וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זו הדרך לאכול בשר אדום מבלי לשלם מחיר כבד לבריאות

עודכן לאחרונה: 24.8.2023 / 7:33

הוא מגביר סיכון למחלות לב, סוכרת וסרטן - אבל בדיוק כמו דברים אחרים שמזיקים לנו, רבים לא באמת יכולים לוותר על הבשר האדום. החדשות הטובות הן שלא חייבים

אם אתם באמת אוהבים בשר אדום, אנחנו יכולים לנחש שלא משנה מה אומרים עליו וכמה מזהירים מהסכנות שלו - הוא פשוט יותר מדי טוב בשביל להיפרד ממנו לתמיד. ממש כמו סיגריות, שאנשים בוחרים לעשן גם כשהקופסה עצמה מזהירה מסרטן וממוות, כך גם חובבי הבשר לא באמת מסוגלים לוותר על התענוג העסיסי בגלל כמה מחלות קשות שנקשרו לאכילתו.

אבל רגע לפני שנגיע לעיקר, בואו ניקח צעד אחורה לטובת מי שעדיין לא מכירים את האזהרות העדכניות ביותר לגבי אכילת בשר אדום. לאורך השנים, מומחים ידעו היטב שצריכת בשר בכמויות גבוהות עשויה להיות מזיקה, אך הדעות היו חלוקות באשר למינון, לתדירות ולממדי הנזק הפוטנציאלי. ביולי 2023, פורסמה סקירה נרחבת בכתב העת של איגוד הקרדיולוגים האירופי (ESC), אשר בחנה לעומק את ההשפעה של בשר אדום על הבריאות לאורך שנים רבות.

הסקירה בחנה מחקרים רבים מהעבר והראתה כי צריכת בשר אדום מכל סוג עלולה להגביר את הסיכון למחלות לב ולסוכרת. והממצאים האלו מצטרפים למחקרים חשובים אחרים שקבעו כי המאכל האהוב מגביר את הסיכון גם לסוגים מסוימים של סרטן.

אך כאמור, ברור שאם אתם אוהבים בשר, המסקנות האלו לא יהפכו אתכם לצמחונים - וזו גם לא המטרה. כיום, רופאים ותזונאים רבים מאמינים שאנשים לא באמת יכולים (או צריכים) להוציא קבוצות שלמות של מאכלים אהובים מחייהם - כי קודם כל זה לא ריאלי וגם, בשביל מה אנחנו חיים אם לא בשביל התענוגות האלו?

גבר נוגס בצלע על האש. ShutterStock
המאכל האהוב מגביר את הסיכון גם לסוגים מסוימים של סרטן/ShutterStock

אז איך ממשיכים לאכול בשר אדום ובכל זאת מפחיתים את הנזק למחלות ולנזקים בריאותיים? ובכן, כדי להשיב על השאלה הגדולה הזאת, כדאי לפרק אותה לכמה גורמים:

סוגי הבשר שמזיקים יותר ופחות

לפני הכול חשוב להדגיש כי בשר אדום במחקרים שהצגנו כאן מתייחס לכל סוגי הבשר השרירי ביונקים - לרבות בקר, כבש, עגל, עז וכן, גם חזיר. זאת בניגוד להפרדה שמקובל לעשות בין בשר אדום ל"לבן".
עם זאת, ברור שבתוך הקטגוריה הזאת יש הרבה סוגי בשר, עם ערכים תזונתיים שונים. באופן כללי, בשר אדום מכיל חומרים מזינים רבים שנחשבים חיוניים לבריאות, לרבות ברזל, אבץ ויטמין B12 וחלבונים. אלו חומרים שאמנם קיימים גם במוצרים מהצמח, אך נספגים הרבה יותר טוב כשהם מגיעים מבשר.

מנגד, בשר אדום לעיתים קרובות מכיל כמויות גבוהות של שומנים רוויים - אך לא תמיד. אחוזי השומן הרווי בבשר יכולים לנוע בין 1 ל-25 אחוזים, תלוי בנתח ובאופן הגידול. בבשר טחון, אחוזי השומן הרווי נעים בין 2 ל-9 אחוזים בדרך כלל.

כדי להפחית את הסיכון למחלות לב, סוכרת וסרטן, אפשר לבחור בנתיחים רזים יותר, אשר מכילים מן הסתם כמויות קטנות יותר של שומן. נכון, השומן נתפס בעיני רבים כמקור ההנאה המרכזי בבשר, אך לא חייבים הרבה ממנו, כשהבשר איכותי וטעים.

בהקשר הזה, רבים טוענים כי בשר וואגיו, שמקורו ביפן ונחשב לבשר ה"טעים והיקר בעולם", הוא חלופה בריאה יותר לבשר האדום ה"רגיל", מכיוון שהוא מכיל יותר שומנים בלתי רוויים. בעוד שהמחקר סביב הטענה הזאת עדיין מוגבל, בהחלט אפשר להבין את ההיגיון, אם כי המומחים מדגישים שגם נתחים אלו מכילים שומן רווי בכמויות משתנות.

בנוסף, כדאי להכיר את סוגי הבשר הכי מזיקים, שמומלץ להימנע מהם בכל מחיר. אלו בשרים מעובדים שמכילים כמויות גבוהות של שומן רווי וחומרים משמרים. ברשימה הלא מכובדת הזאת נמצאים (באופן לא מפתיע) מוצרים קנויים כמו נקניקיות, סלמי, נקניקים וגם בייקון לחובבי הז'אנר. מהסקירה המדעית שסיפרנו לכם עליה כאן עולה כי כל 50 גרם מהמאכלים האלו עשויים להגביר ב-26 אחוזים בממוצע את הסיכון למחלות לב וב-44 אחוזים בממוצע את הסיכון לסוכרת.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל
קבב על האש. ShutterStock
פחות לטגן ולצלות על הגריל - ויותר לאפות או לבשל/ShutterStock

גם מידת העשייה משפיעה על הסיכון לסרטן

בשנים האחרונות פורסמו כמה מחקרים דרמטיים במיוחד שמראים כי במקרים מסוימים, בשר, טוסטים ואפילו צ'יפס - עלולים להגביר את הסיכון לסרטן. אולם הקשר המפתיע והמשונה הזה בין מאכלים תמימים למחלה הקשה הזאת מתקיים, ככל הנראה, רק כאשר שורפים אותם. אכילת מזונות שרופים, כך מתברר, מכניסה לגופנו חומרים בשם Advanced Glycation End products או AGEs בקיצור. חומרים אלו מגבירים סיכון לדלקות, מחלות לב וכאמור, סוגים שונים של סרטן.

לכן, אם אתם אוהבים את הבשר שלכם "Well Done", אולי כדאי להרגיל את עצמכם לטעם קצת אחר. ובכל מקרה, מומחים ממליצים פחות לטגן ולצלות על הגריל - ויותר לאפות או לבשל. וכן, זה נכון גם לגבי לחמים, הג'חנון של שבת וכל מאכל אחר שנוטה "להישרף".

כמה בשר כדאי לאכול בשבוע?

באופן כללי, מומלץ שלא לצרוך יותר מ-450 גרם של בשר אדום, רזה ומבושל בכל שבוע, אם רוצים להפחית את הסיכון לסרטן. אם רוצים להפחית את הסיכון למחלות לב, ההמלצה אפילו קשוחה יותר - עד 350 גרם של בשר מבושל ולא מעובד בשבוע. חשוב להבין כי כיום, ארגון הבריאות העולמי ממליץ להגביל את צריכת הבשר גם מתוך שאיפה לשמור על הסביבה ולהפחית זיהום. אז אם אתם רוצים לעמוד בהמלצות האלו, יש לצרוך פחות מ-98 גרם של בשר אדום בשבוע.

ואם זה מרגיש לכם קשה מדי, אפשר ורצוי לשלב בתפריט השבועי יותר עוף ודגים. אלו מאכלים שגם יספקו כמויות גבוהות של חלבונים וחומרים מזינים וגם, ככל שידוע לנו כיום, אינם משפיעים לרעה על הבריאות כמו הבשר האדום.

אבל באופן כללי, ברור שכולנו בני אדם ולא מכונות - ויהיו תקופות שנאכל יותר מהמומלץ, גם אם נזכור ונבין שזה לא הדבר הכי טוב לבריאות שלנו. את מסקנות המחקרים האחרונים חשוב להכיר ולהפנים, שוב, לא כדי להפסיק לאכול בשר אדום, אלא בעיקר כדי לעשות זאת בצורה יותר מודעת. כך, עם הזמן, אולי נוכל להפחית את הצריכה, בלי שזה ירגיש כמו עונש או משימה בלתי אפשרית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully