וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לא מה שחשבתם: 5 אימוני כושר שיחזקו לכם את המוח

28.6.2023 / 6:28

כשמדענים למדו על אימונים שמשפרים את בריאות המוח, יש מי שהגדירו את הממצאים שלהם כ"הפתעה" ולא הצליחו להסביר מה עומד מאחוריהם. אז מהם האימונים שיחדדו את האיבר הכל כך חשוב הזה ואף יפחיתו את הסיכון למחלות כמו אצלהיימר ודמנציה?

חמישה דברים שאולי לא ידעתם על המוח/מערכת "אסור לפספס"

בטח לא נפיל אתכם מהכיסא אם נספר לכם שפעילות גופנית חשובה לשמירה על המוח. אינספור מחקרים לאורך ההיסטוריה הראו שוב ושוב שאנשים פעילים נהנים בין היתר גם מסיכון מופחת למחלות כמו דמנציה ואלצהיימר וגם מראים יכולות קוגניטיביות גבוהות מהממוצע, בייחוד בזיכרון, פתרון בעיות וגמישות מחשבתית.

עכשיו, פעילות גופנית היא מושג די רחב, שמאגד כל כך הרבה אימונים מסוגים שונים - מהליכה קלה בדרך לעבודה ועד לטיפוס לפסגת האוורסט. אז אילו פעילויות משפיעות על המוח יותר ופחות? ובכן, כדי לענות על השאלה הזאת, קודם כל חשוב להבין מה בדיוק הקשר בין התעמלות לתפקוד המוח.

ד"ר ג'ויס גומס-אוסמן, מדענית מוח, הסבירה זאת כך במאמר שכתבה למגזין של אוניברסיטת הרווארד: "התעמלות עוזרת לשפר את בריאות הגוף בכך שהיא בין היתר מגדילה את תפוקת הריאות, משפרת את זרימת הדם ומעודדת ייצור מוגבר של רקמות שריר ועצם. ולצד כל אלו, כיום אנחנו יודעים שפעילות גופנית יכולה לתרום גם ליצירת תאי עצב (נוירונים) חדשים ולחיזוק היכולות המנטליות".

כמה פעילות זה מספיק?

כיום, עדיין לא ברור מהו המינון המדויק של פעילות גופנית שמשפיע לטובה על המוח, אך מדענים עדיין לומדים כל הזמן את האופן שבו פעילויות שונות משפיעות על הביולוגיה שלנו. בנוסף, מטבע הדברים, כל אחד מאיתנו הוא שונה וייחודי ולכן פעילויות שונות ישפיעו על אנשים שונים בצורה אחרת.

באופן כללי, פעילות אירובית כמו ריצה, שחייה ורכיבה על אופניים, נמצאה במחקרים כגורם שמשפיע רבות על פעילות הלב והריאות. השיפור הזה חשוב במיוחד כי הוא מסייע להעביר יותר חמצן לכל תאי הגוף, בהם כמובן גם למוח. כתוצאה מכך, מחקרים גילו כי פעילות אירובית עשויה לסייע בשיפור התפקוד הקוגניטיבי ובהפחתת מחלות ניווניות שנפוצות בעיקר אצל מבוגרים.

רופאה מביטה בסריקות מוח. ShutterStock
הפעילות מסייעת להעביר יותר חמצן לכל תאי הגוף. גם למוח/ShutterStock

אל תעבדו קשה, תעבדו חכם

לאורך החיים אנחנו מתרגלים לחשוב שככל שנעבוד קשה יותר, כך התוצאות יהיו טובות ומשמעותיות יותר. ובכן, ההנחה הזאת בהחלט נכונה בתחומים מסוימים, אבל לאו דווקא בנושא שלשמו התכנסנו כאן.

בשנים האחרונות פורסמו כמה מחקרים מפתיעים שמראים כי גם פעילות גופנית מתונה יכולה להשפיע רבות על המוח, בדגש על פעילויות ששמות דגש רב יותר על החיבור בין גוף לנפש, כמו לדוגמה יוגה וטאי צ'י. בנוסף, נמצא כי אימוני התנגדות, כלומר אימוני כוח עם משקולות, גומיות או משקל גוף, תורמים אף הם לחיזוק האיבר החשוב הזה, אם כי ההשפעה הזאת עדיין מפתיעה את החוקרים כיום.

ד"ר גומס-אוסמן ציינה בהקשר הזה כי "אימוני כוח כאלו אינם גורמים ללב לעבוד כל כך קשה ולכן אנחנו פחות מבינים איך בדיוק הם מקדמים שינויים קוגניטיביים. עם זאת, אני חושבת שמדובר בממצאים מעודדים משתי סיבות. קודם כל, ייתכן שחלק מהאנשים יכולים ליהנות מהתועלת של האימונים האלו גם אם הם מוגבלים מבחינה גופנית (כלומר, לא יכולים לרוץ או לרכב על אופניים). שנית, אנשים רבים כבר מבצעים אימונים כאלו באופן קבוע מסיבות אחרות, כמו פיתוח השרירים וחיזוק העצמות".

אישה מתעמלת בבית. ShutterStock
השפעה עוצמתית מאוד על הבריאות בכלל ועל המוח והמצב הנפשי בפרט. אישה עושה יוגה/ShutterStock

אז אילו אימונים הכי יעילים לשיפור בריאות המוח?

ארגון הבריאות העולמי (WHO) ממליץ לכולנו להקדיש לפחות 50 דקות, שלוש פעמים בשבוע, לפעילות גופנית מכל סוג. כדי שבאמת תוכלו לעמוד בהמלצה הזאת ולהתמיד בפעילות, חשוב שהיא תהיה כזאת שאתם נהנים ממנה ולא מרגישה כמו עונש. אז הנה כמה אפשרויות שאולי יעבדו בשבילכם והוכחו מחקרית ככאלו שמשפיעות לטובה על המוח.

1. ריקוד
במחקר שפורסם בכתב העת היוקרתי New England Journal of Medicine נמצא קשר הדוק בין ריקוד ובין סיכון מופחת לדמנציה. מחקרים אחרים שפורסמו בנושא הגיעו גם הם למסקנות דומות ובאחד מהם אף נקבע כי אנשים שמרבים לרקוד נהנים בממוצע מתוחלת חיים ארוכה יותר ומפחות בעיות בריאותיות מסוגים שונים.

2. רכיבה על אופניים
אם אתם אוהבים לעשות ספינינג במכון, אולי כדאי שתשקלו להוציא את התחביב הזה החוצה ולחוות את הדבר האמיתי. במחקר אחד נמצא לדוגמה כי אנשים מעל גיל חמישים שרכבו על אופניים בטבע נהנו מיכולות קוגניטיביות משופרות בהשוואה לממוצע בקרב בני גילם. בנוסף, נמצא כי לצד יתרונות בריאותיים רבים המיוחסים לפעילות הזאת, רכיבה על אופניים (וגם על מכשיר ספינינג בחלל סגור) סייעה לחולי פרקינסון ואלצהיימר להאט את התקדמות המחלה ולשפר את הבריאות בהיבטים רבים.

3. אימוני הפוגות (אינטרוולים)
בשונה משאר האפשרויות שהצגנו כאן, אימון כזה מתאים לאנשים שיכולים לעמוד בפעילות מאתגרת יותר. אלו אימונים של ריצה מהירה (ספרינטים) והפוגות בעצימות גבוהה, אשר נמצאו במחקרים רבים כיעילים בשריפת קלוריות משמעותית יותר, בשיפור ניכר של תפקוד הלב והריאות וגם, כמובן, בחיזוק המוח והיכולות הקוגניטיביות.

4. יוגה וטאי צ'י
אלו שיטות שכבר הזכרנו כאן, אשר שמות דגש רב כאמור על החיבור בין גוף לנפש בזמן הפעילות. לאורך השנים הצטברו עדויות רבות לכך שהאימונים האלו, שנחשבים יותר רגועים ופחות אינטנסיביים מאימוני כוח בחדר הכושר, עשויים לייצר השפעה עוצמתית מאוד על הבריאות בכלל ועל המוח והמצב הנפשי בפרט.

5. הליכה מהירה
אם רק המחשבה על כל האימונים כאן גרמה לכם להזיע, כדאי שתדעו שאפילו הליכה פשוטה יכולה לייצר השפעה משמעותית על הבריאות, בהרבה פחות מאמץ. אתם בטח כבר יודעים כמה חשוב ללכת בכל יום וכמה זה טוב לגוף שלכם. ובהקשר של בריאות המוח, כדאי שתכירו את המחקר המעניין הזה, שפורסם בכתב העת Journal of Alzheimer's Disease ומצא כי הליכה של 4,000 צעדים בכל יום עוזרת לשפר את הזיכרון בקרב מבוגרים ואף להפחית את הסיכון למחלות ניווניות. בנוסף, ידוע כי הליכה עוזרת להפחית מתחים, לשפר את זרימת הדם, לחזק את הלב והריאות ואף לתקן את הנזקים שגורמת ישיבה ממושכת.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully