וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זריקות ההרזייה הפופולריות תחת חקירה. החשד: גורמת למחשבות אובדניות

החקירה שמתנהלת כעת באירופה מגיעה אחרי שבאיסלנד דיווחו על 3 מקרים בהם התרופה נחשדה ככזו שגרמה למחשבות אובדניות

זריקה להרזיה אוזמפיק. ShutterStock
זריקה להרזיה אוזמפיק/ShutterStock

גורמי בטיחות תרופות אירופיים פתחו בחקירה בנוגע לאוזמפיק לאחר שמטופלים בזריקת ההרזייה הפופלרית גם בישראל, דיווחו על מחשבות על התאבדות או פגיעה עצמית.

ב-10 ביולי, סוכנות התרופות האירופית (EMA) אמרה לרויטרס כי היא חוקרת תופעות לוואי שליליות של התרופה הפופולרית, שנועדה בכלל לסוכרת, לאחר שרגולטור הבריאות של איסלנד דיווח על שלושה מקרים של משתמשים ששקלו התאבדות או פגיעה עצמית.

בנוסף לזריקת סוכרת מסוג 2, תרופות להרזיה Wegovy ו-Saxenda ייחקרו גם הן על ידי הוועדה להערכת סיכוני תרופות (PRAC) של הרשות.

תרופה פופולרית בעולם ובישראל

אוזמפיק פועלת על ידי חיקוי הורמון הנקרא פפטיד-1 דמוי גלוקגון (GLP-1) המכוון לאזורים במוח המווסתים את התיאבון ואת צריכת המזון. הוועדה תעריך את הסיכונים של תרופות להרזיה המכילות סמגלוטייד או לירגלוטיד, אגוניסטים GLP-1 המעוררים ירידה במשקל על ידי הפחתת צריכת האנרגיה.

החקירה מגיעה כאשר הפופולריות של תרופות להרזייה הובילה לעלייה בביקוש לטיפול מהיר להשמנת יתר, כאשר משפיענים וסלבריטאים מקדמים את השימוש בהן.

גם בישראל זריקות אלו פופולריות מאוד, וכמו בעולם - לעיתם נוצר מחסור בזריקות בגלל הביקוש הגובר והולך.

גבר בדיכאון. ShutterStock
שימו לב לשינויים נפשיים/ShutterStock

גורם רשמי ב-EMA אמר ל-BBC כי הבדיקה "מתבצעת בהקשר של נוהל איתות שהועלה על ידי סוכנות התרופות האיסלנדית, בעקבות שלושה מקרים אלו".

"עליכם לשים לב לשינויים נפשיים, במיוחד שינויים פתאומיים במצב הרוח, בהתנהגויות, במחשבות או ברגשות שלכם. התקשרו מיד לרופא שלכם אם אתם מרגישים שינויים נפשיים שלא היו, גרועים יותר או כאלו שמדאיגים אתכם", נכתב באזהרה על עלון התרופה.

חברת הבריאות המובילה נובו נורדיסק שמייצרת את כל שלוש התרופות להרזייה אמרה כי "היא עדיין מחויבת להבטיח את בטיחות המטופל", אך הגנה על השימוש בסמגלוטייד ובלירגלוטיד.

"אגוניסטים לקולטן GLP-1 שימשו לטיפול בסוכרת מסוג 2 במשך יותר מ-15 שנים ולטיפול בהשמנת יתר במשך 8 שנים, כולל מוצרי נובו נורדיסק כמו semaglutide ו-liraglutide שנמצאים בשוק הבריטי מאז 2018 ו-2009 בהתאמה, "אמרה נובו נורדיסק ל"אינדיפנדנט" הבריטי. נתוני הבטיחות שנאספו מתכניות ניסויים קליניים גדולות ומעקב שלאחר השיווק לא הוכיחו קשר סיבתי בין semaglutide או liraglutide לבין מחשבות אובדניות ופגיעה עצמית. נובו נורדיסק מבצעת באופן רציף מעקב אחר הנתונים מניסויים קליניים מתמשכים ושימוש בעולם האמיתי במוצרים שלה ומשתפת פעולה הדוק עם הרשויות כדי להבטיח את בטיחות המטופל ומידע הולם לאנשי מקצוע בתחום הבריאות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully