וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שבץ נקשר לטיפולי פוריות בנשים. מה צריך לדעת?

עודכן לאחרונה: 7.9.2023 / 8:36

מחקר חדש שכלל נתונים מעשרות מיליוני נשים הרות מצא כי אלו שעברו הפריות חוץ גופיות היו בסיכון של 66 אחוזים יותר לסבול משבץ במהלך השנה לאחר הלידה. אבל יש גם צפירת הרגעה

מדענים הצליחו לגדל עובר במעבדה/מערכת וואלה

נשים שעוברות טיפולי פוריות עלולות להיות בעלות סיכון גבוה יותר לשבץ מוחי וכן לאשפוז כתוצאה משבץ בתוך שנה לאחר הלידה מאשר לאלו שלא קיבלו טיפולים כאלה, כך עולה ממחקר חדש שפורסם בכתב העת JAMA.

הממצאים מגיעים ממחקר רטרוספקטיבי חדש של יותר מ-31 מיליון נשים הרות בגילאי 15 עד 54 ונערך על ידי חוקרים מבית הספר לרפואה של רוטגרס רוברט ווד ג'ונסון בניו ג'רזי. בסך הכל, נשים בהריון שעברו טיפולי פוריות והפריה חוץ גופית היו בסיכון גבוה ב-66% (השפיעו על 8 מתוך 100,000 נשים בהריון) להתאשפז בשל שבץ תוך 12 חודשים מהלידה בהשוואה לאלו שילדו לאחר התעברות ספונטנית.

באופן משמעותי יותר, אמרו החוקרים, הסיכון לשבץ דימומי שעלול לסכן חיים (דימום במוח) היה גבוה יותר מפי שניים עבור נשים שעברו טיפולי פוריות בעוד שהסיכון לשבץ איסכמי (קריש דם במוח) היה 55% גבוה יותר.

"למרבה הפלא, העלייה בסיכון ניכרה כבר ב-30 הימים הראשונים שלאחר הלידה, מה שמדגיש את הצורך במעקב מוקדם ומתמשך באוכלוסייה זו", כתבו מחברי המחקר.

בדיקת דם לאישה בהריון. ShutterStock
בדיקת דם לאישה בהריון/ShutterStock

טיפולי פוריות וסיכון לשבץ מוחי

הממצאים משמעותיים במיוחד מכיוון שכמעט 6% מכל מקרי המוות הקשורים להריון בארצות הברית הם תוצאה של שבץ מוחי. עם זאת, אשפוז בשל שבץ לאחר הריון הוא עדיין נדיר יחסית, בשיעור של 37 אשפוזים ל-100,000 לאלו שעברו טיפולי פוריות ו-29 אשפוזים ל-100,000 איש לאלו שלא קיבלו טיפולי פוריות. לא הבדל מאוד משמעותי.

ובכל זאת, יש צפירת הרגעה. "נשים לא צריכות למהר לדאוג, אמר ד"ר אלכס רובלס ממרכז הפוריות של אוניברסיטת קולומביה בניו יורק. "קשה להעלות את הנתונים הללו למטופלות בודדות מכיוון שלא דווח על מצבים נלווים של טרום הריון או בין הריון", אמר ל-Medical News Today. "ייתכן שלחלק מהחולות הללו היו מצבים בסיכון גבוה כמו יתר לחץ דם לפני הריון, סוכרת או השמנת יתר, כולם גורמי הסיכון לשבץ מוחי. בנוסף, יתכן גם שקבוצת הנשים שעברו טיפולי פוריות הייתה קבוצת סיכון גבוהה יותר בתחילת הדרך, מכיוון שגיל אימהי מתקדם גרם למטופלות לפתח חלק מהמצבים הללו במהלך ההיריון".

"באופן כללי, טיפולי פוריות בטוחים מאוד ורוב הנשים עוברות אותם ללא סיבוכים", הוסיף. "עם זאת, חשוב לקבל ייעוץ יסודי ומיומן כדי להעריך את הסיכון שלכן למצבים מסכני חיים כאלה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully