגלה מחלה הנגרמת ממחולל מזהם ולמחלה פוטנציאל לגרום לנכות קשה או לתמותה עודפת. כך, למשל, פותחו לאורך השנים, חיסונים כנגד נגיף הפוליו (גורם לשיתוק), כנגד חיידק השעלת (גורם לתמותת תינוקות ופגים) או כנגד נגיף הפפילומה (גורם לסרטן צוואר הרחם בנשים).

מדוע להתחסן כנגד שפעת?

ישנם מספר מיתוסים על חיסוני השפעת כמו חליתי בעקבות החיסון, עדיף לתת למערכת החיסון להתמודד לבד עם המחלה, התחסנתי וחליתי כל החורף, אני אף פעם לא נדבק, חברות התרופות מרוויחות כסף על חשבוננו, האומנם?

נתחיל מהסוף, אני דואג למשפחתי ולכן עם הגעת החיסונים לקופה אני מחסן את עצמי את אשתי ואת ילדיי. מדי חורף מגיעה לחצי הכדור הצפוני מגפת השפעת. מדובר במחלת חום גבוה וכאבי שרירים שמסתבכת לפעמים בקוצר נשימה, נזלת ושיעול ואחראית למספר רב של אשפוזים בבתי החולים בשל אי ספיקה נשימתית.

על פי נתוני משרד הבריאות בחורף 2022-2023 נפטרו מהמחלה רק בישראל 266 חולים. על פי סקר של משרד הבריאות האמריקאי, מדי שנה מתים מאות ילדים בארה"ב מנגיף השפעת, חלקם בריאים וללא מחלות רקע. 90% מהם לא חוסנו, כלומר, החיסון מספק הגנה אמיתית מתמותה. זו הסיבה העיקרית להתחסן.

אין הבדל בין תגובת מערכת החיסון לנגיף עצמו או לחיסון אבל הגוף פחות בנוי להתמודד עם הנגיף ותסמיני המחלה כאמור קשים.

גבר מתחסן נגד שפעת. ShutterStock
גבר מתחסן נגד שפעת/ShutterStock

את מי לחסן?

כל פעוט מגיל חצי שנה ועד בכלל עם דגש על נשים בהריון. חיסון בכל שלבי ההיריון מפחית ב-40% סיכויי אשפוז בבתי חולים בשל המחלה. עוד מקנה החיסון לאם הגנה גם לילוד בחצי השנה הראשונה בה לא ניתן לחסנו.

בנוסף מומלץ לחסן קשישים, מדוכאי חיסון וחולים במחלות כרוניות כגון סכרת, מחלות ריאה כרונית ואסטמה. ניתן לחסן במקביל כנגד שפעת וכנגד קורונה.

יש לציין כי אחד משבעה מתחסנים עשוי ללקות בתסמינים קלים דמויי הצטננות כגון שיעול, נזלת, כאב לוע, כאב ראש או כאב בטן וייתכנו גם כאב או תפרחת באזור ההזרקה בזרוע.

אם נדבקת בנגיף יומיים קודם לכן, ותוך כדי תקופת הדגירה של הנגיף גם תחוסן, אתה עלול בטעות לייחס לחיסון את הופעת תסמיני המחלה שיופיעו בהמשך.

חיסונים גורמים לאוטיזם?

טיעון זה נשען על פרסום מדעי מפוברק שנעשה לפני שנים על ידי רופא שהודה בדיעבד בזיוף תוצאות המחקר ועל כך הוקע מהקהילה הרפואית. חיסונים כיום הם בטוחים מאוד ומצילי חיים, פשוט כך.
בשנה היחידה בה ירד שיעור המתחסנים כנגד שפעת ביפן, בעקבות קמפיין אינטרנטי, נצפתה עלייה מובהקת בתמותה הכללית של האוכלוסייה שם.

לסיכום, אם טרם התחסנתם כנגד מחלת השפעת, עדיין לא מאוחר לקבוע תור לאחיות ולקבל החיסון. בואו ונגן על עצמנו ועל יקירינו מפני התפרצות מגיפות קטלניות. בואו ונתחסן.


ד"ר עופר בלומנפלד הוא מומחה לרפואת משפחה, מכבי שירותי בריאות מחוז צפון

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully