וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארגון הבריאות העולמי יכריז: הממתיק המלאכותי שכולנו משתמשים בו - מסרטן אפשרי

כבר שנים שמחקרים מזהירים אותנו מאספרטיים, הממתיק המלאכותי הנפוץ בעולם שנמצא במשקאות הדיאט, במסטיקים, בממתקים ובאלפי מוצרי מזון נוספים. בחודש הבא, בעקבות המלצה של חוקרי הסרטן שלו, יכריז ארגון הבריאות העולמי על החומר כמסרטן

ממתיקים מלאכותיים. ShutterStock
נפוץ בשימוש בעולם. ממתיקים מלאכותיים/ShutterStock

אספרטיים, אחד הממתיקים המלאכותיים הנפוצים בעולם אמור להיות מוכרז כמסרטן אפשרי בחודש הבא על ידי ארגון הבריאות העולמי, גוף הבריאות המוביל בעולם. כל על-פי שני מקורות בעלי ידע בנושא.

על פי דיווח של סוכנות הידיעות רויטרס, הממתיק אספרטיים, שנמצא באלפי מוצרים - ממשקאות מוגזים ועד למסטיקים - יירשם בחודש הבא (יולי) כ"גורם מסרטן אפשרי לבני אדם" לראשונה על ידי הסוכנות הבינלאומית לחקר הסרטן (IARC), זרוע מחקר הסרטן של ארגון הבריאות העולמי (WHO).

מעורר חשש אצל צרכנים

החלטה זו של הסוכנות הבינלאומית לחקר הסרטן, שהושגה מוקדם יותר החודש לאחר פגישה של המומחים החיצוניים של הקבוצה, נועדה להעריך אם משהו מהווה סכנה פוטנציאלית או לא, בהתבסס על כל העדויות שפורסמו עד כה.

ההכרזה לא תציין את הכמות מהממתיק המלאכותי שאדם יכול לצרוך בבטחה. הנחיות כאלו מגיעות בדרך-כלל מוועדת מומחים נפרדת של ארגון הבריאות העולמי בנושא תוספי מזון, המכונה JECFA (ועדת המומחים של ארגון המזון והחקלאות המשותפת לתוספי מזון), לצד קביעות של הרגולטורים הלאומיים.

עם זאת, הכרזות דומות של הסוכנות הבינלאומית לסרטן בעבר לגבי חומרים אחרים עוררו חששות בקרב צרכנים לגבי השימוש בהם, הובילו לתביעות ולחצו על יצרנים ליצור מחדש מתכונים ולמצוא חלופות.

JECFA תבחון גם השנה את השימוש באספרטיים. סדרת הפגישות של הוועדה החלה בימים האחרונים, והיא אמורה להכריז על ממצאיה ב-14 ביולי, היום בו הסוכנות לסרטן בארגון הבריאות העולמי תכריז על הממתיק כגורם אפשרי לסרטן.

משקאות קלים. ShutterStock
נמצא ברוב משקאות הדיאט שאתם שותים. אספרטיים/ShutterStock

סימני האזהרה המוקדמים

לפני כשנה פורסם כאן מחקר של החוקרים מהמכון הלאומי בצרפת לבריאות ומחקר רפואי (Inserm) ואוניברסיטת סורבון בפריז שניתחו נתונים מ-102,865 מבוגרים צרפתים שהשתתפו במחקר הקרוי NutriNet-Santé. מחקר זה כולל קבוצה שהוקמה בשנת 2009 על ידי צוות למחקר אפידמיולוגיה תזונתית בה המשתתפים נרשמים מרצון ומדווחים בעצמם על ההיסטוריה הרפואית שלהם, על מצבם הסוציו-דמוגרפי, התזונה שלהם, אורח החיים ומצב בריאותם.

החוקרים מצאו אז כי נבדקים שצרכו כמויות גדולות יותר של ממתיקים מלאכותיים, במיוחד אספרטיים (שהוא גם תוסף מזון ומוכר בשם E951) ואססולפאם-K, שמתוקים פי 200 מסוכר ושמצויים בבין היתר במשקאות דיאט פופולריים, היו בסיכון גבוה יותר ב-13 אחוזים לסרטן בהשוואה לאלו שאינם צורכים ממתיקים כלל. כ-37 אחוזים מהמשתתפים צרכו ממתיקים מלאכותיים לפחות פעם ביום. סיכונים גבוהים יותר נצפו לסרטן השד ולסוגי סרטן הקשורים להשמנה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully