וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אזהרה חמורה: אלו הסימנים שמעידים על התמכרות לפורנו - והדרכים לטפל בה

6.7.2023 / 0:12

ד"ר רי לנגהם, פסיכולוגית שמתמחה ב מציעה לחובבי הפורנו לבדוק האם הם "סובלים" מהתסמינים הבאים המעידים על התמכרות - ומציין את ההשפעות השליליות והדרכים להיגמל

icon

בגיל המתאים לצפות בסרטון?

הצפייה בסרטון זה מיועדת למי שמלאו לו 18 שנים

מחקר: זוגות שעושים סקס פעם בשבוע מאושרים יותר/מערכת וואלה! News

"האם אני מכור לפורנו?" זו שאלה שוודאי עלתה לכם בראש אם מצאתם את עצמכם צופים בתדירות גבוהה בתכנים מיניים. עם העלייה בזמינות של אתרי הפורנו ב-20 השנים האחרונות, התוכן המיני הפך נגיש מתמיד וקל מאוד לצרוך אותו. מעבר לבעיה המוסרית של ניצול הנשים בתעשיית המין, אם הצפייה השגרתית הופכת להתמכרות של ממש - זו כבר בעיה שצריך לטפל בה. אולם, לא פשוט לקבוע האם התחביב הפך להתמכרות - ואם כן, מה אפשר לעשות בנידון? המומחית בנושא, הפסיכולוגית ד"ר רי לנגהם, שמתחמה בהחלמה מהתמכרות לפורנו ב-Stop Together שוחחה עם ה-DailyStar על הסיבות להתמכרות, ההשפעות השליליות שלה והדרכים להיגמל.

"זה קורה לכל אדם ללא קשר לגיל, מין, מעמד חברתי, תחומי עניין וחינוך", היא אמרה, "בדיוק כמו התמכרויות אחרות, זהו מצב רפואי שמשנה את אופן פעולת המוח והגוף. ההתמכרות גורמת לאדם לחוש דחף עז להמשיך ולהשתתף בפעילות מסוימת או בהתנהגות מסוימת למרות שיש לכך השלכות שליליות".

היא הוסיפה: "התמכרות מתחילה להתפתח כאשר אדם מתעסק לראשונה עם חומר או פעילות מסוימים. לכן, במקרה של התמכרות זו, אנחנו מדברים על מצב שאנשים צופים בתוכן מיני בוטה. כשהם עושים זאת, המוח מקבל זרם של דופמין, הידוע גם ככימיקל ההרגשה הטובה. הוא מייצר תחושות של התרגשות, סיפוק ותגמול. עם הזמן - וככל שהאדם צופה יותר בתוכן כזה - הגוף מתחיל להסתמך על פעילות זו כדי לייצר דופמין באופן טבעי. בלעדיו, הגוף מייצר פחות דופמין. כלומר האדם מרגיש שהוא צריך להמשיך להתנהג בצורה מסוימת כדי לחוש הנאה. אנחנו גם יודעים שהתמכרות יכולה לשנות בהתמדה את המוח ולהקשות מאוד על אדם לשבור הרגלים ומחזורי התנהגות".

בחור צופה בפורנו. ShutterStock
כך תבדקו האם אתם מכורים לפורנו?/ShutterStock

התסמינים

הסימן המובהק ביותר להתמכרות לצריכת תוכן מיני הוא כאשר צפייה בתכנים אלה משתלטת על זמנו של אדם, משפיעה על מערכות היחסים וחיי היום-יום שלו וגורמת לשינויים במצבי הרוח ובמאפיינים ההתנהגותיים שלו.

סימני אזהרה נוספים כוללים חוסר יכולת להפסיק לצפות בתכנים מיניים למרות שמנסים, רצון מוגבר לצפות בהם לעתים קרובות יותר, דעות ואמונות לא מציאותיות לגבי סקס ותעדוף של צפייה בתכנים מיניים על פני אחריות יומיומית ואינטימיות פיזית.

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה

ההשלכות

בשאלה אילו השלכות שליליות יכולות להיות להתמכרות שכזו, היא הסבירה שההתמכרות לתוכן מיני יכולה להשפיע רבות על מערכות יחסים ואינטימיות. "קודם כל, זה יכול לגרום לאדם שלא סובל מהתמכרות להרגיש חרדה ולחץ, כמו גם להשאיר אותו בתחושה שהוא לא מספיק טוב עבור האדם המכור", פירטה, "זה יכול גם לגרום לכך שהאדם האחר ירגיש צורך 'להתחרות' עם האנשים שמייצרים את התוכן המיני ויכול להשפיע לרעה על הרומנטיקה הכללית של מערכת היחסים".

היא אמרה גם: "התמכרות מקושרת בדרך כלל להתנהגות לא ישרה ומטעה, שיכולה גם להשפיע על מערכת היחסים ולגרום לאדם ללא ההתמכרות להתרחק מחברים ומבני משפחה בגלל האשמה והבושה הקשורים בהתמכרות הזאת".

עוד בעל התמכרות לסקס ופורנו:
בחן את עצמך - האם אתה מכור לסקס?

מחקר מגלה מה קרה לסטודנטים שהפסיקו לראות פורנו במשך שבוע

כיצד מטפלים בבעיה?

החדשות הטובות הן שיש סדרה של טיפולים יעילים. "הצעד הראשון לקראת כל החלמה מהתמכרות הוא קבלה", אומרת ד"ר רי, "עד שלא תזהו שההתנהגות שלכם לא בריאה ועד שלא תפסיקו לצפות בתכנים מיניים ולפנטז עליהם, לא תהיו בכיוון הנכון. זה קל יותר לומר מאשר לעשות - אבל זה חיוני לבנייה מחדש של החיים ותהליכי החשיבה שלכם".

היא הוסיפה: "יש המון משאבים ברשת - כולל תוכניות טיפול ייעודיות שיכולים להיות מאוד מועילים כי ניתן להשלים את התוכנית בזמן שלכם, מהנוחות של הבית שלכם - ועם אנונימיות מוחלטת. ב-Stop Together אנו משתמשים בטיפול קוגניטיבי התנהגותי ובטיפול בקבלה ומחויבות, שתי טכניקות מוכחות, כדי לסייע למטופל להבין את ההתנהגויות הממכרות שלו, הטריגרים והדרכים ליצור מנגנוני התמודדות בריאים יותר. אתם צפויים לגלות ששילוב של טיפול פרטני, קבוצתי וזוגי הוא הטיפול הטוב ביותר, אבל תמיד טוב להיות פתוח לגישות חדשות".

ד"ר רי המליצה גם על דברים כמו חוסמי תוכן פורנוגרפי במחשבים ובטלפונים ניידים, מדיטציה, פעילות גופנית סדירה ושגרה יומית. "כל אלו הן דרכים יעילות למנוע מהמוח שלכם להסתמך על תוכן מיני כדי להרגיש טוב יותר", סיכמה.

בכל מקרה - אין לראות בהמלצות אלה כמידע רפואי מוסמך ואם אתם חושבים שאתם או מישהו מהסובבים אתכם מכור לפורנו - פנו לקבל סיוע או טיפול רפואי ו/או נפשי. נושא הטיפול בהתמכרויות נמצא באחריות של משרד הרווחה. בכל עירייה או מועצה מקומית קיים אגף שעיקר תפקידו הוא טיפול בהתמכרויות. קיימות גם קבוצות תמיכה אנונימיות למכורים, עליהן ניתן למצוא מידע נרחב ברשת.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully