וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחלת החורף שכל הורה פשוט חייב להכיר

בשיתוף סאנופי

עודכן לאחרונה: 27.9.2023 / 13:45

עד גיל שנתיים כמעט כל תינוק ידבק בנגיף ה-RSV שגורם למחלות בדרכי הנשימה, ובכל זאת לא מספיק הורים מכירים אותו, ואת הדרכים לשמור על הילדים מפניו. הנה מה שאתם חייבים לדעת

מדידת חום לתינוק. ShutterStock
חום, שיעול כאב גרון ונזלת - מוכר? תינוק חולה/ShutterStock

כל הורה מכיר את רצף המחלות שמגיע עם בוא החורף - נזלת, שיעולים, אינהלציות וריצות לרופא. אבל לא מספיק הורים מכירים את נגיף ה-RSV, או Respiratory Syncytial Virus, שהוא גורם שכיח מאוד למחלות בדרכי הנשימה בגיל הצעיר. למעשה, עד גיל שנתיים כמעט כל תינוק יידבק בנגיף זה. RSV אחראי לרבע מהאשפוזים של תינוקות ופעוטות בגלל דלקת ריאות, ולכמעט 75 אחוזים מהאשפוזים בגלל ברונכיוליטיס.

הנתונים האלה באים לידי ביטוי מדי חורף במחלקות האשפוז בבתי החולים. "כחצי מהמחלקה אצלנו הם תינוקות המאושפזים בשל RSV, ואלה אשפוזים לא קלים, ולא תמיד קצרים", מסבירה פרופ' רונית לובצקי, מנהלת מחלקת ילדים מבית החולים דנה, איכילוב, "זו מחלה מאוד משמעותית, וברגע שמתחיל החורף, החל מנובמבר, המחלקה מתחילה להתמלא". אחת הסיבות לכך היא שהמחלה מאוד מדבקת, כאשר הילד מתעטש או משתעל, הרסס ניתז לכל עבר, וכל מי שנוגע בו - עלול להעביר את הנגיף הלאה.

מחלות בדרכי הנשימה כוללות לרוב תסמינים כמו חום, שיעול כאב גרון ונזלת. במקרים מסוימים עלול להיווצר גם קוצר נשימה, ולעיתים יש צורך לסיוע במתן חמצן. בקרב פגים ותינוקות עם מחלת לב מולדת, פגיעה כלייתית או דיכוי חיסוני, המחלה נוטה להיות קשה במיוחד, ועלולה לגרום אף לתמותה. לעיתים גם תינוקות ללא מחלות רקע עלולים לחלות במחלה חריפה שתוביל לאשפוז.

אשפוז ארוך - ולא פשוט

פרופ' לובצקי מסבירה כי כאשר מגיעים תינוקות עם RSV לבית החולים, מדובר לעיתים באשפוז ארוך, קשה ומתסכל עבור ההורים. "זו מחלה שאנחנו יכולים לתת בה טיפול תומך בלבד, וזה קשה ומתסכל", אמרה, "זו מחלה שכיחה מאוד, ואנו יכולים רק לתמוך בתינוקות בחמצן או בעירוי נוזלים, הם בקוצר נשימה, סובלים מהתקפי שיעול קשים וממושכים ומתקשים לאכול. זו מחלה מאוד משמעותית".

"לפעמים מגיעים תינוקות עם נזלת ומעט התנשמות, ואז מקשיבים לריאות ושומעים שהן מלאות - יש צליל מאוד אופייני וספציפי לברונכיוליטיס - ואז אנחנו מאשפזים אותם כי אנחנו רואים את הפוטנציאל ל-RSV ולהחמרה, ומעדיפים בתינוקות הצעירים מאוד שאת שיא המחלה הם יעשו באשפוז, כי רבים מהם יזדקקו לטיפול התומך", הוסיפה פרופ' לובצקי.

פעוט מחובר למכשירים בטיפול נמרץ. ShutterStock
לא פשוט בכלל. תינוק מאושפז בבית חולים/ShutterStock

בהקשר זה כדאי לציין כי בהרבה מקרים כשהתינוקות לא מצליחים לאכול, נותנים להם עירוי נוזלים, על מנת למנוע התייבשות, אבל לדברי פרופ' לובצקי הרבה יותר מומלץ להאכיל את התינוקות בעזרת זונדה. "אם מאכילים אותם באוכל אמיתי, זה הרבה יותר טוב עבורם, זה טיפול יותר נכון עבורם, ומסייע להחלמה", היא הסבירה, "הרבה יותר קל להחלים כשאתה מוזן. ואף שהורים נרתעים מזה פסיכולוגית, זו ההמלצה שלי. לא לפחד מזה".

אם עולה החשד שהילד נדבק בנגיף או סובל משיעול, קושי בנשימה או חום גבוה - יש לפנות בהקדם לרופא המטפל להמשך טיפול. יש לזכור שככל שנקפיד על מניעה הכוללת התחסנות וכן כללי היגיינה פשוטים כגון אוורור חדרים, רחיצת ידיים והימנעות מחפצים שייתכן והם נגועים בנגיף, כך נקטין את הסיכון לחלות במחלה.

כל התינוקות צריכים הגנה בפני RSV. למידע נוסף היכנסו לאתר חיסון וידע

למידע נוסף או שאלות יש לפנות לרופא.ה המטפלים.
מוגש כשירות לציבור מטעם חברת סאנופי.

בשיתוף סאנופי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully