וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הבעיה הרפואית שמונעת מרבים ליהנות בחוף הים - אבל יש מה לעשות

ד"ר אורי אייל

4.7.2023 / 5:20

ורידים בולטים ברגליים הם נחלתן של נשים בעיקר. הסבל הוא לא רק אסתטי, ויכול להוביל למצבים רפואיים לא נעימים. אז מה אפשר לעשות והאם ניתן להיפטר מזה? מומחה מסביר

ורידים ברגליים. ShutterStock
תופעה לא נעימה. רגליים עם ורידים בולטים/ShutterStock

עבור חלק מהאנשים, עונת הקיץ מהווה סיוט של ממש. חלקם לא מתחברים לחום הכבד, לזיעה ולתחושת הדביקות. אחרים פשוט לא רואים בשחייה בבריכה וברביצה על חוף הים את התחביב המועדף עליהם. אבל יש גם את אלה שמאוד אוהבים את הקיץ, אבל לא יכולים ליהנות ממנו כפי שהיו רוצים. אותם, או יותר נכון, אותן, תפגשו בדרך כלל כשהן לבושות תמיד במכנסיים ארוכים או חצאית ארוכה, ונמנעות מלחשוף את רגליהן בפומבי. הסיבה לכך - הן סובלות מוורידים בולטים ברגליים.

מדובר בבעיה מאוד שכיחה למדי. על פי הערכות, כ-30% מהאוכלוסייה, כאמור - בעיקר נשים, סובלת מתופעה של נימים וורידים בולטים, או דליות - אותם ורידים עבים במיוחד, שנראים כמו חבלים מפותלים מבעד לעור. אז מה גורם להיווצרות ורידים בולטים ברגליים, האם זה מסוכן, ולא פחות חשוב - האם ניתן להעלימם?

למה ורידים בולטים נוצרים?

ורידים בולטים נוצרים עקב כשל בשסתומים שלא מצליחים לדחוף את הדם למעלה לכיוון הלב, והדם זורם למטה, לכיוון הרגליים, מה שגורם לוורידים ברגליים להתנפח. גיל מתקדם, גנטיקה משפחתית, ישיבה מרובה או עמידה ממושכת, עודף משקל משמעותי, עישון, הריון - אלו הם רק חלק מהגורמים שמעלים את הסיכון להתפתחות מחלת ורידים.

אילוסטרציה. GSPhotography, ShutterStock
בעיה רפואית שעשויה להתבטא בסימפטומים נוספים/ShutterStock, GSPhotography

מה הסיכונים?

חשוב לדעת אין מדובר בהכרח רק בבעיה אסתטית, אלא בבעיה רפואית שעשויה להתבטא בסימפטומים נוספים, כמו נפיחות, תחושת כבדות, בצקות, גירוי מקומי, התפתחות כיבים ואפילו שינוי צבע ומרקם העור, במקרים חמורים. שמירה על משקל תקין, ביצוע פעילות גופנית, הימנעות מישיבה ועמידה ממושכים, הרמת הרגליים בזמן מנוחה ושימוש בגרב אלסטית - כל אלו יכולים לתרום להפחתת הנפיחות והבצקות.

חשוב לדעת שאם לא מטפלים בבעיה, היא עלולה להגיע למצב של אי ספיקה ורידית וזאת כבר בעיה חמורה מאוד.

מה אפשר לעשות?

הבשורה הטובה היא שכיום ישנן מספר שיטות טיפול יעילות, פשוטות יחסית, נטולות כאב, וכאלה המאפשרות חזרה מהירה מאוד לשגרה. מבלי להלאות אתכם במונחים אנטומיים מקצועיים, נאמר רק שישנן מספר שיטות טיפול שיכולות לסייע בהעלמת ורידים בולטים ודליות. המשותף לכולן הוא הוצאת הווריד החולה מתפקוד בטכנולוגיות שונות:

• טיפול בסקלרותרפיה (הטרשה) נועד לטיפול בנימים וורידים שטחיים ודליות קטנות. במהלכו מזריק הרופא תמיסה כימית לווריד או קצף לדליות, מה שמביא בסופו של דבר לסתימת הווריד. מספר הטיפולים הנדרש תלוי בחומרת הבעיה.

• טיפול בהזרקת דבק רפואי - הדבק אוטם את הווריד ובכך עוצר את תפקודו.

• טיפול באמצעות חום (אבלציה תרמית) - שיטת טיפול זעיר פולשנית הנחשבת ליעילה מאוד ומבוצעת בחדר ניתוח בהרדמה לא עמוקה. בשיטה זו משתמשים בגלי רדיו, לייזר או קיטור כדי להזרים חום לתוך הווריד ובכך להרוס אותו. השימוש בגלי רדיו הוא ההליך הכי פחות פולשני והוא מבוצע בחום נמוך יחסית אשר ממזער את הסיכון לגרימת הרס לעצבים שמסביב לווריד.

• טיפול מסורתי ניתוחי (Stripping) - מבוצע בדרך כלל בהרדמה כללית או אפידורלית, ובמהלכו מבצעים חתכים קטנים בעור, דרכם שולפים את הווריד החולה החוצה וקושרים אותו, על מנת שהדם יפסיק לזרום בו. טיפול זה מוצע בדרך כלל רק למי שסובל מאי ספיקה מתקדמת.

חשוב לציין שאף אחת מהשיטות אינה מצריכה אשפוז.

האם הטיפול הוא חד פעמי?

אני תמיד נוהג להשוות בעיות ורידים לטיפולי שיניים. כפי שאתה הולך לרופא השיניים לבצע סתימה כשיש חור בשן, ואחרי כמה שנים יכול להיות שוב חור בשן, אז גם בעיות ורידים עלולות לחזור. אבל ממש כמו בשיניים, חשוב לטפל בהן כדי שזה לא יהפוך לבעיה חמורה יותר. זה גם שומר על הרגל יפה, צעירה ובריאה יותר.

ד"ר אורי אייל הוא מומחה לכירורגיית כלי דם במרכז הרפואי לגליל ומנתח במדיקה RMC עפולה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully