וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מדוע בעבר אנשים נראו מבוגרים יותר לגילם? אלה כנראה הסיבות

8.8.2022 / 0:11

אם תהיתם מדוע ההורים שלכם נראים מבוגרים בתמונות שצולמו כשהיו בשנות ה-20 לחייהם - אתם לא לבד. אלה הסיבות שבעבר אנשים נראו מבוגרים יותר לגילם - וזה לא רק בגלל הבגדים שהם לבשו

הפתיח של הסדרה "חופשי על הבר" משנת 1982/NBC

האם גם לכם יצא לעיין באלבומי תמונות ישנים של המשפחה או לצפות בתכנית טלוויזיה ישנה ולתהות מדוע האנשים הצעירים האלה נראים כל כך מבוגרים? רק עירכו השוואה בין תמונות החתונה שלכם לתמונות החתונה של ההורים שלכם או בין הקאסט של "משפחה מודרנית" או "המפץ הגדול" ל"חופשי על הבר" מראשית שנות ה-80 - ותיווכחו להבדלים. אותם גילים אבל נראים בשכבות גיל אחרות לגמרי.

לאחרונה עלו ברשת מספר השוואות מעוררת השתאות בין איך שנראו בעבר הממש לא רחוק גברים ונשים בגילי 20 עד 40 - לאיך שאנשים בגילם נראים היום. מכאן עולה השאלה - מדוע? אז נכון, בעבר אנשים היו מתלבשים אחרת ומאחר שהאופנה של פעם מזכירה לנו את סבא וסבתא, קל לנו להבין מדוע האנשים הצעירים שבתמונות נראים כה מבוגרים. עם זאת, זו בהחלט לא הסיבה היחידה להבדל.

הגיל של חברי הקאסט של "חופשי על הבר" בעונה הראושנה. NBC,
הגיל של חברי קאסט "חופשי על הבר" בעונה הראשונה/NBC

בסרטון שפרסם Vsauce מסביר מייקל סטיבנס שחלו שינויים בשיעורי ההזדקנות לאורך זמן עקב גורמים שונים כמו רמת חיים, טיפולים רפואיים ובחירות של אורח החיים. כמו כן, בחלקים הטובים יותר של העולם - ואפילו באזורים שבהם בוצעו שיפורים אלה - קיימים פערים בין קבוצות שונות על בסיס הכנסה ומעמד.

זה לא מפתיע שרמת חיים טובה יותר משפיעה על ההזדקנות שלנו (עובד במשרד ממוזג שעושה כושר יזדקן טוב יותר ממנקה ארובות ויקטוריאני שמעשן 20 סיגריות ביום), אולם זה מפתיע שהשינוי מורגש באופן כה ברור במהלך מספר עשורים בלבד.

sheen-shitof

מאריכים את האקט

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"

הכדורגלן גז'גוז' לאטו צולם בגביע העולם בכדורגל 1974 - כשהוא בן 24

סר בובי צ'רלטון בתמונה מ-1969 - כשהוא בן 32

פאט מוריטה היה בן 52 בצילומי הסרט "קרטה קיד". ראלף מאצ'יו היה בן 56 בצילומי "קוברה קאי"

מחקר שפורסם ב-2018 בדק את השינויים בהזדקנות הביולוגית (בעזרת סימנים כמו לחץ דם ותפקודי ריאות) שהשתנו ביחס לגיל הכרונולוגי, בין השנים 1988 ל-2010. הם גילו שגם במסגרת הזמן הקצרה הזו, נרשמו הבדלים משמעותיים בהזדקנות, כשהדורות האחרונים יותר "צעירים" ביולוגית מאלו שבאו לפניהם.

"במהלך 20 השנים האחרונות, נראה שהגיל הביולוגי של אוכלוסיית ארה"ב ירד עבור זכרים ונקבות בכל טווח הגילים", כתב הצוות במחקר, "עם זאת, מידת השינוי לא הייתה זהה עבור גברים ונשים או לפי גיל. התוצאות שלנו הראו שגברים צעירים חוו שיפורים גדולים יותר מאשר נקבות צעירות. ממצא זה עשוי להסביר מדוע התמותה המוקדמת של מבוגרים ירדה יותר עבור זכרים מאשר נקבות, מה שתורם לצמצום פער התמותה בין המינים".

בן 34 בשנת 1983 ובן 34 בשנת 2021

הם בני אותו גיל!

המחקר שם דגש על גורמי אורח חיים כמו עישון, מה שמסביר חלקית מדוע הפער בין הגילים הביולוגיים של גברים ונשים נסגר, כאשר גברים החלו לעשן פחות ונשים הדביקו את הפער. בנוסף השימוש בתרופות הוביל לשיפורים בריאותיים. "עם זאת, חלק ניכר מהירידות לאורך זמן לא הובאו בחשבון", הם כותבים, "הסברים נוספים לשיפור בבריאות האוכלוסייה שלא הצלחנו לבדוק הם מצבים טובים יותר בתחילת חייהם ולפני לידתם - והפחתה במחלות זיהומיות".

הנה ההסבר המלא של מייקל מ-Vsauce:

משמאל לימין -בת 22, בן 46, בן 23, בת 47

אליזבת' טיילור וריצ'י ואלנס בגיל 17

נשים בשנות ה-50 שלהן בשנות ה-80 מול היום

ודוגמא ישראלית: בגין בן 64 מול רם בן ברק בן 64

השינויים הבריאותיים ואורח החיים המשודרג (יחד עם השיפור בבריאות השיניים והשימוש הנרחב בקרם הגנה לעור ותכשירי אנטי אייג'ינג) מורידים לכולנו כמה שנים בגיל, או כפי שציין זאת מייקל מ-Vsauce, בני ה-60 יראו בני 56 ובני ה-40 יראו בני 37.5. בתמונות הפער נראה גדול יותר ובצדק - כי יש גם את אלמנט האופנה הישנה כפי שדיברנו עליו קודם. אנו מקשרים אוטומטית בין אופנות ישנות לזקנה, כמו גם עיצוב השיער, האקססוריז ואפילו ההתנהגות הבוגרת יותר של אותן דמויות על המסך. אם נשלב את כל האלמנטים הללו נגיע לאותו פער של עשור שאנו רואים בתמונות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully