וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משקל לידה נמוך מעלה את הסיכון לחלות במחלה הזו בבגרות

עודכן לאחרונה: 16.6.2023 / 7:45

משקל ממוצע של תינוק בעולם המערבי הוא למעלה משלושה קילוגרמים, אבל לא כל התינוקות כמובן נולדים במשקלים האלה. מחקר חדש מצא השפעה אחת שיכולה להטריד הורים

ד"ר ענת רבינוביץ לביא, מנהלת חדרי הלידה בבית החולים ליס ליולדות ונשים, על כל מה שנשים צריכות לדעת לפני לידה/מערכת וואלה

לתינוקות עם משקל נמוך מהממוצע יש סיכון גבוה משמעותית לפתח סוכרת מסוג 2, כך מזהיר מחקר חדש. המחקר מצא שלכל קילוגרם נוסף בלידה יש ​​קשר לירידה של 40 אחוזים בסיכון לפתח את ההפרעה, מגמה שנמשכה עד למשקל הלידה הגבוה ביותר. לעומת זאת, כל ירידה של קילוגרם במשקל הלידה הראתה קשר להופעת סוכרת 3.3 שנים מוקדם מהממוצע.

המחקר נערך על ידי מדענים ממרכז Steno Diabetes בדנמרק ומאוניברסיטת לונד במאלמו, שוודיה. הם גילו כי לאותם ילדים יש סבירות גבוהה יותר להזדקק לתרופות לסוכרת והם נוטים יותר למחלות נלוות, כגון לחץ דם גבוה.

תינוק על משקל. ShutterStock
תינוק על המשקל/ShutterStock

משקל תינוק בלידה עומד באופן ממוצע על 3.5 קילוגרמים בעולם המערבי. משקל תקין נע בין 2.5 קילוגרמים ל־4.5 קילוגרמים.

במחקר שפורסם בכתב העת Diabetologia נמצא כי ילדים עם משקל לידה מתחת ל-3 ק"ג היו בסיכון גבוה יותר לתחלואה נלווית, עם סבירות גבוהה יותר ב-36 אחוזים ללקות בשלוש מחלות נוספות או יותר וסיכוי מוגבר של 26 אחוזים ליתר לחץ דם סיסטולי חמור. המחקר הראה כי יילודים ששוקלים פחות מ-3 ק"ג היו גם בסבירות גבוהה יותר לקבל אבחנה לסוכרת בגיל צעיר יותר והיה להם סיכוי מוגבר ב-33 אחוזים להזדקק לשלוש תרופות להורדת גלוקוז או יותר.

הצעה שאסור לפספס

התקדמו לדור הבא של ברי המים של תמי4: קטנים יותר, חכמים יותר

לכתבה המלאה

גורם חזק ולא גנטי

ד"ר רסמוס וויבאק ממרכז Steno Diabetes הדגיש ששיעור ההיארעות של סוכרת מסוג 2 על פני גילאים שונים היה גבוה במיוחד אצל אנשים שנולדו עם משקל לידה נמוך יותר בהשוואה לאלו עם משקל לידה גבוה יותר.

"המחקר מראה כי סביבה עוברית שלילית המשתקפת ממשקל לידה נמוך היא גורם סיכון חזק ולא גנטי לא רק לפתח סוכרת מסוג 2 כשלעצמה, אלא בנוסף להתפתחות של תת-סוג חמור יחסית של סוכרת מסוג 2 - עם הופעת מחלה מוקדמת יותר, יותר סיבוכים ומחלות נלוות, כמו גם עם צורך מוגבר בטיפול קליני ובטיפולים רפואיים", כתבו מחברי המחקר בהודעה לתקשורת.

"ההשפעה של משקל לידה נמוך נראית בלתי תלויה בהשפעה של גנטיקה והשמנה ויש לשקול משקל לידה נמוך כקריטריון לבדיקת סוכרת מסוג 2 עם חשיבות זהה לזו של היסטוריה משפחתית חיובית של סוכרת", סיכם הצוות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully