וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ה-FDA אישר: חיסון ראשון בעולם לילדים נגד הנגיף שגורם להכי הרבה אשפוזים

דורון קופרשטין

עודכן לאחרונה: 19.7.2023 / 10:20

מנהל המזון והתרופות אישר בימים האחרונים את החיסון "בייפורטוס" - החיסון הראשון בעולם שמיועד לכל התינוקות נגד נגיף ה-RSV. החיסון החדש יהיה זמין החל מעונת הסתיו הקרובה, ולאחרונה המליץ איגוד רופאי הילדים לחסן בו את כלל הילדים בישראל עד גיל שנה

חיסון RSV. ., אתר רשמי
יינתן לכלל התינקות בישראל, עד גיל שנה. החיסון בייפורס ל-RSV/אתר רשמי, .

מנהל המזון והתרופות האמריקאי (FDA) אישור בימים האחרונים את החיסון הראשון בעולם לילדים עד גיל שנתיים נגד נגיף ה-RSV. החיסון נקרא "בייפורטוס" שניתן במנה אחת בלבד נועד בין היתר למנוע סיבוכים של מחלות בדרכי הנשימה, שיכולים במקרים מסוימים להחמיר עד כדי צורך באשפוז.

נגיף (Respiratory syncytial virus) RSV הוא הגורם שכיח למחלות דרכי הנשימה בתינוקות. עד גיל שנתיים, כמעט כל תינוק יידבק בנגיף זה. בקרב פגים ותינוקות עם מחלות לב וריאה קשות, הסיכון לפתח מחלה קשה עם סיבוכים כתוצאה מהנגיף גבוה עוד יותר. על פי המרכז האמריקאי לחקר מחלות ובקרתן מדי שנה כ-80,000 ילדים בני 5 ומטה נזקקים לטיפול או אשפוז כתוצאה מזיהום RSV בארצות הברית ו-2.1 מיליון ילדים ברחבי העולם. במקרים נדירים נגיף ה-RSV עלול להיות קטלני ועל פי ההערכה בין 100-300 תינוקות מתים בכל שנה מהסיבוכים שלו.

החיסון למעשה מבוסס על הזרקת נוגדנים חד שבטיים שיכולים להיקשר לווירוס ולחסום אותו מלהדביק תאים בריאים. המערכת החיסונית של התינוק אינה צריכה לייצר שום דבר. על פי הערכות החיסון החדש צפוי להיות זמין בעולם החל מעונת הסתיו הקרובה והוא אושר כבר באירופה, קנדה ובריטניה. בישראל החיסון נמצא בהליכי רישום במשרד הבריאות.

תינוק ישן על הגב עם מוצץ. ShutterStock
אלפי תינוקות מאושפזים מדי שנה עם RSV/ShutterStock

איגוד רופאי הילדים: לחסן את כל הילדים עד גיל שנה

"עד כה ניתן החיסון רק לילדים בסיכון כגון פגים. החיסון שניתן עד כה, כולל מתן זריקה פעם בחודש למשך 5 חודשי החורף. אולם החיסון החדש שאישר ה-FDA השבוע הוא של חיסון הניתן פעם אחת בלבד, והוא יעיל לכל חודשי החורף"

ה-FDA אישר את זריקת הנוגדים לתינוקות על בסיס מחקרים שפורסמו בשנה האחרונה על למעלה מ-3,200 תינוקות. על פי הממצאים החיסון החדש שניתן במנה אחת בלבד נמצא יעיל בכ-70% בהפחתת הסיכון שתינוק יזדקק לטיפול רפואי וב-78% במניעת אשפוז כתוצאה מהידבקות בנגיף ה- RSV. החיסון הוגדר כבטוח ונסבל היטב. לפחות מאחוז אחד מהתינוקות הופיעו תגובות על עור לאחר ההזרקה, אך אלו נעלמו לאחר זמן קצר.

"נגיף ה RSV הינו הגורם העיקרי לתחלואה של דלקות של דרכי הנשימה ודלקות ריאות בעיקר בתינוקות בשנה הראשונה לחיים", מסביר פרופ' דודי גרינברג, מנהל בית חולים סבן לילדים בסורוקה ומנהל היחידה למחלות זיהומיות ילדים בסורוקה. "עד כה ניתן החיסון רק לילדים בסיכון כגון פגים. החיסון שניתן עד כה, כולל מתן זריקה פעם בחודש למשך 5 חודשי החורף. אולם החיסון החדש שאישר ה-FDA השבוע הוא של חיסון הניתן פעם אחת בלבד, והוא יעיל לכל חודשי החורף. חיסון זה יינתן בארצות הברית לכל התינוקות ומומלץ גם על ידי האיגוד הישראלי לרפואת ילדים האיגודים המקצועיים למתן לכל התינוקות עד גיל שנה בישראל".

ראשי האיגוד הישראלי לרפואת ילדים בראשותו של פרופ' צחי גרוסמן שהמליצו על מתן החיסן לכלל הילדים עד גיל שנה, סבורים שהחיסון החדש עדיף מכיוון שמנה אחת שלו נותנת הגנה לכל עונת החורף בעוד החיסון הקיים כיום לפגים בלבד ניתן במספר מנות - אחת בכל חודש. כך, לדברי הארגון, ניתן לחסוך בתשומות למערכת הבריאות, למנוע כאב רב מהתינוקות, והפחתת אובדן ימי עבודה להורים. בנוסף, לחיסון החדש יש ספקטרום רחב יותר של פעילות נגד זני RSV ולכן הוא עשוי להיות יעיל יותר במניעת זיהומים. מנגד, האיגוד טוען שאין עדיין ספרות המצדיקה המלצה למתן גורף גם לתינוקות אחרי גיל שנה.

sheen-shitof

פתרון עוצמתי לכאב

טכנולוגיה מהפכנית לטיפול בכאבים אושרה ע"י ה-FDA לשימוש ביתי

בשיתוף Solio

חיסון לפגים ולמבוגרים - ובקרוב גם לנשים בהיריון

משנת 1998 קיים חיסון לנגיף RSV הנקרא "סינגיס" המיועד רק לאוכלוסיית הפגים וניתן בחמש מנות - אחת לחודש - במטרה להגן על פגים בפני הדבקה במחלה זו. בנוסף, לפני מסר חודשים הוחלט לאשר שני חיסוני RSV ייעודיים למבוגרים, אחד של GSK והשני של פייזר.

במנהל המזון והתרופות מקיימים דיונים וצפויים לאשר בעתיד גם את החיסון של חברת פייזר לנשים בהריון. בחיסון זה, האם מייצרת את הנוגדנים, שחוצים את השליה כדי להגן על העובר וצפויים להחזיק מעמד בחודשים הראשונים של חייו של התינוק.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully