וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ברברין: כל האמת על תוסף התזונה החדש שמכונה "אוזמפיק טבעי"

יפעת אביקסיס

26.6.2023 / 8:00

מדובר על צמח שנמצא בשימוש ברפואה הסינית וההודית אלפי שנים, וכעת נמצא במוקד של כמה מחקרי תזונה מעניינים. אז מה אנחנו יודעים על הברברין והאם הוא באמת מסייע לירידה במשקל?

השמנת יתר. ShutterStock
השמנת יתר/ShutterStock

כל אחד מאיתנו בטח מכיר חבר או קרוב משפחה שירד בתקופה האחרונה במשקל, ולטענתו גם די בקלות. בשנים האחרונות נכנסו לשוק זריקות הרזיה שמטרתן המקורית היא לטיפול בסוכרת, אך לאחר תקופה בה דיווחו מטופלים כי החלו גם לרדת במשקל היא הפכה לפופולרית גם אצל כאלה הסובלים מהשמנה.

אבל כמו לכל תרופה יש לה גם רשימה ארוכה של תופעות לוואי ורבים מהמשתמשים דיווחו כי סבלו מחלק מהן. תופעות הלוואי כוללות מצבים הקשורים למערכת העיכול כמו בחילות, הקאות, שלשולים/עצירות, קשיי עיכול, דלקת או כאב בקיבה, צרבת או עייפות.

ידוע לכולנו שאין קיצורי דרך למשקל תקין ומי שנעזר בזריקות ולא משנה את אורח חייו ירוויח לתקופה משקל תקין, אך אם לא ישנה את אורחותיו ותזונתו לא תהיה בריאה ומגוונת, ברגע שיפסיק - יפוג הקסם וברוב הפעמים נפגוש אותו שוב בקבוצת הרזיה זו או אחרת או מחובר לטרנד חולף. כי בסוף, רק אורח חיים בריא ומאוזן מחזיק לאורח זמן ושומר על משקל תקין ובריאות מייטבית.

ובכל זאת כולנו נשמח לקצת עזרה ואם היא מהטבע אז בכלל נקבל אותה בשמחה. אז נעים להכיר - ברברין. או כפי שחלק מכנים אותו "אוזמפיק טבעי".

מה זה ברברין?

הברברין הוא תרכובת טבעית הנמצאת בצמחים שונים, ביניהם שורש חותם זהב (Hydrastis canadensis | Golden Seal), ברברית (Berberis Vulgaris) וענבי אורגון (Mahonia aquifolium). הברברין שימש במשך מאות שנים ברפואה הסינית המסורתית והאיורוודה ההודית לטיפול במצבים בריאותיים שונים. הוא צמח בעל מרכיבים אנטי דלקתיים ואנטי מיקרוביאלים ואף נחשב לבעל יכולת הרגעה קלה.

הברברין הוא חלק מקבוצה של תרכובות צמחיות המכילות חנקן הנקראות אלקלואידים. אלקלואידים ידועים נוספים הם מורפיום, ניקוטין וקפאין. צבעו של הברברין הוא צהוב בהיר והוא בעל פעילויות ביולוגיות שונות.

לאחרונה נחקר הברברין בהרחבה בשל היתרונות הבריאותיים הפוטנציאליים שלו, שכוללים בין השאר השפעות על בקרת הסוכר בדם, רמות הכולסטרול, בריאות הלב וכלי הדם ובריאות מערכת העיכול. בנוסף, הוא זכה לתשומת לב על תפקידו הפוטנציאלי כמסייע להורדה במשקל.

תוסף תזונה. ShutterStock
אוזמפיק טבעי? ברברין/ShutterStock

איך עובד המנגנון של הצמח בהקשר לירידה במשקל?

באחד המחקרים מצאו כי ברברין מפעיל את AMPK, שהוא אנזים מרכזי שנמצא בכל תא בגוף ומעורב בוויסות חילוף החומרים ומשפיע על השומנים בגוף. על ידי הפעלת AMPK, הברברין מסייע בשיפור הרגישות לאינסולין, משפר את חילוף החומרים ומקדם את פירוק חומצות השומן. כל אלו הן תופעות שיכולות לתרום לירידה במשקל. בנוסף, הברברין מעכב את פעילותם של אנזימים מסוימים המעורבים בסינתזה ואגירת שומן. על ידי חסימת אנזימים אלה הוא מסייע בהפחתת הצטברות השומן בגוף.

במחקר אחר לברברין הוכחה גם השפעה חיובית על בקרת הגלוקוז בדם ועוזר לוויסות רמות הסוכר בדם. דבר המסייע לשיפור הרגישות לאינסולין, להפחתת תנגודת לאינסולין ולהורדת רמות הסוכר בדם. על ידי ויסות טוב יותר של סוכר בדם, ברברין עשוי לתמוך בעקיפין בירידה במשקל, שכן רמות סוכר יציבות בדם יכולות לסייע בהפחתת התשוקה למזון ואכילת יתר. ברברין משפר את האופן שבו התאים מגיבים לאינסולין (רגישות לאינסולין), ומקדם תנועה טובה יותר של גלוקוז לתוך התאים (ספיגת גלוקוז).

בנוסף, כמה מחקרים מצביעים על כך שברברין עוזר בניהול בקרת התיאבון בגוף ועל ידי כך יכול להפחית את צריכת המזון. וזאת, על ידי השפעה על הורמונים מסוימים המעורבים בוויסות הרעב, כגון גרלין ולפטין, מה שמוביל לירידה בתיאבון וצריכת פחות קלוריות.

ולבסוף, לברברין יש תכונות אנטי-מיקרוביאליות, שעשויות להשפיע על הרכב חיידקי המעיים. וידוע כי חוסר איזון במיקרוביוטה של המעיים (דיסביוזה) קשורה להשמנה. על ידי שיפור המיקרוביוטה של המעיים בעזרת הברברין צפוי שיפור במטבוליזם שיכול לתמוך בתהליכי ירידה במשקל.

בניסוי קליני קטן שנערך ובדק טיפול במחלת כבד שומני, המשתתפים שנטלו ברברין כל יום במשך שלושה חודשים חוו ירידה משמעותית במשקל.

עדיין אין מספיק מחקרים

הברברין שונה ממוצרי צמחים להורדה במשקל, שלעתים קרובות חסרים לנו נתונים משמעותיים על הרכבם. השפעתו על הירידה במשקל נובעת מהשפעתו על אינסולין וגלוקוז. כאשר רוב האנשים חושבים על אינסולין, חושבים על ניהול רמת הסוכר בדם, אבל אינסולין מווסת גם את חילוף החומרים של שומן וחלבון.

אמנם יש מחקרים שתומכים ביתרונות הפוטנציאליים של ברברין לירידה במשקל, אבל חשוב מאוד לציין כי עדיין אין מספיק מחקרים כדי לבסס את היעילות והבטיחות של השימוש בברברין כתוסף לירידה במשקל, ובטח לא לשימש לטווח ארוך.

למרות שברברין טוב למערכת העיכול, תופעות הלוואי שלו גם יכולות לבוא ביטוי במערכת העיכול ולהתבטא באי נוחות בבטן ונפיחות, שילשול, עצירות או בחילות. התוסף לא מתאים למקרים של שילשול כרוני או מצבים של אבנים בכליות.

תוספים זה לא במקום אוכל

באופן כללי, שוק תוספי התזונה מוצף, אפשרות הרכישה און ליין הולכת וגדלה וזה מגביר את האפשרות שנתפתה לקנות תוספים זולים שעשויים להיות באיכות נמוכה יותר, מחומרי גלם לא איכותיים, עם זמינות ביולוגית נמוכה.

ישנם תוספים שמתנגשים עם תרופות שאנו נוטלים ולעיתים מקטינים את השפעת התרופה או מעצימים את פעילותה. עלינו לדעת מה המינון המתאים לנו ואם בכלל כדאי לנו לקחת.

הנטורופתיה מאמינה כי נטילת תוספים היא במקרים של חוסרים או כטיפול למצבים בריאותיים שונים ולא סתם לקחת. אנשים בריאים שאוכלים תזונה טריה ובריאה לרב אינם זקוקים לתוספים כלל. וחשוב מאוד להדגיש כי כמו כל תוסף יש להיוועץ עם בעל מקצוע להתאמה. לא לכולם מתאים הכל. ותיזכרו תמיד, תוספים זה לא במקום אוכל בריא.

יפעת אביקסיס היא נטורופתית ומרצה לאורח חיים בריא

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully