וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

התזונה הפופולרית (מאוד) שיכולה לעצור גידולים סרטניים

עודכן לאחרונה: 20.6.2023 / 15:36

מחקר חדש מצא כי שילוב של התזונה עשירת השומנים ודלת הפחמימות עם תרופה סטרואידית מוכרת, הצליח לעצור תופעת לוואי שכיחה בקרב חולי סרטן ובמקרים מסוימים אף עצר את התפתחות הגידול עצמו

ארוחת בוקר קטוגנית של סלט סלמון עם ירקות, מלפפונים, ביצים ואבוקדו. ShutterStock
מה אוכלים? צלחת של מאכלים המותאמים לדיאטה הקטוגנית/ShutterStock

הדיאטה הקטוגנית האופנתית יכולה לעזור להילחם בסרטן, זו מסקנת מחקר חדש שפורסם בכתב העת Cell Metabolism. למרות שמחקרים ממשיכים לדון ביתרונות ובחסרונות של דיאטה כה עתירת שומן ודלת פחמימות, מדענים בניו יורק מצאו שדיאטות קטוגניות עוזרות להרעיב גידולים מהגלוקוז שתאי הסרטן כל-כך צריכים כדי לגדול.

דיאטה קטוגנית כוללת צריכה גדולה מאוד של שומן, צריכה מתונה של חלבונים והגבלת כמות הפחמימות למינימום של עד 50 גרם ליום, כאשר כיום אדם מערבי ממוצע צורך כ-300 גרם פחמימות ביום. יש כמה סוגים של דיאטות קטוגניות שבכל אחת מהן צורכים כמות שונה של פחמימות, אך כולן מבוססות על צריכה נמוכה מאוד של פחמימות. לרוב, בדיאטות אלו כולל התפריט 4-3 ארוחות ביום - בדרך כלל במרווחי זמן קבועים. עם זאת, יש הסבורים כי העיקרון המנחה בדיאטה זו הוא לאכול בכל פעם שמרגישים רעב עד לתחושת שובע.

צוות החוקרים מצא כי בשילוב עם תרופות נפוצות הנקראות קורטיקוסטרואידים (תרופות סטרואידיות), הדיאטה הקטוגנית עזרה לעכברים עם סרטן הלבלב והמעי הגס להילחם במחלה ולחיות זמן רב יותר.

מחלה של כל הגוף

"סרטן היא מחלה של כל הגוף. הוא מתכנת מחדש תהליכים ביולוגיים נורמליים כדי לעזור לו לצמוח", אומרת אחת מעורכות המחקר, ד"ר מרים פרר. "בגלל התכנות מחדש הזה, העכברים בניסוי שערכנו לא הצליחו ליהנות מהחומרים המזינים בתזונה הקטוגנית. אבל כשהוספנו תרופות סטרואידיות לתזונה הזו, הם הצליחו הרבה יותר. למעשה, הם חיו הרבה יותר מאשר בכל טיפול אחר שניסינו".

תא סרטן. ShutterStock
מרעיבה את התאים? תא סרטן/ShutterStock

למרות הפוטנציאל לעזור להילחם בסרטן, לדיאטה קטוגנית עשויות להיות גם השלכות לא מכוונות לחולים, מזהירים חוקרים. למעשה, תזונה קטוגנית יכולה להאיץ את תסמונת הכיחשון, שנקראת קכקציה (chronic cachexia syndrome). תסמונת זו נגרמת כתוצאה משיבוש בתהליך חילוף החומרים ומתבטאת בירידה במשקל וברזון חולני בשל איבוד מאסיבי ומהיר של מסת שריר ורקמת שומן. מחלה זו שכיחה אצל חולי סרטן רבים.

המחבר הראשי של המחקר, ד"ר טוביאס ינוביץ אמר: "קכקציה שכיחה מאוד בחולים עם סרטן מתקדם. הם הופכים כל כך חלשים שהם כבר לא יכולים להתמודד עם טיפול נגד סרטן. משימות יומיומיות הופכות לעבודות מפרכות עבורם".

כדי לנסות למנוע את הבעיה החמורה, החוקרים חיברו את התזונה הקטוגנית עם תרופות סטרואידיות וגילו כי כך הצליחו למנוע קכקציה בעכברים עם סרטן. הגידולים שלהם התכווצו והעכברים חיו זמן רב יותר. "ראינו עכברים בריאים גם יורדים במשקל עם התזונה הקטוגנית, אבל חילוף החומרים שלהם מסתגל והם מגיעים לאותה נקודה", מסביר ינוביץ. "עכברים עם סרטן לא יכולים להסתגל, כי הם לא יכולים לייצר מספיק הורמון שנקרא קורטיקוסטרון שעוזר לווסת את ההשפעות של התזונה. הם בעצם לא מפסיקים לרדת במשקל".

התזונה הקטוגנית גורמת לתוצרי לוואי של שומנים רעילים להצטבר בתאים סרטניים ולהרוג אותם על ידי תהליך הנקרא פרופטוזיס (Ferroptosis) - מנגנון להשמדת תאים פגומים. תהליך זה מאט את צמיחת הגידול אך גם גורם לעיתים קרובות לקכקציה מוקדמת. כאשר החוקרים החליפו את ההורמון המדולדל בקורטיקוסטרואיד, התזונה הקטוגנית עדיין כיווצה גידולים אך לא גרמה לעכברים להגיע למחלת הכיחשון.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully