וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נוטלים את התוסף הזה? זה יכול לגרום למחלת לב וסרטן. כך תזהו אותו

ד"ר דלית דרימן מדינה

עודכן לאחרונה: 29.8.2023 / 12:39

ויטמין E הוא אחד מהתוספים הכי פופולרים שקיימים, אבל מתברר שיש שתי צורות שלו - כשאחת מהן היא לא בריאה ואף יכולה לסכן במקרים של נטילה מוגברת. איך מזהים אותם?

ויטמינים. ShutterStock
ויטמינים/ShutterStock

כולכם בוודאי שמעתם על ויטמין E, ויתכן ואתם אף לוקחים אותו כתוסף או כמרכיב במולטי ויטמין שאתם נוטלים. אבל האם ידעתם שנטילה של הצורה הנפוצה ביותר של ויטמין E, הנקראת אלפא-טוקופרול, לא רק שאינה משפרת את הבריאות אלא אף יכולה להעלות את הסיכון למחלות לב ולסרטן?

החדשות הטובות הן שצורה אחרת של ויטמין E הנקראת טוקוטריאנול היא בעלת יתרונות בריאותיים ואין לה את הסיכונים ארוכי הטווח של אלפא-טוקופרול.

מהו המבנה של ויטמין E?

כיום אנו יודעים שויטמין E הוא למעשה קבוצה של 8 מולקולות: 4 טוקופרולים (אלפא, בטא, גמא, ודלתא) ו-4 טוקוטריאנולים (אלפא, בטא, גמא, ודלתא).

מרבית המחקרים בהם נבדק ויטמין E בוצעו על הטוקופרולים. למעשה, רק לאחר שנת 2000, מדענים זיהו את הטוקוטריאנולים כצורה נפרדת של ויטמין E, בעלת תכונות שונות מהטוקופרולים.

בשונה מהטוקופרולים יש לטוקוטריאנולים מבנה קצר יותר שמאפשר להם להיכנס לתא ולסלק רדיקלים חופשיים (שאיננו מעוניינים בהם), ובשל כך הם נוגדי חמצון יעילים פי 40-50 מהטוקופרולים.

מרבית המזונות מכילים תערובת של מספר סוגים של טוקופרולים וטוקוטריאנולים. יוצא דופן, הוא צמח הגדל בדרום אמריקה ונקרא אנאטו. צמח זה מכיל תערובת טהורה של טוקוטריאנולים מסוג גמא ודלתא.

אישה עם קפסולת ויטמין בפה. ShutterStock
אישה עם קפסולת ויטמין בפה/ShutterStock

מה הבעיה בטוקופרולים? (הצורה הנפוצה של ויטמין E)

אנחנו מקבלים מהדיאטה כ-10-15 מ"ג ליום של טוקופרול, בעיקר מאגוזים, וזרעים. כמות זו אינה מזיקה לבריאותנו ויכולה להיות מועילה. אולם אם אנו עולים על כמות זאת באמצעות תוסף או מולטי-ויטמין יכולות להיות לכך השלכות בריאותיות מזיקות:

מחקר שפורסם במגזין הרפואי JAMA ב-2007 מצא שתוסף של ויטמין E בצורה של אלפא טוקופרול העלה את הסיכון לתמותה מכל הסיבות.

ארגון הלב האמריקאי פירסם ב-2022 הצהרה לפיה שימוש ארוך טווח באלפא טוקופרול יכול להעלות את הסיכון לסרטן הערמונית ולאי ספיקת לב. בעיה נוספת עם נטילת תוסף של אלפא טוקופרול היא שמינון גבוה של טוקופרול מפריע ליתרונות הבריאותיים של טוקוטריאנולים ע"י כך שהוא חוסם את הספיגה שלהם לזרם הדם.

עוד בוואלה!

נוטלים ויטמינים? כך תגבירו את הספיגה שלהם בגוף

לכתבה המלאה

מה היתרונות הבריאותיים של הטוקוטריאנולים?

1. איזון רמות הסוכר. הטוקוטריאנולים מורידים את רמות הסוכר בדם, משפרים את הרגישות לאינסולין ויכולים לעזור בירידה במשקל.

2. שיפור בשומני הדם. הטוקוטריאנולים יכולים להפחית את רמת הכולסטרול מסוג LDL (הכולסטרול ה"רע") ,ולהפחית את שקיעת הכולסטרול בכלי הדם והיווצרות טרשת העורקים.

3. שיפור בריאות המוח. הטוקוטריאנולים יכולים להגן מפני נזק חמצוני למוח במחלות מוח ניווניות כמו אלצהיימר ופרקינסון, אך דרושים מחקרים קליניים נוספים .

4. אנטי אייג'ינג. מחקר מ-2017 שבדק נבדקים בגיל העמידה ונבדקים זקנים הראה שטוקוטריאנולים יכולים להיות בעלי פעילות מעכבת הזדקנות בכך שהפחיתו את הפגיעה המוחית ואת הנזק לדנא שמתרחשים עם ההזדקנות.

5. בריאות העצם. טוקוטריאנולים יכולים לשפר הן את צפיפות העצם והן את איכות העצם.

6. סרטן. בשנים האחרונות פורסמו מספר מחקרים שהדגימו את יכולתם של הטוקוטריאנולים למנוע התפתחות של מספר גדול של סוגי סרטן.

בניגוד לטוקופרולים, לא נמצאו התוויות נגד או תופעות לוואי של הטוקוטריאנולים.

כיצד נבטיח רמות תקינות של טוקוטריאנולים?

מסתבר שאין מזון שמכיל טוקוטריאנולים בכמות מספקת. מזונות שמכילים טקוטריאנולים כמו אורז או שמן דקלים אינם מכילים כמות מספקת שלהם, ולעומת זאת מכילים גם טוקופרולים שיכולים לבטל את פעילותם של הטוקוטריאנולים. משמעות הדבר היא שנצטרך ליטול אותם כתוסף. מבין 4 הטוקוטריאנולים (אלפא, בטא, גמא, ודלתא), גמא ודלתא הינם הפעילים ביותר, והצמח אנאטו הוא הצמח היחידי הידוע כיום, אשר מכיל באופן טהור טוקוטריאנולים מסוג גמא ודלתא, ללא טוקוטריאנולים מסוגים אחרים, וללא טוקופרולים.

כיצד נבחר את התוסף שניקח?

קראו את התווית ובדקו את הדברים הבאים:

● התוסף מכיל 100% של טוקוטריאנול מסוג גמא ודלתא.
● מקור התוסף הוא מהצמח אנאטו.
● התוסף אינו מכיל טוקופרול (מומלץ לבדוק שגם שהמולטי ויטמין שלכם ותוספים אחרים שאתם נוטלים אינם מכילים טוקופרול).
● המינון המומלץ הוא בד"כ 250-300 מ"ג ליום.
● התוסף אינו מכיל גלוטן, מוצרי חלב, סויה, או מרכיבים מלאכותיים.


ד"ר דלית דרימן מדינה היא מומחית ברפואת המשפחה ורפואה אינטגרטיבית ופונקציונלית

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully