וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זה לא אבן, זה סלע: אבן הכליה הגדולה ביותר בעולם הוצאה מבטנו של גבר

עודכן לאחרונה: 18.6.2023 / 9:15

אבנים בכליות הן דבר מציק ואף כואב, אבל האבן הזאת היא כבר משהו אחר. אז כמה שוקלת האבן הכי גדולה בעולם שהוציאה מבטן של אדם?

אבן הכליה הגדולה בעולם שהוצאה מביטנו של גבר. https://www.army.lk/ צבא סרילנקה, אתר רשמי
אבן הכליה הגדולה בעולם שהוצאה מביטנו של גבר/אתר רשמי, https://www.army.lk/ צבא סרילנקה

אבן הכליה הגדולה בעולם הוסרה ממטופל בסרי לנקה - והיא בערך בגודל של אשכולית, ארוכה כמו בננה וכבדה כמו כיכר לחם גדולה.

באורך 13.372 סנטימטרים ומשקל 801 גרם שברה אבן הכליה שני שיאי עולם כשהוסרה על ידי רופאי צבא סרי לנקה ב-1 ביוני. בעבר השיאים היו 13 סנטימטרים לאורך, שנקבע בהודו ב-2004, ו-620 גרם במשקל, שנקבע בפקיסטן ב-2008, לפי שיאי גינס.

שיאי גינס אישרו כי שני השיאים נשברו על ידי האבן של סרי לנקה, שהוסרה בבית החולים של צבא קולומבו.

אבן הכליה הגדולה בעולם שהוצאה מביטנו של גבר. https://www.army.lk/ צבא סרילנקה, אתר רשמי
אבן הכליה הגדולה בעולם שהוצאה מביטנו של גבר/אתר רשמי, https://www.army.lk/ צבא סרילנקה

אבנים בכליות ובדרכי השתן הן גבישים קטנים הנוצרים בתוך הכליות, כאשר מלחים ומינרלים הנמצאים בדרך כלל בשתן מצטברים ומתגבשים למוצקים. אבן בכליה יכולה להיווצר כאשר מופרשים לשתן ריכוזים גבוהים של חומרים מסוימים (כמו סידן, אוקסלט, ציסטין או חומצת שתן). יחד עם זאת, האבנים יכולות להיווצר גם במקרים בהם מופרשות רמות תקינות של כאשר חומרים אלה, בעיקר אצל אנשים שלא מרבים לשתות נוזלים. הן נפוצות יחסית, משפיעות על כ-10% מהאנשים בשלב מסוים בחייהם, וכמה מחקרים מראים שהן עשויות להיות נפוצות עוד יותר.

ניתן למנוע את רוב הסוגים על ידי שמירה על לחות והפחתת צריכת הנתרן. על פי Mayo Clinic, שתייה של עד 2 עד 3 ליטר (1.89 עד 2.8 ליטר) של מים ביום יכולה לעזור להסיר אבנים קטנות - בקוטר של פחות מ-3 מילימטרים (0.11 אינץ') על ידי שטיפת מערכת השתן. עם זאת, התהליך ידוע לשמצה כואב.

בדרך כלל, האבנים עוברות מהכליות, דרך דרכי השתן ומופרשות אל מחוץ לגוף באמצעות השתן. במקרים בהם האבן נתקעת בדרך ויוצרת חסימה של ניקוז השתן, היא גורמת לכאב. בניגוד לאבנים קטנות, אבנים גדולות לא תמיד עוברות מעצמן כך שלעיתים נדרשת התערבות כירורגית כדי להסירן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully