וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זו הסיבה שהוספת גבינה שומנית לאבטיח תגרום לו להיות בריא יותר

שני פריד-מנגד

עודכן לאחרונה: 3.8.2023 / 23:56

לפרי הקיץ האהוב דבקו לא מעט סטיגמות שהגיע הזמן להפריך: אבטיח ממש לא מפוצץ בסוכר ופחממות, והוא משמין פחות מתפוח וענבים. הוא גם מחזיר לגוף ביעילות את הנוזלים שאיבד. ואם תוסיפו לחגיגה גם גבינה שומנית - היתרונות יגדלו. לרגל יום האבטיח הבינלאומי שחל היום

איך בוחרים אבטיח? המדריך המלא/מערכת וואלה!

אבטיח מלא בסוכר לעומת פירות אחרים?

אז זהו שלא. אבטיח מכיל 90% מים, מה שנותן לו יתרון ראשוני על פני פירות הקיץ השונים. מחזיר לגוף נוזלים שמאבדים בחודשי הקיץ החמים. ב-100 גרם אבטיח יש מחצית מכמות הפחמימה לעומת 100 גרם אגס, תפוח, נקטרינה, ענבים ופירות נוספים.

העניין באבטיח הוא הקושי לאמוד אותו, כוס קוביות אבטיח שווה למנת פרי אחת. בכוס קוביות אבטיח (150 גרם) יש 45 קלוריות, 11 גרם פחמימה שמקורם בסוכר פשוט, 10 מ"ג ליקופן וויטמין c וכמות מזערית של חלבון ושומן. עיקר הפחמימות באבטיח מקורן בסוכר פשוט, כ-50% מגיע מפרוקטוז, 25% מגלוקוז וכ-25% נוספים מסוכרוז, מה שאומר שמנת האבטיח שלנו שווה ל-3 כפיות סוכר.

מבחינת האינדקס הגליקמי, המדרג מזונות לפי ההשפעה שלהם על רמות הסוכר בדם, לאבטיח אינדקס גליקמי של 76 יחידות (בהשוואה לסוכר פשוט שמקבל דירוג 100 יחידות), כלומר מדובר בפרי עם אינדקס גליקמי יחסית גבוה, הנוטה להעלות מהר יחסית את רמות הסוכר בדם מיד אחרי אכילתו. אלא ששילוב של מקור שומן איכותי או חלבוני משפיע על עליית הסוכר בדם ולכן מומלץ לשלב איתו גבינה שומנית, למשל.

לסוכרתיים ולאנשים עם רמות גבוהות של שומנים בדם מומלץ שלא לעבור 2-3 מנות פרי ליום וכן מומלץ לפזר את הפירות לאורך היום ולצד הפרי לשלב חופן שקדים/אגוזים או פרוסת גבינה 5% .

אבטיח. ShutterStock
תפוח משמין יותר. אבטיח/ShutterStock

מה כל כך בריא באבטיח?

"כמות גבוהה של ציטרולין מצויה בקליפת האבטיח לכן מומלץ לאכול גם את החלק הלבן של הלבן הקרוב יותר לקליפה"

אבטיח מכיל נוגד חמצון בשם ליקופן המצוי בפירות בעלי גוון אדום כמו: עגבניות, פפאיה ואשכולית אדומה. הליקופן מנטרל חומרים המזיקים לגוף, מאט הזדקנות תאי העור ומפחית סיכון למחלות לב וכלי דם, לסרטן ומשפיע לטובה על רמות לחץ הדם שלנו.

מחקרים מראים שליקופן ובטא קרוטן, שהוא פיגמנט נוסף שנמצא באבטיח וכן במזונות בגוון כתום כמו גזר, בטטה , דלורית ועוד, מסייעים בהגנה על העור מפני קרינת השמש ומשמשים כמקור עיקרי לייצור ויטמין A. מומלץ לשלב מזונות העשירים בליקופן ובבטא קרוטן בשגרת היומיום שלנו על מנת לשפר את יכולת ההגנה העצמית של העור. בנוסף, מחקרים מראים כי נוגדי חמצון אלו עשויים לעזור במניעת מחלות סרטן לבלב, קיבה, מעי גס, שד, ערמונית ועוד.

ציטרולין, חומצת אמינו שנמצאת בכמות גבוהה באבטיח. תפקידה העיקרי הוא שיפור זרימת הדם בגוף ובכך מסייעת לבריאות הלב וכלי הדם שלנו. כמות גבוהה של ציטרולין מצויה בקליפת האבטיח לכן מומלץ לאכול גם את החלק הלבן של הלבן הקרוב יותר לקליפה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה

מה לגבי גרעיני האבטיח?

גרעיני האבטיח משמשים גם הם למאכל ומהווים מקור תזונתי איכותי לחומצות שומן בלתי רוויות מסוג אומגה 3. בנוסף, הם מכילים כמויות יפות של אבץ וברזל. ב-4 כפות גרעיני אבטיח מקולפים יש כשליש מכמות האבץ היומית המומלצת לנשים וכרבע מהכמות המומלצת לגברים.

כדאי לקחת בחשבון שלרוב גרעיני אבטיח מגיעים ממולחים ולכן לא כדאי לצרוך הרבה מהם בשל תכולת נתרן גבוהה.

דיאטת אבטיח: כן או לא?

אם תאכלו רק אבטיח, סביר שתרדו במשקל אך סביר יותר שלא תצליחו להתמיד בדיאטה זו יותר מימים ספורים, שכן תהיו רעבים וגופכם לא יקבל את כל אבות המזון הדרושים לו. זו סופה של כל דיאטה לא מאוזנת וקיצונית.

המלצה לקרטיב אבטיח ביתי
טוחנים 2 כוסות אבטיח בבלנדר ומעבירים לתבנית ארטיקים ייעודית.
ניתן לשלב מי קוקוס / עלי נענע - לגיוון בטעמים
ניתן לשלב 2 פירות שונים וליצור קרטיב בשני צבעים וטעמים (אבטיח-קיווי/ אננס-אבטיח)

שני פריד-מנגד היא תזונאית קלינית לכל המשפחה, מכבי שירותי בריאות

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully