וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רוזציאה: איך להפחית ללא תרופות את האדמומיות בפנים שפוגעת בעד 10% מהאוכלוסייה

פולה בליק דיין

עודכן לאחרונה: 8.8.2023 / 7:29

עד 10% מהאוכלוסייה, רובן נשים בנות 30 ומעלה, עם עור בהיר, יסבלו מרוזציאה - מחלת עור כרונית שבדרך כלל משפיעה על הפנים, ומתבטאת באדמומיות מטרידה. על המחלה, מה מאיץ את התפשטותה ואיך לטפל לפני שפונים לתרופות

אישה אדמומיות פנים אדומות. ShutterStock
תפרחת אדומה של עור הפנים, המלווה בתחושת צריבה. רוזציאה/ShutterStock

רוזציאה היא מחלת עור כרונית שבדרך כלל משפיעה על הפנים, ומתבטאת באדמומיות בפנים, בפצעונים, בנפיחות ובכלי דם מורחבים קטנים ושטחיים, לרוב על האף, הלחיים, המצח והסנטר. מקרים קשים במיוחד מתבטאים באף מוגדל ואדום. היא משפיעה על בין אחוז אחד לעשרה אחוזים מהאוכלוסייה, כאשר רוב הנפגעות במחלה הן נשים בגילאי 30-50, בעיקר כאלו עם עם עור בהיר במיוחד.

מהלך המחלה עשוי לכלול תפרחת אדומה של עור הפנים, המלווה בתחושת צריבה ונימיות דם מורחבות (קופרוז) ולעיתים אף בפצעונים קטנים דמויי אקנה. אלא שבניגוד לאקנה, ברוזציאה אין קומדונים (נקודות שחורות ולבנות) והתפרחת היא רק בפנים, ולא באזור החזה והגב. בתחילת המחלה הסומק מופיע ונעלם, אולם בהמשך הוא הופך קבוע ומהווה בעיה אסתטית. לרוב, רוזצאה מאובחנת בשוגג כסומק, כווית שמש, סבוריאה או אקנה והטיפול שניתן אינו פותר את הבעיה. לכן, חשוב לפנות לרופא עור על מנת לאבחן כראוי את המחלה.

אוכל חריף, אלכוהול או מקלחת חמה - גורמים להתפרצות

"חשיפה לא מבוקרת לשמש, מאמץ גופני אינטנסיבי, שתייה של משקאות חמים, אכילת מזונות חריפים, צריכת אלכוהול, מקלחת חמה במיוחד או ג'קוזי, תכשירים קוסמטיים מסוימים, מזג אוויר חם, לחץ נפשי עשויים לגרום להתפרצות המחלה"

הגורמים לרוזציאה אינם לגמרי ידועים, אולם ככל הנראה מדובר בשילוב של נטייה גנטית וגורמים סביבתיים, הגורמים לכלי הדם להתרחב. כמו כן, קיימים מספר גורמים, שעלולים להחמיר את המחלה, או לגרום לה לפרוץ בקרב האוכלוסייה הרגישה לה, והם כוללים בין השאר: חשיפה לא מבוקרת לשמש, מאמץ גופני אינטנסיבי, שתייה של משקאות חמים, אכילת מזונות חריפים, צריכת אלכוהול, מקלחת חמה במיוחד או ג'קוזי, תכשירים קוסמטיים מסוימים, מזג אוויר חם, לחץ נפשי ועוד. עם הזמן, וללא טיפול מתאים, המחלה יכולה להחמיר.

למרות שהמחלה אינה ניתנת לריפוי מוחלט, קיימות מספר תרופות המסייעות בהעלמה זמנית במקרים קשים. הטיפול משתנה בהתאם לחומרה ולתת-הסוג, אולם רופאי העור נוטים שלא לטפל במקרים המתונים, ומייעצים לחולות לכסות את האזור בעזרת איפור.

אלא שאפשר למנוע אדמומיות מוגברת בעור הפנים בעזרת טיפול קבוע בתכשירים איכותיים המתאימים לעור הפנים שלכם, הקפדה על מריחת קרם לחות עשיר והימנעות מחשיפה לשמש. תכשירים מתאימים לעור רגיש יסייעו להרגעת העור, יפחיתו את האדמומיות ויתרמו לעור פנים מאוזן ובריא. בעת ניקוי הפנים, חשוב לא להפעיל כוח על העור שעלול לגרות אותו ולגרום לאדמומיות. בבית רצוי להשתמש בסבון עדין מאוד ובחומרים לא פעילים, אשר מסייעים להרגעה ולכיווץ כלי הדם - ומפחיתים את האדמומיות בפנים.

פולה בליק דיין היא מומחית לרפואה טבעית וקוסמטיקה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully