וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

20 מחקרים לא משקרים. זה אחד התבלינים הכי בריאים שיש

ד"ר דלית דרימן מדינה

עודכן לאחרונה: 16.8.2023 / 8:08

במשך מאות שנים יוחסו לו יתרונות רפואיים והזרעים שלו נחשבים כמאגר של חומרים בעלי פעילות ביולוגית. כעת מטא אנליזה מצאה שלקצח יש המון יתרונות שאתם רוצים בחיים שלכם

שמן קצח. ShutterStock
נחקר כבר שנים רבות. קצח/ShutterStock

בשנים האחרונות גובר העניין בתרופות ממקורות טבעיים היכולות לשפר את הבריאות. אחד החומרים בו משתמשים מזה שנים ברפואה הטבעית הוא הקצח. מאמר רפואי שפורסם לאחרונה במגזין הרפואי inflammopharmacology בחן את יתרונותיו הבריאותיים של תוסף של קצח, בייחוד לגבי הפחתת דלקת ונזק חמצוני.

שמו המדעי של הקצח הוא Nigella sativa, וזהו צמח הגדל באופן טבעי בדרום מערב אסיה. במשך מאות שנים יוחסו לו יתרונות רפואיים. הזרעים שלו הם מאגר של חומרים בעלי פעילות ביולוגית, והם זכו לעניין מדעי רב ומחקרים רבים לאורך השנים.

החוכמה העתיקה פוגשת את המדע המודרני

השימוש בקצח ברפואה המסורתית החל כבר לפני מאות שנים, ויוחסו לו יכולות טיפול במגוון של מצבים רפואיים. הוא שימש במגוון תרופות מסורתיות לטיפול במחלות רבות החל מבעיות במערכת העיכול ועד לבעיות במערכת הנשימה. הגילויים המדעיים המודרנים לא רק שתמכו בהרבה מהשימושים ההיסטוריים של הקצח, אלא גם גילו יכולות רפואיות נוספות של הקצח.

המחקר בחן מהי ההשפעה של תוסף של קצח על מדדים של דלקת ונזק חמצוני בקרב מבוגרים. החוקרים בחנו 20 מחקרים שכללו בסל הכל 1,086 משתתפים. ממצאי המחקר הראו כיצד השימוש בקצח יכול לשפר את הבריאות באמצעות יכולתו להשפיע על מספר מדדים פיזיולוגיים.

הפחתת דלקת:
דלקת, למרות היותה תהליך הגנה טבעי של הגוף, יכולה לצאת משליטה ולתרום להתפתחות של מגוון מחלות כרוניות. המחקר הדגים שהשימוש בקצח יכול להוביל לירידה משמעותית ברמות ה-CRP בדם, שהוא מדד חשוב בדם המצביע על תהליך דלקתי כרוני. ההשפעה הזו היא בעלת חשיבות רבה, מאחר ודלקת כרונית עומדת בבסיסן של מגוון של מחלות החל ממחלות לב ועד מחלות אוטואימוניות שונות.

המחקר גם הראה שהקצח יכול להוריד את הרמות של TNF-alpha. חומר זה הוא בעל חשיבות גדולה בתהליך הדלקתי והרמה שלו הרבה פעמים מוגברת במצבים דלקתיים. העובדה שהקצח יכול להפחית את הרמה של TNF-alpha, מצביעה על תפקידו החשוב כחומר נוגד דלקת.

מניעה של נזק חמצוני:
נזק חמצוני - תוצאה של חוסר איזון בין רדיקלים חופשיים לבין נוגדי חמצון, הוא תהליך המתרחש בהזדקנות ובמחלות כרוניות. מהמאמר עולה שלקצח ישנו תפקיד כנגד נזק חמצוני, באמצעות זה שהוא גרם לירידה ברמות של חומר הנקרא MDA. עליה ברמה של חומר זה מעידה על פגיעה בתאי הגוף הנגרמת על ידי נזק חמצוני. העובדה שהיתה ירידה שלו בעקבות השימוש בקצח מעידה על כך שלקצח יש יכולת להגן על התאים מפני ההשפעות של הנזק החמצוני.

הקצח גם העלה את הרמות של שני אנזימים חשובים ביותר במלחמה כנגד רדיקלים חופשיים: אנזים הנקרא גלוטתיון, ואנזים הנקרא סופראוקסיד דיסמוטאז.

כאב בטן. ShutterStock
כאב בטן/ShutterStock

יתרונות בריאותיים נוספים

מעבר למה שהתברר במחקר מ-2023, לקצח ישנם מגוון יתרונות בריאותיים שחלקם גם קיבלו אישוש במחקרים רפואיים אחרים. היתרונות הללו כוללים:

  • שיפור בבריאות המעי: קצח יכול להקל על מגוון תופעות כמו הפרעות בעיכול ונפיחות בבטן.
  • בעיות במערכת הנשימה: קצח הועיל במגוון מצבים כמו אסתמה, וברונכיט.
  • שיפור במערכת החיסון: קצח שימש בעזרה לגוף בהתמודדות כנגד זיהומים.
  • בריאות הלב: מחקרים מעידים על כך שקצח יכול להועיל לבריאות הלב, על ידי שיפור בלחץ הדם ובפרופיל השומנים בדם.
  • טיפול בסוכרת: לפי מחקרים ישנה אפשרות שהקצח יכול לשפר את רמות הסוכר בדם ואת הרגישות לאינסולין.
  • בריאות העור: שמן המופק מזרעי הקצח שימש לבעיות עור שונות כמו אקזמה ואקנה.
  • פעילות נוגדת סרטן: מספר מחקרים פרה-קליניים הדגימו פעילות נוגדת סרטן של חלק מהמרכיבים הקיימים בקצח. דרושים מחקרים נוספים בנושא.
  • עוד באותו נושא:
  • קצח
  • תזונה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully