וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

1 מכל 22 אנשים הוא פסיכופת. כך תוכלו לזהות אותם

13.7.2023 / 0:03

מרבית הפסיכופתים אינם נראים כמו הדמויות המרושעות מהסרטים - ולמעשה קשה מאוד לזהות אותם. פסיכולוגים נוותנים כמה סימנים שעשויים להעיד שהאדם שאתם חיים לצידו, חברים שלו או אפילו את או אתה בעצמך פסיכופת

חידה שתגלה האם יש סיכוי שאתה פסיכופת/TikTok @Sophia.Boi

הודות לתעשיית הסרטים ההוליוודית, האסוציאציה הראשונה שעולה לנו למשמע המילה "פסיכופת" היא דמות כמו פטריק בייטמן מ"אמריקן פסיכו" או נורמן בייטס מ"פסיכו" מניף סכין קצבים מול אישה צורחת במקלחת - אך המציאות, כך מתברר, מטרידה הרבה יותר.

מחקרים אחרונים מראים כי 1 מתוך 22 אנשים עשוי להיות פסיכופת, כלומר אנו צפויים לעבור על פני הרבה פסיכופתים במהלך היום מבלי שיש לנו שום דרך לדעת שהם כאלה. טוב, אולי בעצם יש כמה דרכים לדעת - ותכף גם ננסה להבין איך.

עם זאת, יש לציין שלא כל מי שהוא פסיכופת ימצא את עצמו יום אחד מבצע פשעים או מהווה סכנה לחברה. למעשה, חלק גדול מהפסיכופתים נהנים מקריירות מוצלחות, מטפסים בסולם הדרגות ומצטיינים בתפקידי מנהיגות, כמו למשל מנכ"לים.

עם כך, מה זה בעצם פסיכופת? במה הוא שונה מהפרעות אישיות אחרות? האם התיאור ההוליוודי מדויק בדרך כלשהי - או שהתפיסות שלנו היו מוטות מאוד? והכי חשוב - האם אתה, זה שקורא שורות אלו, יכול להיות פסיכופת?

פסיכו. Giphy
הפסיכופתים שרובנו מכירים, מתוך "פסיכו"/Giphy

קרלי דובר, פסיכולוגית ממלבורן, הסבירה שאכן שיש בלבול רב לגבי המשמעות של המונח פסיכופת. "המונח משמש להגדרת תכונות או התנהגויות מסוימות שאדם מפגין", אמרה דובר, שהיא גם מנהלת איגוד הפסיכולוגים האוסטרלי, ל-news.com.au. "בתחום שלנו, האבחון של 'פסיכופת' הוחלף למעשה ב'הפרעת אישיות אנטי-חברתית' (ASPD), המתמקדת בעיקר בהיבטים ההתנהגותיים של פסיכופתיה. אלה כוללים תוקפנות, אימפולסיביות, הפרת זכויות של אחרים, חוסר תחושה, חרטה ונרקיסיזם. במסגרות משפטיות מסוימות המונח עדיין עשוי להיות שימושי".

הצעה שאסור לפספס

מבצע מיוחד: חודשיים ראשונים חינם על כל ברי המים של תמי 4

לכתבה המלאה

"זה ממש לא כמו בהוליווד"

על אף שרובנו מכירים התנהגויות פסיכופתיות מסרטים, המציאות שונה בתכלית על פי דובר. "אני חושבת שאנחנו צריכים לזכור שלסרטים המעצבים פושעים יש הרבה חופש יצירתי - והם נועדו לבדר ולא לחנך", היא מסבירה, "רוב האנשים שיש להם תכונות פסיכופתיות רבות לא בחרו להיות ככה. אנחנו יודעים שאישיות נוצרת במהלך הילדות. הניסיון שלהם כנראה עוצב על ידי גנים תורשתיים, כמו גם מצבים וחוויות חיים. אז בעוד שתכונות פסיכופתיות מובילות לכך שאנשים יהיו מוטים יותר לביצוע פשעים, לא כולם יעשו זאת. למרבה הצער, סרטים מסוימים יכולים לתרום עוד יותר לסטיגמטיזציה של הפרעות בריאות הנפש".

גב' דובר גם הוסיפה כי בעוד שחלק מהאנשים בעלי נטיות פסיכופתיות יכולים להתאים לתפקידי מנהיגות, הם לא תמיד מוצאים חן בעיני אנשים בני גילם. עם זאת, היא הוסיפה כי על פי מחקר משנת 2019, עשויה להיות כמות "אופטימלית" של תכונות פסיכופתיות כדי להבטיח שמנהיג יצליח בתפקידו. "כשלמנהיגים היו נטיות פסיכופתיות, העובדים שלהם ממש ממש לא אוהבים אותם", אמרה, "העובדה שאנשים שונאים לעבוד עבור בוסים מרושעים ואימפולסיביים לא צריכה להפתיע. עם זאת, נמצא גם כי עשויה להיות רמה מיטבית של נטיות פסיכופתיות לאפקטיביות מנהיגותית. יותר מדי הוא ללא ספק דבר רע, כי פזיזות והתנהגויות מגעילות עשויים לייצר פחד ולא מוטיבציה, פרודוקטיביות והצלחה עסקית.

היא הוסיפה: "אולם פחות מדי זה כנראה גם חיסרון. הנועזות הקשורה לנטיות פסיכופתיות עשויה להתבטא במנהיג המסוגל לקבל החלטות קשות או לפעול בזמנים של אי ודאות, כאשר אנשים אחרים מוגבלים יותר על ידי פחד".

הפסיכולוגית קרלי דובר

בסרטי אימה ומתח רבים לעתים קרובות עולה כי ההתחלה של בעיות התנהגותיות של הגיבור הפסיכופת מתחילה בילדות - והן מתבטאות בדרכים מוזרות. הם עלולים לפגוע או להרוג בעלי חיים, להצית אש, להציג תוקפנות בלתי נשלטת או לעסוק בהתנהגות מוזרה ואנטי-חברתית.

זה נכון לגבי כמה רוצחים סדרתיים ידועים לשמצה, כמו ג'פרי דאהמר, שאסף חיות מתות כדי לנתחו, או "בנו של סם" דייוויד ברקוביץ' - שלפי הדיווחים היה מוקסם מאש והיה אחראי לתקריות רבות שכללו הצתה.

דובר מאשרת שיש התנהגויות שפסיכולוגים יחפשו אותן בילדים, מכיוון שהן יכולות להוות סימנים לכך שמישהו עשוי לגדול להיות פסיכופת. "חשוב מאוד להיות במעקב אחר התנהגויות מסוימות כאשר אדם צעיר מתפתח", הסבירה, "אלו עשויות לרמוז על בעיות פנימיות. התערבות מוקדמת היא תמיד הטובה ביותר. חלק מההתנהגויות הללו כוללות סירוב לציית, אכזריות לבעלי חיים, חוסר אמפתיה, התנהגות מרושעת ותוקפנית, שקרים, דימוי עצמי נמוך, קשיי למידה ונטיות אובדניות. חשוב לציין שההתנהגויות הנ"ל יכולות להתקיים ולא להצביע על אפשרות של נטיות פסיכופתיות בחייו הבוגרים של הילד".

היא הוסיפה: "צריך גם להיות הערכה ותמיכה משמעותיים למשפחת הילד, שכן נושאים כמו אלימות במשפחה, עוני, הזנחה רגשית, התעללות בילדים מכל צורה וחשיפה להתנהגויות העוברות על החוק הם כולם גורמי סיכון שמותירים ילד פגיע להתפתחות ASPD בשנותיהם הבוגרות יותר. אנחנו לא יכולים ולא רוצים לאבחן ילדים עם ASPD".

עוד בנושא:
"ג'פרי דאהמר ורוצחים סדרתיים אחרים חולקים את אותו מזל, איך תסבירו את זה?"

המבחן שיעזור לכם לגלות האם החתול שלכם פסיכופת

אמריקן פסיכו. Giphy
מתוך "אמריקן פסיכו"/Giphy

איך נזהה פסיכופת?

תכונות אלו ניתנות לראות בבירור אצל ילדים, אך מה לגבי מבוגרים? הסימנים לפסיכופתיה בבגרות בדרך כלל שונים מאוד מהאופן שבו הם מתבטאים בילדים. גב' דובר ציינה שיש חמישה סימנים נפוצים של ASPD שכדאי לבדוק אם הם קיימים בנו או באחרים. הנה הם:

1. פסיכופתים לעתים קרובות משקרים, מרמים ומתמרנים כדי להשיג את מה שהם רוצים, בדרך כלל למטרות שעשוע עצמי.

2. הם יעסקו בהתנהגות אימפולסיבית.

3. הם לרוב עצבניים ותוקפניים, עלולים לתקוף אחרים לעתים קרובות או להיקלע למריבות.

4. מפגינים התעלמות בוטה מבטיחות, הן עבור עצמם והן עבור אחרים.

5. מפגינים חוסר חרטה מוחלט על מעשיהם.

הפסיכולוגית מציינת שתכונות אלו עשויות להופיע אצל רוב האנשים ברמה נורמלית בשלב מסוים בחייהם, בהקשרים שונים - ולכן סימון "וי" על כולם לאו דווקא מוכיח שמדובר בפסיכופת, "זה הכל תלוי מינון", הוסיפה דובר.

ריאיון עם הפסיכופת והרוצח הסדרתי ג'פרי דאהמר

מאילו עוד סימנים כדאי להיזהר?

בנוסף לתכונות התנהגותיות אלו, ישנם גם כמה סימנים פיזיים שיכולים להצביע על פסיכופתיות.

1. פסיכופתים נוטים פחות לפהק באופן מדבק. מחקר שנערך על ידי אוניברסיטת ביילור בטקסס בשנת 2015 הציע שהאופן שבו אדם מגיב כשהוא רואה אדם אחר מפהק יכול לומר עליו הרבה. רוב האנשים מפהקים אם אדם אחר סביבם מפהק ומראה סימני עייפות - אך חוסר תגובה יכול להעיד על בעיה נפשית.

לסטודנטים המעורבים במחקר הוצגו קטעי וידאו של אנשים המשתמשים בהבעות פנים שונות, כולל פיהוק. אלה שקיבלו ציון גבוה על היותם קרי לב נטו פחות לפהק. "אחת הראיות הגדולות ביותר היא שפיהוק מדבק קשור מאוד לאמפתיה", אמר בריאן רנדל, דוקטורנט המעורב במחקר, ל-Times, "אמנם זה ממצא מעניין באמת, אבל זה לא אומר בוודאות שאם אתה לא מושפע מפיהוק מדבק, משהו לא בסדר איתך".

2. תנועות ראש מוגבלות. לפי צוות מומחים מאוניברסיטת ניו מקסיקו, תנועות ראשו של אדם יכולות להעיד גם על בעיות עמוקות יותר. מדענים פיתחו אלגוריתם ספציפי המנתח את תנועות הראש ובדקו אותו על 507 אסירי בית הכלא במהלך שיחות מוקלטות, באורך של בין שעה לשעתיים. המחקר טוען כי לאסירים עם "התנהגות אנטי-חברתית חמורה ומתמשכת במהלך החיים" הייתה תזוזה נוקשה וממוקדת יותר של ראשם במהלך הפגישה.

3. הם מדברים עם הידיים. בעוד שרבים מאיתנו עשויים לדבר עם הידיים, המחקר לעיל הציע שפסיכופתים עשויים להזיז את ידיהם במהירות - בדרך כלל מעלה ומטה וזאת כדי לתמרן את "יריבם". אנשים אלה עשויים להשתמש בתנועות מסוג זה כדי לתמרן אנשים סביבם, כגון הדגשת מילים מסוימות או הקטנת חלקים מהמשפטים שלהם. פסיכופתים גם נוטים להתעסק יותר עם הידיים, לבצע פעולות כמו גירוד בראשם או משיכת תכשיטים, וזאת שוב כדי להסיח את תשומת ליבו של אדם מחוסר העקביות בשיחה.

4. דפוסי השינה שלהם יוצאי דופן. חוקרים אוסטרלים מאוניברסיטת מערב סידני טענו שהעדפה ללכת לישון מאוחר או להישאר ער עד השעות המוקדמות קשורה ישירות להתנהגות אנטי-חברתית. ד"ר פיטר ג'ונסון, מבית הספר למדעי החברה והפסיכולוגיה של UWS, העריך את הנטייה של למעלה מ-250 אנשים להעדיף את הבוקר או הערב, כדי לגלות אם זה קשור ל"שלישייה האפלה" של תכונות אישיות. תכונות ה"שלישייה האפלה" כוללות פעולות נרקיסיסטיות ואנוכיות, התנהגות מקיאוולית ערמומית או מתעה ונטיות פסיכופתיות.

התוצאות, שפורסמו ב- Personality and Individual Differences, מצאו כי סטודנטים שהיו ערים בשעות הדמדומים הראו נטיות אנטי-חברתיות גדולות יותר מאלו שהלכו לישון מוקדם יותר. "אלה שקיבלו ציון גבוה בתכונות 'השלישייה האפלה' הם - כמו טורפים רבים אחרים כגון אריות ועקרבים - יצורי הלילה", אמר ד"ר ג'ונסון, "לאנשים שנוקטים אסטרטגיית חיים מהירה כמו זו המגולמת בתכונות 'השלישייה האפלה', עדיף לכבוש ולנצל סביבת אור חלשה שבה אחרים ישנים ויש להם תפקוד קוגניטיבי מופחת".

10 קווים לדמותו של פסיכופת

גילית שאתה או אחד הסובבים אותך פסיכופת. איך מקבלים עזרה?

תחילה נתקן: חשוב לא לאבחן לבד את עצמכם או לאבחן אחרים עם הפרעות אישיות. הסימנים שצוינו כאן נועדו לעורר חשד - אך אבחון צריך להיעשות אך ורק על ידי איש מקצוע. אם אתה, או אדם יקר לך, נאבקים בבריאות הנפש - אנא פנו לקבלת עזרה מקצועית.

"אם אתה מושפע או מודאג מהתנהגות של מישהו, בין אם זה אדם אהוב או עמית - פנה לחברים, בני משפחה מהימנים, רופא המשפחה שלך ופסיכולוג או איש מקצוע מורשה בבריאות הנפש", אמרה גב' דובר, "ייתכן שאנשים לא יצטרכו לעמוד בסף האבחון הקליני לפני שהם יוכלו לפגוע ברצינות בבריאות הנפשית וברווחתם. אתם גם יכולים ללמוד על מתן גבולות יעילים, טיפים לטיפול עצמי, מיומנויות ואסטרטגיות לניהול כל מה שקורה אצלכם - וגם לקבל קצת תמיכה מעשית ורגשית לבעיותיכם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully