וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פריצת דרך מדעית עשויה לשים קץ להרגלים מזיקים כמו כסיסת ציפורניים

27.7.2023 / 0:03

הגישה החדשה הוכחה כמסייעת ל-53% מהמשתתפים במחקר בן שישה שבועות, שמטרתו להפחית התנהגויות חוזרות כגון כסיסת ציפורניים, מריטת שיער וקילוף עור

שיטה להפסקת כסיסת ציפורניים/@wurkinprogress

גישה חדשה הצליחה לסייע לאנשים לחדול מהתנהגויות מזיקות חוזרות כגון כסיסת ציפורניים, מריטת שיער וקילוף עור. היא נקראת "אסטרטגיית החלפת ההרגל" והיא כוללת מגע בעור בעדינות, כגון על ידי שפשוף קל של קצות האצבעות זו בזו או שפשוף בכף היד או בצד האחורי של הזרוע, לפחות פעמיים ביום, כך על פי מחקר שפורסם ביום רביעי שעבר ב-JAMA Dermatology.

קרן TLC להתנהגויות חוזרות ממוקדות גוף מדווחת שכ-5% מהאוכלוסיה העולמית סובלים מגינונים מזיקים כאלו, שעלולים להוביל לגלדים, צלקות וקרחות.

במחקר השתתפו כ-268 אנשים שסבלו מטריכוטילומניה, מצב שבו אנשים מגיבים ללחץ על ידי תלישת שיער או על ידי הרגלים כרוניים של כסיסת ציפורניים. הם חולקו לשתי קבוצות אקראיות. על אחת הוטלה אסטרטגיית החלפת הרגל - ואילו לשנייה נאמר שהם רק רשומים לטיפול. קבוצה אחרונה זו הוכשרה להחלפת הרגלים בסוף המחקר.

החוקרים טוענים שכ-80% מהמשתתפים בניסוי אמרו שהם מרוצים מההכשרה ו-86% היו גם ממליצים על כך לאחרים.

אישה כוססת ציפורניים. Arman Novic, ShutterStock
כך תיפטרו מההרגל הזה/ShutterStock, Arman Novic

"הכלל הוא פשוט לגעת בגוף שלכם בקלילות", אמר מחבר המחקר הראשי סטפן מוריץ, ראש הנוירופסיכולוגיה הקלינית במרכז הרפואי האוניברסיטאי המבורג-אפנדורף בגרמניה, ל-NBC News.

מחברי המחקר ציינו כי יש צורך במחקר נוסף, אך הם מקווים שהגישה שלהם תוכל להצטרף לטכניקות בדוקות להתנהגויות חוזרות ממוקדות גוף, כגון "ניתוק" - הכרוך בהתחלת הרגל אך שינויו ברגע האחרון.

לדוגמה, נאמר לכוססי ציפורניים להזיז את האצבעות לכיוון הפה לפני שהם מפנים אותם לאוזן, לאף או לנקודה אחרת הרחק מהפה. "הייתי אומר ששליש עד מחצית מהחולים עם BFRB (הרגלים כפייתיים מזיקים) הגיעו לתוצאות בזכות שיטת הניתוק, אבל השאר לא", אמר מוריץ, "ולכן הרעיון היה למצוא טכניקה אחרת שאולי מתאימה יותר לאלה שאינם מגיבים לה".

עוד על הרגלים בעייתים
ההרגל המגונה שנדמה לכם שרק אתם עושים ויכול להפוך להפרעה

כוססים ציפורניים? כך אתם הורסים לעצמכם את הבריאות

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה
משיכת שיער. ShutterStock
"הכלל הוא פשוט לגעת בגוף שלכם בקלילות"/ShutterStock

טיפול בהיפוך הרגלים מצריך בינתיים צמצום הסימנים המובילים להתנהגות הבעייתית ופיתוח תגובה מתחרה. "לכן, הם עשויים לכלול, למשל, סגירת אגרופים ממש חזק כאשר יש לכם דחף למשוך את השיער שלכם או לקלף את העור שלכם. יכול להיות שזה יושב לכם ממש על הידיים", הסבירה נטשה ביילן, פסיכולוגית קלינית במרכז ל-OCD והפרעות קשורות בבית החולים הכללי של מסצ'וסטס ובבית הספר לרפואה של הרווארד, ל-NBC News.

תרופות שונות כמו תרופות נוגדות דיכאון עשויות לעזור גם הן לחלק מהסובלים, אם כי אף אחת מהן לא אושרה על ידי מנהל המזון והתרופות לטיפול במצבים אלה.

בכל מקרה אין לראות בכתבה הזו כהמלצה רפואית ובמידה ואתם סולבים מהרגל כפייתי מזיק - פנו לרופא המשפחה שיידע להכווין אתכם לקבלת עזרה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully