וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כמה התינוק שלכם צריך לעלות במשקל בכל שנה, ומה אומר האחוזון שלו?

ד"ר ליאור ויזל

עודכן לאחרונה: 20.6.2023 / 11:05

כל הורה לתינוק שנולד מכיר את האחוזונים. יש הורים שנהנים להשוויץ באחוזון הגבוה של הילד שלהם (לא בטוח שישמחו אחרי שיקראו את הכתבה) ואילו אחרים נבהלים מהמספרים. רופאת ילדים מסבירה כמה בדיוק צריך לעלות במשקל בכל שנה

רופאה בודקת תינוק. ShutterStock
רופאה בודקת תינוק/ShutterStock

מזל טוב, נולד לכם תינוק וכעת אתם מניקים אותו או נותנים לו תמ"ל. אבל, מתי זה יותר מדי? מתי זה מעט? ובכלל - איך יודעים שהתינוק עולה במשקל בקצב טוב? הנה כמה מספרים:

ראשית, צריך לדעת שיילוד יכול לאבד 10 אחוזים ממשקלו בשבועיים הראשונים לחייו. זה טבעי ובסדר ואין מה להילחץ מזה, תוך שבועיים אחרי הלידה הוא חייב לעלות במשקל.

באופן כללי, מגיל לידה ועד גיל 3 חודשים יילודים אמורים לעלות 30 גרם ביום. תינוק שיונק יכול לעלות גם פחות, אך זה כלל האצבע.

בין גילאי 3-6 חודשים אנחנו כבר מדברים על 20 גרם ליום, ומעל גיל חצי שנה ועד שנה העלייה היומית הממוצעת תעמוד על 10 גרם. בגיל שנה היילוד אמור להיות פי 3 ממשקל הלידה שלו.

אחרי השנה הראשונה הילד כבר אוכל יותר ולכן ניתן לצפות לעלייה של 2 ק"ג בשנה, מגיל שנתיים ועד גיל ההתבגרות.

שלב הטעימות

העצה אולי הכי חשובה היא להתחיל בירקות ובדגש על כאלו שאין להם כל כך טעם - קישוא, אבוקדו וכדומה כך שיתרגלו למרקמים שונים. רק בהמשך עברו לפירות, כי ילד שקיבל פירות בהתחלה והתרגל למתוק מאוד יתקשה לנסות ירקות.

בזמן הטעימות אצל תינוקות הם לרוב רק טועמים ואוכלים מהאוכל מעט. לכן, בתקופה זו הם ימשיכו לינוק ו/או לשתות תמ"ל עד שהארוחות גדלות והם אוכלים ארוחות שלמות עם המשפחה. ישנם ילדים רבים סביב גיל שנתיים שעדיין שותים כמויות גדולות של תמ"ל. יש לשים לב כי בגיל זה צריכה מרובה של תמ"ל עלולה להוביל להשמנת יתר. בנוסף, יש להימנע משתייה מתוקה בכל גיל וכדאי לנסות להימנע מכך לחלוטין אצל תינוקות.

מדידת היקף ראש לתינוק שזה עתה נולד. ShutterStock
המדדים שלו ממוקמים על גבי גרף הגדילה. בדיקת היקף ראש לתינוק/ShutterStock

מה אומרים האחוזונים?

התינוק נמדד בצורה סדירה בטיפת חלב (משקל, אורך, היקף ראש) והמדדים שלו ממוקמים על גבי גרף הגדילה. תינוקות שנמצאים בין האחוזונים 5-85, נמצאים בטווח הנורמאלי, כשמאחוזון 85 מתייחסים אל התינוק כבעל משקל עודף.

נושא זה רציני היות וכ-20 אחוזים מהתינוקות סובלים מהשמנת יתר. כיום ידוע שתינוק שמן גדל, בדרך כלל, להיות מבוגר שמן ועלול לסבול בהמשך חייו ממחלות שונות כמו לב, יתר לחץ דם, עודף שומנים בדם ובסיכון מוגבר ללקות בארוע מוחי.

למה תינוקות עלולים להשמין?

יש מספר סיבות שבגללן תינוקות עלולים להשמין. ציינו קודם את נושא התזונה והאכלה מרובה מדי (תמ"ל ומזון רגיל למשל). יחד עם זאת, אחת הסיבות העיקריות להשמנת תינוקות היא גנטית. במקרה כזה אין יותר מדי מה לעשות אלא להקנות לו הרגלים בריאים ולשמור עליו שיאכל בצורה מאוזנת ובריאה.

יכולות להיות, כמובן, סיבות נוספות כמו מחסור בהורמוני גדילה, בעיות בתפקוד בלוטת יותרת המוח או תסמונות גנטיות שונות. לכן, אם קיבלתם מאחות טיפת חלב הפנייה לבדיקת רופא חשוב להיבדק ולערוך מעקב בנושא.

ד"ר ליאור ויזל היא רופאת ילדים, כללית

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully