וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שוקולד יכול לעשות פלאים לגוף שלנו, אבל רק אם מדובר בסוג הזה

ליבי קזרנובסקי

7.7.2023 / 6:10

שוקולד הוא הפינוק המושלם. הבעיה היא שברוב המקרים הוא מלא בסוכר וגם שומן. אז מה המרכיב הקריטי בחבילת השוקולד שלכם ואיך בוחרים אותה נכון? דיאטנית עם כל הפרטים לכבוד יום השוקולד הבינ"ל החל היום

מוס שוקולד משלושה מרכיבים ב-30 שניות עבודה/TIKTOK/@mama_mila_

שוקולד הוא פינוק מענג שאנשים רבים בתרבויות שונות ברחבי העולם נהנים ממנו. טעמו העשיר והמרקם המתמוסס בפה יכולים להפוך אותו אפילו לחוויה חושית של ממש. ישנן הרבה סיבות מאחורי רומן האהבה שלנו עם הפינוק המענג הזה, אך האם ישנה גם סיבה מבחינה בריאותית?

המחקר לגבי היתרונות הבריאותיים של שוקולד מציג הרבה יתרונות לאכילת שוקולד וממתג אותו לעיתים אפילו כ'סופר פוד' ולצד זאת, לא מעט מן המחקרים בתחום ממומנים על ידי חברות השוקולד, שעשויות להטות את הממצאים ובכך לספק לקהל השבוי סיבות טובות נוספות לצרוך שוקולד (לא שבאמת צריך להתאמץ).

זה לא מאוד מפתיע שלחברות שוקולד יכול להיות אינטרס בקידום היתרונות הבריאותיים של המוצרים שלהן. מחקרים רבים המדגישים את סגולותיו של השוקולד ממומנים על ידי חברות אלו, ומעלים שאלות לגבי האובייקטיביות והאמינות של המחקר. השפעה זו עלולה לעיתים להוביל לטענות מוגזמות ולפרשנות שגויה של ממצאים. לכן, חשוב שניגש למחקרים אלו בעין ביקורתית ונתחשב בהקשר הרחב יותר, כך למשל במחקר סקירה שריכז מחקרים שבחנו את השפעות הקקאו על לחץ דם, נמצא שנדרשת כמות גדולה במיוחד של קקאו (השווה כחצי חפיסת שוקולד), כדי ליצור השפעה חיובית על לחץ הדם שנמצאה אצל אנשים בריאים.

ממרח שוקולד. ShutterStock
זה הקקאו בשוקולד שתורם/ShutterStock

יש להתייחס בזהירות לטענות המציגות את השוקולד כ-"מזון-על" או תרופה למצבים רפואיים שונים. לצד זאת, ההשפעות החיוביות המיוחסות לשוקולד מתייחסות לרוב לתכונות נוגדות החמצון שבפוליפנולים, פיטוכימיכלים הנמצאים בקקאו. אחד הממצאים המבוססים במחקרים הוא שצריכת שוקולד מריר קבועה ומתונה לאורך זמן עשויה להפחית את הסיכון למחלות לב וכלי דם כמו שבץ מוחי, אי ספיקת לב, אוטם לבבי ומחלת לב כלילית, הדבר מתבסס על כך שנוגדי החמצון שבקקאו עשויים לתרום לשיפור תפקוד הדופן הפנימי של כלי הדם ולהפחית את קשיחות העורקים ובכך לתרום לשיפור בזרימת הדם.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן

שיפור מצב הרוח, הפחתת סטרס ושיפור תפקוד קוגניטיבי

שוקולד מכיל תרכובות שונות שיכולות להשפיע על הכימיה של המוח. תרכובת אחת כזו היא פנילאתילאמין, אשר מכונה לעתים קרובות "כימיקל האהבה" וממריץ את שחרור האנדורפינים במוח, ויוצר תחושות של אופוריה ואושר. בנוסף, שוקולד מכיל טריפטופן, חומצת אמינו באמצעותה מיוצר הסרוטונין. סרוטונין הוא נוירוטרנסמיטר הממלא תפקיד מכריע בוויסות מצב הרוח, התיאבון והשינה. צריכת שוקולד עלולה להגביר את רמות הסרוטונין במוח, ולהוביל לשיפור מצב הרוח.

רבים מאיתנו פונים לשוקולד בתקופות של לחץ, עצב או שמחה. הקשר הרגשי הזה טבוע עמוק בתרבות ובחוויות האישיות שלנו. עצם ההתענגות על חתיכת שוקולד יכולה לספק מפלט רגעי, מקור נחמה או דרך פשוטה לרומם את רוחנו. זה עשוי להסביר מדוע אנשים רבים פונים שוב ושוב לשוקולד לצורך ויסות רגשי או הפגת מתחים. יתר על כן, שתי מטא-אנליזות מהשנים האחרונות הציגו השפעה חיובית של הקקאו על הקוגניציה שלנו. הראשונה מצאה השפעה חיובית של פוליפנולים של קקאו על הזיכרון והתפקוד הניהולי והשנייה מצאה שצריכת שוקולד אכן משפיעה על מצב הרוח הרגעי על ידי שחרור של הורמונים מסוימים, כמו סרוטונין ואנדורפינים, הקשורים לתחושות של אושר והנאה, אך גם הסתייגה מין ההשפעות ארוכות הטווח על מצב הרוח.

ולבסוף, אחת הסיבות הכי משכנעות ופשוטות להנות משוקולד היא פשוט הטעם הקלאסי. בין אם זה המרקם העשיר והקטיפתי של שוקולד מריר או המתיקות הקרמית של שוקולד חלב ושלא נדבר בכלל על שוקולד לבן. ולצד זאת, חשוב שנדע גם לעצור ולהקשיב לגוף. תכולת הסוכר הגבוהה ברוב מוצרי השוקולד יכולה לתרום דווקא לנזקים בריאותיים לגופנו כאשר נצרך בצורה מוגזמת. כן חשוב לתת לגיטימציה גם לבחירה שאינה מתחשבת תמיד בפן הבריאותי, אך גם לכזו שכן.

ואם אתם מעוניינים גם לבצע בחירה בריאותית בשיקולכם חשוב שתדעו שישנו שוני בהרכב סוגי השוקולד השונים ושהשוקולד המריר בעל תכולת קקאו גבוהה יותר (70%+) בדרך כלל מכיל פחות סוכר לצד תרכובות מועילות יותר כמו הפלבנואידים שהוזכרו. שילוב השוקולד בתזונה מאוזנת ומגוונת הוא המפתח להנאה לצד שמירה על בריאותנו.

ליבי קזרנובסקי נחשון היא דיאטנית קלינית, מכבי שירותי בריאות מחוז צפון

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully