וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יש דרך ממש קלה לשמור על הראייה והיא אפילו טעימה מאוד

ד"ר דלית דרימן מדינה

25.6.2023 / 7:34

בעיות ראייה הם כבר לא נחלתם רק של מבוגרים, וההיצמדות שלנו למסכים הכניסה אותן גם לעולמם של הילדים. מחקר חדש שנערך במשך 5 שנים גילה כי יש כמה מזונות שיכולים לשמור על העיניים, ולא, זה לא רק גזר

עיניים של גבר מבוגר. ShutterStock
לתזונה שלנו יש חשיבות בשמירה על הראייה/ShutterStock

ראייה טובה היא חיונית לפעילויות היומיומיות שלנו ולבריאותינו הכללית. בעוד שהירידה בראייה הרבה פעמים קשורה לתהליכי הזדקנות או לגורמים גנטיים, מחקרים מהשנים האחרונות מעידים שלדיאטה שלנו ישנו תפקיד משמעותי בשמירה על הראייה ואפילו בשיפור בריאות העיניים.

מחקר שהתפרסם לאחרונה במגזין הרפואי Exercise and sports science reviews בחן את הקשר שבין התזונה לבין הראייה. המחקר שבוצע במהלך חמש שנים, בחן את ההרגלים התזונתיים של אוכלוסיות גדולות ואת תוצאות בריאות העיניים שלהן. ממצאי המחקר הצביעו על כך שאנשים שאכלו תזונה מאוזנת עשירה במרכיבי מזון ספציפיים, חוו שיפור בראייה וירידה בסיכון למחלות עיניים שונות.

אבטיח עם בולגרית. ShutterStock
אבטיח עם בולגרית/ShutterStock

מרכיבי המזון החיוניים לראייה

1. נוגדי חמצון: נוגדי חמצון כמו ויטמין C, ויטמין E, בטא-קרוטן, ולוטאין הם בעלי תפקיד חיוני בהגנה על העיניים מנזק חמצוני, והם מפחיתים את הסיכון לניוון מקולרי תלוי גיל ולקטרקט. חומרים אלה מנטרלים רדיקלים חופשיים מזיקים היכולים לפגוע במבנים העדינים של העין. פירות הדר כמו תפוזים ואשכוליות, פירות יער כמו אוכמניות ותותים, עלים ירוקים כמו תרד וקייל, אגוזים, וזרעים הינם מקורות מצוינים לנוגדי חמצון וניתן לשלב אותם בקלות בתזונה שלנו.

2. חומצות שומן מסוג אומגה 3: חומצות שומן מסוג אומגה 3 , וביחוד DHA, הינן חיוניות לשמירה על בריאות עיניים מיטבית. חומצות השומן הללו תורמות למבנה התקין של הרשתית ותומכות בתפקוד תקין של הראייה. מחקרים הראו שדיאטה עשירה בחומצות שומן מסוג אומגה 3 יכולה למנוע יובש בעיניים, להפחית את הסיכון לגלאוקומה, ולשפר את תפקוד הרשתית. דגי ים שמנים כמו סלמון, מקרל, וסרדינים, הם מקורות מצויינים לחומצות שומן מסוג אומגה 3. עבור מי שצמחוני או טבעוני זרעי פשתן, זרעי צ'יה, ואגוזי מלך הם מקורות אפשריים לחומצות השומן מסוג אומגה 3.

3. ויטמינים ומינרלים: ויטמין A, ויטמין C, וויטמין E, יחד עם מינרלים כמו אבץ וסלניום, הינם חיוניים לצורך תמיכה בבריאות הכללית של העיניים. ויטמין A חיוני לשמירה על ראיית לילה טובה ועל מניעת יובש בעיניים, בעוד שויטמין C תומך בכלי דם בריאים בעין. ויטמין E מגן על התאים מפני נזק הנגרם ע"י רדיקלים חופשיים ועוזר לשמור על שלמות רקמת העין. לאבץ יש תפקיד בהעברת ויטמין A מהכבד אל העין, ולסלניום יש תפקיד של הגנה על העין מנזק חמצוני. כל מרכיבי המזון הללו עוזרים להגן על העיניים מפני דלקת, מחזקים את כלי הדם, ומשפרים את חדות הראייה. אכילה של מגוון של ירקות ופירות צבעוניים כמו גזר, בטטות ופלפל אדום, ואכילה של בשר, עוף, ודגים, יכולה לספק לנו את הויטמינים והמינרלים הללו.

4. שתיה מספקת: הרבה פעמים אנחנו שוכחים להתייחס לשתיה, אבל שתיה של מספיק נוזלים היא חיונית לצורך שמירה מיטבית על בריאות העיניים. שתיה של כמות מספקת של מים עוזרת במניעה של יובש בעיניים, אשר יכול להוביל לחוסר נוחות ולטשטוש ראייה. התייבשות יכולה לפגוע בשכבת הדמעות המכסה את גלגל העין, ולהוביל ליובש ולגירוי של העיניים. יחד עם שתיית מספיק מים, אכילה של מזונות עשירים בנוזלים כמו מלפפונים, אבטיח, וסלרי יכולה לתמוך במאזן הנוזלים בגוף ולשפר את בריאות הראייה.

חשוב להדגיש שתזונה מאוזנת, עשירה במגוון של חומרים מזינים, היא חיונית לצורך בריאות העיניים. בעוד שמאכלים מסויימים ידועים כתורמים לבריאות העיניים, הרי שזו צורת הדיאטה הכללית אשר באמת מובילה לשינוי. אימוץ של דיאטה המתרכזת בירקות, פירות, בשר, עוף, דגים, ושמנים בריאים כמו שמן זית ושמן אבוקדו, נמצאה קשורה לסיכון מופחת להפרעות בראייה. דיאטה זו כוללת מגוון של חומרים מזינים הכוללים נוגדי חמצון, ויטמינים, מינרלים, וחומצות שומן מסוג אומגה 3, שכולם תורמים לבריאות המיטבית של העיניים.

ד"ר דלית דרימן מדינה היא מומחית ברפואת המשפחה ורפואה אינטגרטיבית ופונקציונלית

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully