וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אנתרופולוג מסביר: זו הסיבה שהאנשים היום פחות נאים מבעבר

10.8.2023 / 0:02

האם כולנו התכערנו? אנתרופולוג אוסטרלי טוען שהפנים שלנו "נעשות יותר ויותר נחותות" ומונה בין האשמים לכך את התזונה המודרנית, דפוסי השינה והרגלי החשיפה לאור

הפנים של האדם הממוצע נהיו פחות אטרקטיביות בגלל דיאטות/qovesstudio

בני אדם הופכים מכוערים יותר - ואין לזה קשר להזדקנות, כך טוען פלסטיקאי, מומחה לניתוחי פנים, שהסביר את התיאוריה מדוע האנשים נעשים פחות ופחות אטרקטיביים מדור לדור ואומר שחלק מהגורמים לכך קשורים בתזונה המודרנית ובדפוסי השינה המשתנים.

שאפי חסן, אנתרופולוג ומהנדס שייסד את חברת הייעוץ QOVES בסידני לאסתטיקת פנים, ענה על השאלה הזו בטיקטוק וב-YouTube Short שפורסם לאחרונה. הצורך בהסבר התעורר בעקבות צופה ששאל מדוע בספרי מחזור ישנים של תיכוניים יש "כל כך הרבה אנשים אטרקטיביים... האם זה היה משהו במים?". בכיתוב הסרטון הסביר חסן: "הפנים של האדם הממוצע הופכות לנחותות יותר ויותר בגלל תזונה מודרנית, דפוסי שינה, מזהמים והרגלי חשיפה לאור היוצרים אי שוויון גדול יותר בין 'האטרקטיבים' ל'לא אטרקטיבים'".

בתחילת הסרטון, הוא שואל האם מישהו תהה מדוע בני נוער או תיכוניסטים בשנות ה-50 נראים "כל כך הרבה יותר מבוגרים" ממה שבני נוער ותיכוניסטים נראים היום. בהצגת תמונה של תלמיד אטרקטיבי מהדור הישן, הוא הצביע על הגוניון ה'מוגדר' שלו (קודקוד הלסת התחתונה) ועל הזיגומה ה'מוקרנת' שלו (עצם הלחי).

למה הדורות הקודמים היו יותר אטרקטיבים?. tiktok.com/@qovesstudio, צילום מסך
למה הדורות הקודמים היו יותר אטרקטיבים?/צילום מסך, tiktok.com/@qovesstudio

הוא מסביר: "ישנן מספר תיאוריות לגבי מדוע זה ככה, אבל התיאוריה שהכי הגיונית לפחות עבורי מוצגת בספר -Contemporary Orthodontics על ידי האורתודנט האמריקאי וויליאם פרופיט ועמיתיו המשתמשים במה שמוכר כהשערת המטריצה הפונקציונלית. התיאוריה שלהם טוענת שהתפתחות הפנים תלויה בכוחות שאתה מפעיל על הלסת העליונה והתחתונה, שהן שתי התכונות שנוטות להגדיר פנים כ'נאות' או 'אטרקטיביות'". חסן טוען שהלשון או "כוחות אחרים" עשויים להשפיע על התפתחות הלסת, "לדחוף אותה כלפי מטה או החוצה" ולהביא לצמיחת עצם חדשה פנימה.

הוא מוסיף ונותן דוגמה כיצד זיהום בסינוסים של ילדה קטנה, אותה הוא מציג בסרטון, השפיע על צמיחת הלסת התחתונה שלה. לדבריו, זיהום סינוס ארוך טווח השפיע על צמיחת הלסת התחתונה שלה מכיוון שהיא נושמת דרך פיה ולא שומרת עליו סגור מספיק כדי "להתפתח כראוי".

לעומת זאת

מדוע בעבר אנשים נראו מבוגרים יותר לגילם? אלה כנראה הסיבות

לכתבה המלאה
דורות קודמים מפעילים יותר כוח על עצמות הפנים. tiktok.com/@qovesstudio, צילום מסך
דורות קודמים מפעילים יותר כוח על עצמות הפנים/צילום מסך, tiktok.com/@qovesstudio
הלסת התחתונה גדלה כלפי מטה כתגובה לכוחות המופעלים עליה. tiktok.com/@qovesstudio, צילום מסך
הלסת התחתונה גדלה כלפי מטה כתגובה לכוחות המופעלים עליה/צילום מסך, tiktok.com/@qovesstudio

בסיום הסרטון הוא אמר: "עם 70 אחוזים מהעולם המערבי, שיש להם איזושהי ליקוי סגר או נסיגת חניכיים, בערך כמו שלה, זה הסבר טוב מאוד מדוע הפרצופים הופכים פחות ופחות אטרקטיביים ככל שעובר הזמן". "ליקוי סגר" הוא המונח המשמש לתיאור מצב בו השיניים אינן מתיישרות בצורה מושלמת, בעוד ש"נסיגת חניכיים" מתרחשת כאשר רקמת החניכיים שלכם נוסגת וחושפת יותר שטח שן. כ-22% מהאנשים ברחבי העולם סבלו מליקוי סגר ברמה 2 (Overbite), כך פרסמה בעבר חברת קולגייט, תוך ציטוט של מחקר עולמי שפורסם על ידי ה-Dental Press Journal of Orthodontics.

ההשערה שלו מציעה גם שהאופן שבו אנו משתמשים בפה שלנו - והמזון שאנו מכניסים אליו - משפיעים על התפתחות הלסתות שלנו.

דוגמא לליקוי סגר אצל ילדה קטנה. tiktok.com/@qovesstudio, צילום מסך
דוגמא לליקוי סגר אצל ילדה קטנה/צילום מסך, tiktok.com/@qovesstudio

ואולי זה בכלל בגלל איכות הצילום?

הסרטון זכה ליותר מ-2.3 מיליון צפיות ביוטיוב ועוד 3.2 מיליון בטיקטוק. חלק מהצופים בסרטון לא השתכנעו וטענו ש"אופנה, איכות צילום וגורמים כמו עישון סיגריות" הם שגרמו לדורות הקודמים להיראות מבוגרים מגילם ונאים להפליא. "ראוי לציין שכולם נראים טוב יותר במצלמת פילם בהשוואה למצלמה של טלפון נייד. היא מביאה לידי ביטוי את המאפיינים וגורמת לפנים להיראות מוגדרות יותר", כתב אחד בתגובה.

"אנשים בהחלט לא נהיים מכוערים יותר. לא ראית מספיק תמונות ישנות אם אתה מאמין בזה", כתב אחר, כשמשתמש ביוטיוב הוסיף: "בדיוק חחח, אני דווקא חושב שזה ההפך. אנחנו רק נהיים יפים יותר". אדם שלישי הציע תיאוריה חלופית: "זו הטיית יופי. תמונות של אנשים מכוערים נוטים פחות להיראות/להתפרסם בהשוואה לעמיתיהם האטרקטיביים יותר".

עוד בנושא:
3 ישראליות ברשימת 100 הפנים היפות ביותר בעולם לשנת 2022

נכון, את יפה: 7 הוכחות מדעיות לכך שאנשים יפים נהנים יותר

הנה ההסבר המלא שלו:

מגיב אחר התייחס לטענה שהילדים של פעם נראים מבוגרים מאלה של היום: "הם לא נראים מבוגרים יותר, יש להם פרצופים של ילדים, אבל יש להם תספורת מבוגרת". צופה נוסף הסכים: "הם נראים מבוגרים יותר כי יש להם סגנונות שיער ולבוש שאנחנו מקשרים עם אלה של סבא וסבתא, כך שהם אוטומטית נראים מבוגרים יותר". אחר הציע לשנות להם את התסרוקת לתסרוקת עכשווית ולראות כיצד "אפקט הבגרות" ייעלם.

אדם נוסף ניסה בכל זאת למצוא עוד הסבר ואמר: "דבר אחד שאנשים לא חושבים עליו בקשר לזה הוא תזונה. הלסת שלכם מתחזקת בהרבה אם התזונה שלכם מורכבת מבשר שלם, ירקות שלמים, פירות שלמים וכו'. דברים שאתם צריכים ללעוס בכוח. הרבה אנשים החליפו את הבישול הביתי הטוב במאכלים וחטיפים רכים ומעובדים יותר וזה עושה את שלו".

בניו יורק פוסט דווח שלפחות עמית מומחה אחד הסכים עם התיאוריה של חסן וכתב: "אני עוסק ברפואת שיניים וזה מדויק לחלוטין".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully