וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מומחים מזהירים מפני סכנת השיזוף בעזרת בירה שכבש את ישראל

13.8.2023 / 0:00

משתמשי טיקטוק שופכים על עצמם בירה וטענים שזו שיטה מהירה להשגת השיזוף הטוב ביותר אי פעם, אבל מומחים מזהירים שלא רק שאין ראיות מדעיות התומכות בכך - זה מאוד מסוכן (וגם קרוטן הוא לא ג'ל קסם לשיזןף אלא סכנה)

איזה מקדם הגנה הכי יעיל נגד סרטן?/סיפור בדקה

טרנד טיקטוק חדש ומסוכן ממליץ למשתזפים להתיז על עצמם בירה לקבלת השיזוף המושלם - ויותר ויותר אנשים מאמצים את השיטה, כשההאשטאג #beertan צבר מאות אלפי צפיות. סרטונים של משתזפים שופכים על עורם החשוף בירה כדי להאיץ שיזוף הפכו פופולאריים, כשהתומכים בשיטה אומרים שהבירה מעניקה את "השיזוף הטוב ביותר אי פעם" ושמדובר ב"דרך זולה להשתזף מהר יותר".

הסוכרים והחומצות בבירה כביכול עוזרים להכהות את העור, כאשר נוגדי החמצון סלניום וגלוטאטיון, הנמצאים בחלק מהבירות, גם שומרים על העור "רך וצעיר" לכאורה. אולם, מומחי עור מזהירים שאין שום הוכחות מדעיות התומכות בטרנד ה"מוטל בספק" הזה - והעלו חשש כבד לגבי בטיחות השיטה. במקרה הטוב, לדבריהם, זה עלול לגרום לכוויות שמש או להזדקנות מוקדמת של העיר. במקרה הגרוע הרופאים מזהירים כי זה עלול להגביר את הסיכון למלנומה.

ד"ר מאהם חאן, רופאת עור במרפאת קדוגן שבלונדון, מזהירה ומציעה בחום להימנע מהטרנד זה: "כרופאת עור המטפלת בחולים עם סרטן העור על בסיס יומיומי, אני מרגישה שאני חייבת להדגיש את החשיבות הגבוהה ביותר של זהירות ותשומת לב בכל הנוגע לטרנד הטיקטוק המכונה 'שיזוף בירה'. מריחה של בירה על העור מתוך אמונה שהיא משפרת את השיזוף היא שיטה מפוקפקת שחסרה לה הוכחה מדעית. חשוב מכך, שיטה זו לא מספקת כל הגנה מפני ההשפעות המזיקות של קרינה אולטרה סגולה (UV) מהשמש. קרינת UV היא מסרטנת ותורמת עיקרית לנזק לעור, שיכול להתבטא ככוויות שמש, הזדקנות מוקדמת וסיכון מוגבר לסרטן העור, כולל מלנומה".

בסרטון טיקטוק אחד שפורסם על ידי משפיען החופשות והלייף סטייל @imracim, הוא מייעץ ל-27,000 העוקבים שלו לדבוק בתהליך בן ארבעה שלבים כדי להשיג את "השיזוף הטוב ביותר אי פעם". "שלב ראשון, קנו את הבירה הזולה ביותר. שלב שני, כנסו למים", כתב. "שלב שלישי, עשו מקלחת בירה. שלב רביעי, תהנו מהשמש".

בפוסט אחר שפורסם על ידי @georgedutraferea, נראית אישה שופכת פחית בירה על רגלה בזמן שהיא יושבת על כיסא נוח: 'ביחרו בירה לשיזוף, תודו לי אחר כך', נכתב בסרטון.

חובבי הטרנד גם טענו שהכשות בבירה יכולה לסייע בהפעלת המלנין, הפיגמנט שמכהה את העור. אולם, פרופסור איאן ג'קסון, חוקר גנטיקה מאוניברסיטת אדינבורו אמר ל-MailOnline: "למעשה, אם בכלל, זה עושה את ההפך. הגורם המרכזי בייצור מלנין בעור הוא אנזים הנקרא טירוזינאז, ויש מחקרים מדעיים משמעותיים שקובעים שהכשות מעכבת את הפעילות של הטירוזינאז, מה שיפחית את כמות המלנין המיוצרת. האם הכשות בחצי ליטר בירה מספיקה כדי לפעול על טירוזינאז היא שאלה אחרת. סביר להניח שלבירה לא תהיה השפעה כלל והתוצאה תהיה עור שזוף קשות".

ד"ר באב שארגיל מהאיגוד הבריטי של רופאי העור אמר: "אנו קוראים לאנשים לוותר על הטריק הזה, במיוחד מכיוון שאין מחקר שתומך בו. סוג זה של טרנד מדאיג, כי כל צורה של שיזוף גורמת נזק לעור". הוא הוסיף: "קיימים מספר סוגים של נזקי עור: כוויות שמש, היפרפיגמנטציה, הזדקנות העור וסרטן העור. ככל שהעור שלך נחשף ליותר נזקים מצטברים, כך עולה הסיכון לפתח סרטן העור, שהוא סוג הסרטן הנפוץ ביותר בבריטניה".

גם קרוליין ברוקס, מומחית עור ומייסדת The Glasshouse Salon and Spa, אמרה: "חשוב לציין שאין הוכחות מדעיות התומכות ביעילות או הבטיחות של שימוש בבירה למטרות שיזוף". דורותי בנט, פרופסורית לביולוגיה של התא באוניברסיטת לונדון, הוסיפה: "בוודאי שאתם יכולים להשתזף מהר יותר באמצעות בירה מאשר עם קרם הגנה - אבל זה בגלל שאתם משתזפים מהר יותר אם אתם לא משתמשים בקרם הגנה".

עוד בנושא:
הולכים לים עם הכלב? השמש מסוכנת מאוד גם בשבילו

הלכתם לים ונשרפתם? זה מה שכדאי (ואסור) לכם לעשות

ומה עם "ג'ל הקסם" קרוטן?

באגודה למלחמה בסרטן הישראלית מזהירים מפני שימוש גם במוצרים נוספים פופלאריים מאוד - כמו למשל הקרוטן (carroten), ג'ל או קרם שיזוף אוסטרלי שמבוקש מאוד בישראל ומשוווק בתור "קרם הקסם לשיזוף מושלם".

הם מסבירים ששני מוצרי שיזוף שנחשבים לקוסמטיים ומיועדים לשימוש על העור הם ברונזרים ומשזפים למריחה. בשימוש נכון הם אינם נחשבים מסוכנים. עם זאת, רבים מהמוצרים מכילים את החומר DHA. על פי ה-FDA השימוש בחומר זה בקוסמטיקה, לרבות לצורך שיזוף, מוגבל לתכשירים הנמרחים על פני העור, אך לא על השפתיים ובאזור העיניים. כמו כן, אין לשאוף מוצרים אלה. עיקר הבעייתיות במוצרים אלה היא התפיסה המוטעית בציבור כי הם מספקים הגנה מפני השמש, וזה כמובן אינו נכון.

וזה הגיע גם לישראל:

@zivatia טסתי ליוון רק כדי לקנות את הקרם שיזוף הזה והוא באמת מושלם כמו שכולם אומרים? #קרםשיזוף #carroten #foryou #פוריו ♬ Under The Influence x Renegade (sped up to perfection) - TikTok Remix - TommyMuzzic & ZeddMusique

המומחים מדגישים את החשיבות של שימוש במוצרי הגנה בזמן חשיפה לשמש, במיוחד עבור אנשים עם גוון עור חיוור באופן טבעי, וטוענים שגם אנשים שחושבים (בטעות) שאין להם נטייה להישרף בשמש חייבים להגן על עצמם. מומלץ להשתמש בקרם הגנה עם ‏‏מקדם הגנה 30 לכל הפחות. מחקרים מצאו שמשתמשים קבועים בקרם הגנה עם מקדם הגנה 15 ומעלה יכולים להפחית את הסיכון שלהם למלנומה - הסוג הקטלני ביותר של סרטן העור - בחצי. ד"ר חאן אמרה: "אני לא יכולה להדגיש מספיק את המשמעות של שימוש במוצרי SPF איכותיים ומתאימים כדי להגן על העור מפני קרני UV מזיקות. קרם הגנה עם דירוג SPF גבוה, יחד עם הגנה מהשמש בספקטרום רחב (כמו צל, כובע וכמדומה) חיוניים לשמירה יעילה על העור. עם זאת, חשוב לציין שקרם הגנה לבדו עשוי שלא לספק הגנה מלאה ולכן חשוב להשתמש באמצעים נוספים כמו חיפוש צל, לבישת ביגוד מגן והימנעות מחשיפה לשמש בשעות השיא - זה חיוני באותה מידה. חובה להבין ששיזוף אינו סימן לעור בריא, אלא אינדיקציה לנזק. גם אם אנשים מצליחים להשיג שיזוף באמצעות שיטות לא קונבנציונליות כמו שיזוף בירה, אין לראות בכך שיטה בטוחה או רצויה".

רופאים מזהירים - אסור! אסור! אסור!

האם שמן שיזוף עם קרם הגנה קיים בכלל?

"שמן השיזוף 'להגן ולהשתזף SPF 15' שלנו אינו שומני ומכיל מרכיבים לשיזוף עצמי כדי לעזור בפיתוח זוהר זהוב טבעי תוך שמירה על הגנה מפני קרני ה-UV הקשות", מבטיח המותג האוסטרלי Bondi Sands. חברת Reef Oil, מחזיקה במוצר שיזוף הדרגתי נוסף עם SPF 15 שלכאורה "נותן הגנה רחבה מההשפעות המזיקות של קרני UV". האם זה אפשרי? האם ניתן להשתזף בבטחה? הרי אומרים ש"אין שום דבר בריא בשיזוף", אז כיצד אפשר להשתזף תוך שמירה על העור?

לדברי מנהלת סאנסמארט של "מועצת הסרטן ויקטוריה", הת'ר ווקר, הדבר לא באמת אפשרי. כלומר, אין דבר כזה שמן שיזוף שכולל קרם הגנה לעור. כל שיזוץ פוגע בעור. "הרעיון שניתן להשתמש במוצר כדי להשיג שיזוף תוך מתן הגנת UV היא סתירה מוחלטת", אמרה ווקר ל- Mamamia, "למרבה הצער, ראינו את ההצהרות הללו על כמה מוצרים עם תיאורים כמו 'שמן שיזוף בעל הגנה' ו'קרם בעל הגנה גבוהה' לצד 'שמן שיזוף'. במקרה הטוב, המוצרים הללו מטעים, במקרה הרע הם עלולים להוביל להעלות את הסיכום לסרטן העור. העובדה היא שאין דבר כזה שיזוף בטוח".

בעוד שמוצרים מסוימים עשויים להבטיח לכם שהשיזוף שתקבלו הוא "בטוח", ווקר אומרת ששיזוף "הוא סימן לתאי עור בטראומה מנזקי UV - לא סימן לעור בריא. הנזק משיזוף הוא בלתי הפיך ולאורך זמן הוא מצטבר ומגדיל את הסיכון של אדם ללקות בסרטן העור", מזהירה קארן ווקר, "אז אם אתם רוצים להימנע מהסיכון למלנומה, החזירו את הבקבוק אל המדף".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully