וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הנה כל מה שצריך לדעת על זן הקורונה החדש שמתפשט בעולם

עודכן לאחרונה: 8.8.2023 / 10:33

EG.5 - כך קוראים לזן החדש שאחראי להדבקה של 1 מתוך 6 אנשים בקורונה בארה"ב וצפוי להתפשט לעוד מדינות רבות. אז מה אנחנו יודעים עליו?

בווידאו: מנכ"ל ארגון הבריאות העולמי אומר שרואים כבר את סוף מגיפת הקורונה/צילום: רויטרס

גרסה חדשה של נגיף הקורונה הופיעה לאחרונה בארה"ב ובאנגליה בעיקר, מה שמזכיר לנו שנגיף הקורונה ממשיך לעבור מוטציות ולהתפשט ברחבי העולם, ומשפיע באופן לא פרופורציונלי על אוכלוסיות פגיעות. ארגון הבריאות העולמי (WHO) הוסיף את EG.5 לרשימת הגרסאות המופיעות כעת במעקב.

עד כה, מקרים הקשורים לגרסה החדשה דווחו בבריטניה, ארצות הברית ובמקומות אחרים. הנתונים העדכניים ביותר של סוכנות הבריאות הבריטית מצביעים על כך ש-EG.5 מהווה כ-14.6 אחוז - או אחד מכל שבעה - מכל מקרי ה-COVID-19 בבריטניה.

המרכז לבקרת מחלות ומניעתן העריך כי EG.5 היווה בערך 17.3 אחוז - או אחד מכל שישה - ממקרי COVID-19 החדשים בארה"ב בשבועיים האחרונים.

וירוס הקורונה משתלט על ריאות. ShutterStock
וירוס הקורונה משתלט על ריאות/ShutterStock

ד"ר אייזק בוגוך, מומחה למחלות זיהומיות ברשת הבריאות האוניברסיטאית בטורונטו, אמר ל-CTVNews.ca כי "זה כנראה בכל מקום ואם זה לא בכל מקום, זה יהיה בכל מקום". בוגוך אמר שהוא מצפה שהנוכחות של EG.5 תהיה דומה למה שנצפה עם תת-שושלות אחרות של אומיקרון, כאשר הגרסה האחרונה הופכת בהדרגה לשושלת המשנה הדומיננטית ביותר ברחבי העולם.

"ראינו BA.2, ראינו BA.4 ו-BA.5, ראינו XBB ועכשיו זה EG.5, אז הנגיף ממשיך לעבור מוטציה ואנחנו הולכים לראות עליה ודעיכה של הנגיף בקהילה", אמר.

EG.5 כולל זן עם תת-קבוצה של גרסאות המוגדרות כ-EG.5.1 ומומחים אומרים כי היא אחת השושלות הצומחות ביותר בעולם, הודות למה שעשוי להיות "מוטציה מעט מועילה" שעוזרת לה להתחרות עם חלק מהזנים האחרים. הגרסה החדשה היא אחת מכמה תת-וריאנטים הקשורים בקשר הדוק לאומיקרון שמתחרים על הדומיננטיות בחודשים האחרונים. כל הגרסאות הללו הן צאצאים של זן ה-XBB, שחיסוני הקורונה של הסתיו יתוכננו מחדש כדי להגן מפניו.

sheen-shitof

פתרון טבעי

גבר, הגיע הזמן לשפר את התפקוד המיני ואת הזוגיות שלך

בשיתוף גברא

"הולכים לראות, כנראה, עלייה מקבילה באשפוזים"

כפי שהוכיחו השנים האחרונות, ל-COVID-19 יש השפעה לא פרופורציונלית על קבוצות מסוימות, אמר בוגוך, והוסיף כי EG.5 כנראה לא יהיה שונה.

"כמו שראינו בעידן של האומיקרון ואפילו לפניו, הקורונה משפיעה באופן לא פרופורציונלי על קבוצות מסוימות", אמר. "למרבה הצער, אנחנו הולכים לראות, כנראה, עלייה מקבילה באשפוזים, במיוחד בקרב אנשים הרגישים יותר למחלות קשות - אלה אנשים מבוגרים ואנשים עם מצבים רפואיים בסיסיים".

כמה מההגנות הטובות ביותר נגד COVID-19 היו וממשיכות להיות מסכות, חיסון ואוורור טוב או איכות אוויר בחללים פנימיים, הדגיש בוגוך. "אז יש לנו את הכלים, אנחנו יודעים על זה כבר שנים ואין באמת שום דבר חדש", הוסיף.

EG.5 כונה על ידי חלקם כ"אריס" (Eris), אך ארגון הבריאות העולמי שינה את מערכת השמות שלו ל-COVID-19 מוקדם יותר השנה, והחליט להקצות כינויים או תוויות אלפבית יווני רק עבור גרסאות של "דאגה" כמו דלתא ואומיקרון ולא עוד עבור גרסאות של "עניין" או "תחת פיקוח".

מה קורה בישראל?

חיסוני הסתיו לקורונה בישראל מתחילים באוקטובר, בעוד פחות מחודשיים, אולם במשרד הבריאות לא רכשו את החיסונים למרות המלצת הוועדה המייעצת ולא התקבלה החלטה ברורה מי זכאי לקבל את הבוסטר ובאילו תנאים.

הוועדה המייעצת לחיסונים של משרד הבריאות התכנסה לאחרונה במרץ האחרון, אז המליצה לתת חיסון בוסטר נוסף נגד הקורונה בסתיו, במקביל לחיסוני השפעת, כאשר המיקוד הוא באוכלוסיות סיכון שהתחסנו בעבר. אלא שמאז הוועדה לא התכנסה שוב, ולא התקבלה החלטה של המשרד האם לקבל את ההמלצה ולהורות עליה לציבור הרחב.

במשרד עדיין לא החליטו לגבי חיסון ילדים, במיוחד ילדים שנדבקו בעבר. זאת בניגוד להמלצה הברורה לחסן ילדים בחיסון נגד שפעת לקראת החורף הקרוב. במקביל, בסוף השבוע האחרון, ארבעה פגים נמצאו חיובים לקורונה בביתה חולים איכילוב. אחד מהפגים נזקק לתמיכה נשימתית ומצבו קל ויציב. מצבם של שלושת האחרים טוב.

  • עוד באותו נושא:
  • קורונה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully