וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ההחלטה התקבלה: הממתיק אספרטיים הוכרז כגורם שעלול לסרטן; המלצה לצריכה מבוקרת

ארגון הבריאות העולמי סיווג את הממתיק אספרטיים כחומר שעלול לסרטן, אולם לא מגביל את השימוש בו, וממליץ לצרוך אותו בכמות מתונה. למרות זאת, ה-FDA חולק על החלטה זו. אז מהי הכמות המומלצת, ועבור מי בכל זאת קיימת סכנה יתרה?

קולה זירו. רשת
נמצא גם כאן, אבל קיים גם בשלל משקאות ומזונות הדיאט שאנחנו צורכים/רשת

ארגון הבריאות העולמי סיווג הבוקר (שישי) את הממתיק אספרטיים כחומר מסרטן אפשרי, אך אמר שהוא בטוח עבור אנשים, כל עוד הם צורכים אותו במסגרת המגבלה היומית המומלצת.

הסוכנות הבינלאומית לחקר הסרטן, גוף של ארגון הבריאות העולמי, זיהתה קשר אפשרי בין אספרטיים לסוג של סרטן כבד הנקרא קרצינומה של הכבד לאחר שסקרה שלושה מחקרים גדולים בבני אדם שנערכו בארה"ב ובאירופה שבדקו משקאות שהומתקו על ידי ממתיקים מלאכותיים.

אספרטיים הוא הממתיק המלאכותי הנפוץ בעולם. אפשר למצוא אותו בשלל משקאות הדיאט של רוב החברות הגדולות, במסטיקים וסוכריות וסוגי מזונות דיאטטים אחרים.

"צריך לחקור יותר"

"לדעתנו, זו באמת יותר קריאה לקהילת המחקר לנסות להבהיר ולהבין טוב יותר את הסכנה שעלולה להיגרם או להיווצר מצריכת אספרטיים"

ד"ר מרי שובואר-בריגן, בכירה ב-IARC, מרכז המחקר לסרטן של ארגון הבריאות העולמי, הדגישה כי הסיווג של אספרטיים כחומר מסרטן אפשרי מבוסס על ראיות מוגבלות. "שלושת המחקרים יכלו להיות מושפעים ממקרה, הטיה או פגמים אחרים", ציינה. "יש צורך במחקר נוסף כדי לקבוע אם צריכת הממתיק המלאכותי באמת יכולה להוביל לסרטן", הוסיפה.

"אין לראות זאת כהצהרה ישירה המעידה על כך שקיימת סכנה ידועה לסרטן מצריכת אספרטיים", אמרה שובאואר-בריגן במהלך מסיבת עיתונאים שנערכה לפני פרסום הממצאים לציבור. "לדעתנו, זו באמת יותר קריאה לקהילת המחקר לנסות להבהיר ולהבין טוב יותר את הסכנה שעלולה להיגרם או להיווצר מצריכת אספרטיים", אמרה שובואר-בריגן.

אולם מינהל המזון והתרופות האמריקני (FDA) חולק על המסקנה של ה-IARC כי אספרטיים הוא חומר מסרטן אפשרי בבני אדם, כך אמר דובר הסוכנות ביום חמישי. ה-FDA סקר את אותן ראיות כמו IARC ב-2021 וזיהה פגמים משמעותיים במחקרים, אמר הדובר.

"אספרטיים הוא אחד מתוספי המזון הנחקרים ביותר באספקת המזון האנושית", אמר הדובר. "למדעני ה-FDA אין דאגות בטיחותיות כאשר משתמשים באספרטיים בתנאים המאושרים."

sheen-shitof

מחיר חסר תקדים

המכשיר של הישראלים שהמציאו את מסירי השיער בהנחה בלעדית

בשיתוף Epilady

כמה זה יותר מדי?

ועדת המומחים המשותפת לתוספי מזון (JECFA) אמרה ביום חמישי שהראיות הנוכחיות התומכות בקשר בין אספרטיים לסרטן בבני אדם אינן משכנעות. מדובר בקבוצה בינלאומית של מדענים של ארגון הבריאות העולמי והאו"ם שממליצה על כמויות שאנשים יכולים לצרוך בבטחה.

מומחי ה-JECFA אמרו כי אספרטיים בטוח לצריכה אם הצריכה היומית אינה עולה על 40 מיליגרם לק"ג משקל גוף ביום. המגבלה היומית המומלצת על-ידי ה-FDA היא מעט גבוהה יותר, ועומדת על 50 מיליגרם של אספרטיים לק"ג משקל גוף.

גך למשל, מבוגר השוקל 70 ק"ג יצטרך לשתות יותר מתשע עד 14 פחיות סודה המכילות אספרטיים כמו דיאט קולה מדי יום כדי לחרוג מהמגבלה ועלול לעמוד בפני סיכונים בריאותיים, אמרה ד"ר פרנצ'סקו ברנקה, העומדת בראש מחלקת התזונה של ארגון הבריאות העולמי, במהלך מסיבת העיתונאים ביום רביעי.

מי ששותה פחית סודה מדי פעם או מדי פעם לועס מסטיק שמכיל אספרטיים, לא צריך לדאוג לגבי סיכון בריאותי, אמרה ברנקה. ארגון הבריאות העולמי פשוט ממליץ לאנשים להשתמש במתינות כאשר צורכים מזון או משקאות המכילים אספרטיים, אמר.

ברנקה גם הזהירה שילדים שצורכים סודה ממותקת באספרטיים עלולים לחרוג מהמגבלה היומית על ידי שתיית שלוש פחיות בלבד. לדבריה, ילדים שמתחילים לצרוך אספרטיים בשלב מוקדם בחייהם, עלולים להתמודד עם סיכון בריאותי מוגבר מאוחר יותר, אם כי יש צורך במחקר נוסף על חשיפה לכל החיים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully