וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זריקת הרזייה, הדור הבא: גורמת לירידה של 24% ממשקל הגוף

זריקה חדשה הראתה כי אנשים שסובלים מהשמנה הצליחו לרדת בעזרתה רבע ממשקלם בממוצע. כאשר רבע מקבוצת המחקר הורידה 30% ממשקלה. עכשיו ממתינים בחברה לאישור ה-FDA

למה השמנה מוגדרת כמחלה - ומתי היא באמת מסכנת אותנו?/מערכת וואלה

תרופה של חברת אלי לילי עזרה לחולים עם השמנת יתר לאבד בממוצע 24% ממשקל גופם במשך 48 שבועות במינון הגבוה במחקר שנמצא במחציתו, כאשר כרבע ממשתתפי המחקר הורידו 30% ממשקל גופים. מדובר בירידה הגדולה ביותר במשקל שנראתה עד כה בקבוצה החדשה של תרופות שמחוללות מהפכה בתחום.

לתרופה, הנקראת retatrutide, היו תופעות לוואי בעיקר במערכת העיכול - בדומה לתרופות מאושרות דומות, כולל Ozempic, Wegovy ו-Monjaro, כך דיווחו חוקרים במחקר, במימון לילי, שפורסם אתמול (שני) ב-New England Journal of Medicine. התוצאות הוצגו גם בכנס האגודה האמריקאית לסוכרת בסן דייגו.

מכוונות למטרה שלישית

תרופות אלו מחקות הורמוני מעיים כדי לרסן את התיאבון ולהאט את התרוקנות הקיבה, והן ניתנות כזריקות פעם בשבוע, אם כי גם גרסאות של גלולות נמצאות בפיתוח. Ozempic של נובו נורדיסק, שאושרה לסוכרת מסוג 2, ו-Wegovy, שאושרו לירידה במשקל, מחקים הורמון אחד , הנקרא GLP-1, והראו ירידה במשקל של עד 15% בניסויים. ה-Monjaro של אלי לילי, שאושרה לסוכרת מסוג 2 וממתין לאישור ה-FDA לירידה במשקל, מכוון הן ל-GLP-1 והן להורמון בשם GIP, והביא לירידה במשקל של 21-23%

Retatrutide מוסיף מטרה שלישית, גלוקגון, ומעניק לו את הכינוי "טריפל G". לניסוי באמצע שלב זה, לילי רשמו כ-340 מבוגרים עם השמנת יתר, עם אינדקס מסת גוף של לפחות 30. הניסוי כלל גם כ-4% מהחולים עם BMI של בין 27 ל-30, בקטגוריית עודף משקל, עם לפחות מצב בריאותי אחד הקשור למשקל.

השמנת יתר. ShutterStock
השמנת יתר/ShutterStock

"יעילות גבוהה בצורה יוצאת דופן"

בנוסף לירידה במשקל הממוצעת של 24% במינון הגבוה ביותר בניסוי במשך 11 חודשים - רבע מהמטופלים במינון זה חוו ירידה במשקל של לפחות 30%.

"זוהי יעילות גבוהה בצורה יוצאת דופן" בהשוואה לתרופות אחרות להורדה במשקל, כתבו חוקרים בראשות ד"ר אניה ג'סטרבוף בבית הספר לרפואה של ייל במאמר של NEJM. הם ציינו שזו מידה של ירידה במשקל שנצפתה בניתוח בריאטרי-מטבולי.

לחולים שקיבלו את הזריקה החדשה פעם בשבוע היו תופעות לוואי כמו בחילות, שלשולים, הקאות ועצירות, שהלכו והחמירו במינונים גבוהים יותר, כך הראה המחקר. החוקרים תיארו אותם כ"קל עד בינוני" בדרך כלל בחומרתם, ואמרו שהם יכולים להשתפר אם החולים יתחילו במינונים נמוכים יותר לפני שיעברו למינונים גבוהים יותר.

כ-7% מהמטופלים בתרופה חוו עקצוץ בעור, דיווחו החוקרים, לעומת 1% בפלצבו. למטופל אחד היו אנזימי כבד מוגברים, ולאחד היה מקרה של דלקת לבלב חריפה. עליות בקצב הלב נראו עד 24 שבועות בחולים שקיבלו את התרופה, ולאחר מכן פחתו, כך הראה המחקר, אם כי למטופל אחד היה אירוע לב לוואי חמור המכונה תסמונת QT ממושכת שהיא ופעה של אי-סדירות במערכת החשמלית של הלב.

מטופלים שנטלו את התרופה חוו יתרונות מעבר לירידה במשקל, דיווחו החוקרים, כולל הורדת לחץ דם - חלק מהמטופלים הצליחו להפסיק לקחת תרופה ללחץ דם. כמעט שלושה רבעים מהחולים שהחלו בניסוי עם טרום סוכרת הגיעו לרמות סוכר תקינות בדם עד 48 שבועות.

נראה כי הירידה הממוצעת במשקל לא מואטת עד ל-48 שבועות, אמרו החוקרים, מה שמרמז שמחקר ארוך יותר יכול להראות אפילו ירידה משמעותית יותר. לילי מגייסת כעת מטופלים לניסוי שלב 3.

מפחיתה את הנזק המטבולי

התרופה הייתה רק אחת מני רבות עם עדכונים בכנס הסוכרת שהתחיל ביום שישי: תוצאות אחרות הראו כי גלולות של תרופות המכוונות ל-GLP-1 מייצרות ירידה במשקל דומה - כ-15% - כמו Wegovy. נובו נורדיסק הציגה תוצאות ממחקר שלב 3, בעוד שלילי שיתפה בנתוני שלב 2. פייזר אמרה גם ביום שני בבוקר שהיא בודקת גלולת GLP-1 להמשך ניסויים, אם כי כרגע מדובר בגלולה של פעמיים ביום, בהשוואה לגלולה של פעם ביום של לילי ונובו נורדיסק.

רבות מהתרופות הללו נבדקות גם לסוכרת ולמצבים אחרים. Retatrutide הראה בתוצאות נוספות כי הוא סייע בהורדת רמת הסוכר בדם כמו, או אפילו טוב יותר מטיפול מאושר שקיים, והוביל ליותר ירידה במשקל בחולים אלו. תוצאות אחרות הראו שלתרופה עשויה להיות הבטחה לטיפול במחלת כבד שומני לא אלכוהולי, מצב שבו עודף שומן מצטבר בכבד ועלול להוביל לסיבוכים בכבד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully