וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נקודת מפנה בטיפול באלצהיימר: התרופה הצליחה לשפר מצבם של חולים במחלה

זמן קצר לאחר שה-FDA אישר את התרופה לקמבי לטיפול באלצהיימר, תוצאות המחקר של התרופה המתחרה דונאנמב של חברת Eli Lilly מתפרסמות, והן מבטיחות אפילו יותר מאלו של התרופה שאושרה

רופאה מביטה בצילום רנגטן של מוח. ShutterStock
בשורה גדולה עבור חולי אלצהיימר/ShutterStock

לחולים בשלבים המוקדמים של אלצהיימר עשויה להיות בקרוב אפשרות חדשה להדוף את אובדן הזיכרון שבא עם המחלה. במחקר של יותר מ-1,700 אנשים, התרופה הניסיונית דונאנמב (donanemab) האטה את התקדמות האלצהיימר בכ-35%, כך דיווחו מדענים בכנס הבינלאומי של איגוד האלצהיימר באמסטרדם.

התוצאה, שפורסמה במקביל בכתב העת JAMA, מעידה על כך שהתרופה החדשה יעילה יותר מהתרופה לאלצהיימר שאושרה לאחרונה לקמבי (Leqembi), שנמצאה כמפחיתה את ההתקדמות בכ-27 אחוזים.

"ההשפעה הגדולה ביותר שנצפתה"

"זו ההשפעה הגדולה ביותר שנראתה אי פעם בניסוי לאלצהיימר לתרופה לשינוי מחלה", אומר ד"ר דניאל סרובונסקי, מנהל המחקר והפיתוח ב-Eli Lilly, המייצרת את התרופה החדשה. החברה הגישה את התוצאות למינהל המזון והתרופות האמריקני ומצפה להחלטה עד סוף השנה.

אבל מומחים מזהירים שדונאנמב אינה תרופת קסם, וכי התועלת שלה מסתכמת רק בעיכוב של כשבעה חודשים באובדן הזיכרון והחשיבה. "אני כן חושבת שזה יעשה הבדל עבור אנשים", אומרת ד"ר רייזה שפרלינג, המנהלת את המרכז לחקר וטיפול באלצהיימר בבית החולים בריגהם אנד נשים בבוסטון. "אבל אנחנו צריכים להשתפר".

הגורם הראשוני למחלת אלצהיימר עדיין אינו ברור. מחקר אינטנסיבי בשנים האחרונות הביא להבהרת התהליכים הפתולוגיים המתרחשים ברקמת המוח וגורמים לירידה קוגניטיבית, התנהגותית ותפקודית ומבוצע מאמץ אדיר להתערב בתהליכים פתולוגים אלו.

יד אחוזת בידו של חולה אלצהיימר מבוגר. ShutterStock
נותן תקווה לחולים/ShutterStock

טיפול מוקדם הוא המפתח

דונאנמב, כמו לקמבי, פועלת נגד הצטברות רובד עמילואיד במוח. בטא עמילואיד נוטה ליצור פלאקים דביקים במוחם של אנשים עם אלצהיימר.

המחקר הנוכחי התמקד באנשים שסריקות המוח שלהם הראו הצטברויות פלאק ושינויים אחרים הקשורים לאלצהיימר מוקדם. היו להם רק תסמינים קוגניטיביים קלים. עם זאת, אפילו בקבוצה זו, אנשים עם מחלה מתקדמת יותר ראו פחות תועלת מהתרופה. "מה שראינו הוא שהיכולת להאט את התקדמות המחלה היא החזקה ביותר אם אתה חוטף את המחלה הזו מוקדם יותר", אומר סקרובונסקי.

המחקר גם מצביע על כך שמטופלים עשויים שלא להזדקק לעירוי חודשי תוך ורידי של התרופה לכל החיים. החולים הורידו את מינון התרופה ברגע שהפלאק במוחם נעלמו ברובם, בדרך כלל תוך שנה. הפלאק לא הופיע שוב במהלך המחקר שנמשך 18 חודשים, והתועלת לזיכרון ולחשיבה נמשכה.

נראה כי זה נותן לדונאנמב יתרון על לקמבי, הדורשת טיפול מתמשך. אבל עדיין לא ברור אם היתרונות שלה יימשכו שנים לאחר סיום הטיפול. "אני מתאר לעצמי שבעתיד יהיה לנו את שלב הייזום הזה שבו נסיר את הפלאק ואז יהיה לנו טיפול תחזוקה", אומר שפרלינג.

גם דונאנמב וגם לקמבי עלולים לגרום לנפיחות מסוכנת או לדימום במוח. במחקר של דונאנמב, סריקות מוח גילו תופעת לוואי זו בכ-25% מהחולים. לכ-6% היו תסמינים כמו כאבי ראש, בחילות ובלבול. שלושה חולים מתו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully