וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם בדיקת רוק תוכל לקבוע אם אתם צריכים תרופות לטיפול בהשמנה?

ד"ר רז הגואל

עודכן לאחרונה: 12.6.2023 / 9:14

חוקרים מחלקים היום את סוגי ההשמנה לארבעה, כשלכל אחד אופי אחר ולכן טיפול מתאים אחר. אז איך תעבוד הבדיקה והאם אתם "מוח רעב" או "רעב רגשי"?

השמנת יתר. ShutterStock
השמנת יתר/ShutterStock

זה יכול להיות פתרון פשוט לבעיה מסובכת - תארו לכם שתוכלו לגלות מאיזה סוג של השמנת יתר אתם סובלים על סמך בדיקת רוק בלבד, ועל סמך הממצאים שיתקבלו, יהיה ניתן להפיק אינפורמציה שתסייע לכם ולרופא להחליט איזה תרופות לטיפול ההשמנת יתר עשויים לסייע לכם להצליח לרדת במשקל.

עד היום, רבים סברו שיש אסטרטגיה אחת לטיפול בהשמנה, אולם לאחרונה חוקרים מאוניברסיטת מאיו קליניק (Mayo Clinic) בארצות הברית טוענים שישנם ארבעה סוגים של השמנה ולכל סוג מאפיינים שונים שמצריכים צורת טיפול אחרת. לטענתם, באמצעות בדיקת רוק גנטית ניתן יהיה לגלות מהו סוג ההשמנה ולהתאים לו אפשרויות טיפוליות.

המדענים האמריקאים מצאו שבדיקת רוק פשוטה מצליחה לנבא מי יגיב הכי טוב לתרופות נגד השמנת יתר ולמי אין בכך צורך כלל. תרופות אלו כוללות גם את קבוצת הטיפול החדשה יחסית GLP1 ובכלל זה את הטיפולים המוכרים "סקסנדה", "אוזמפיק", "ויגובי" ו"מונז'רו". אנחנו יודעים שכיום לא כל המטופלים מגיבים לתרופות להרזייה. למעשה, כשליש מהמטופלים לא מצליח לרדת במשקל למרות הטיפול התרופתי.

4 סוגי השמנה

החוקרים סיווגו את ההשמנה לארבעה סוגים: הסוג הראשון - "ריקון קיבה מהיר" - אנשים שהקיבה שלהם נוטה להתרוקן מהר יחסית לאחר הארוחה ולכן יש להם סיכוי גבוה יותר לחוש ברעב לאחר פרק זמן קצר; הסוג השני - "מוח רעב" - אלו אנשים שאצלם המוח אינו מזהה אותות שהקיבה מלאה ולכן הם ממשיכים להיות רעבים ולאכול; הסוג השלישי - "רעב רגשי" - אנשים שהתשוקות שלהם לאכול מונעות על ידי חרדות ורגשות חיובים או שליליים ולכן הרעב שלהם הוא אינו פיזי אלא רגשי; והסוג הרביעי - "צריכה איטית" - אנשים שיש להם חילוף חומרים איטי ורמת אנרגיה נמוכה (אסטרטגיית הטיפול באנשים בקבוצה הזו תהיה לרוב שינוי תזונתי על מנת להתמודד עם בעיית המשקל).

על פי ממצאי הבדיקה ניתן להתאים את הטיפול התרופתי לכל מטופל - במידה וקיים בו צורך. כך למשל התרופות "סאקסנה" "ויגובי" ו"אוזמפיק" פועלת במנגנוני הפחתת תיאבון והעלאת תחושת השובע לאחר ארוחות, ולכן הן יהיו מתאימות יותר לאנשים עם השמנה מסוג "ריקון קיבה מהיר" או לחילופין התרופות "רזין" ו"לומירה" שפועלת כממריץ של מערכת העצבים ומעלות את רמות הורמון לפטין שמדכא תיאבון ומגביר שובע היו מתאימות יותר לאנשים עם השמנה מסוג "מוח רעב".

זריקה להרזיה אוזמפיק. ShutterStock
זריקה להרזיה אוזמפיק/ShutterStock

כבר משנת 2015 החלו החוקרים להשוות בדיקות של אנשים עם משקל תקין לבדיקות של אנשים עם השמנת יתר ועודף משקל. בתחילה הם השתמשו בבינה מלאכותית ולמידת מכונה כדי לסווג השמנת יתר ל-11 סוגים. בשלב מסוים הם הבינו שסוגי השמנת יתר מסוימים הם חסרי משמעות ברמה המעשית הן עבור רופאים והן עבור המטופלים, ולכן הם החליטו להתמקד ב-4 סוגים בלבד. חשוב להדגיש שמדובר בגישה חדשנית שעדין מצריכה מחקר ובדיקה, אולם היא מעוררת עניין בכל העולם.

שינוי הסטיגמה של השמנה

סוג ההשמנה יכול לגרום לשינוי לא רק באופן בו אנחנו מטפלים, אלא גם את השיח סביב השמנה ואפילו להסיר את הסטיגמה סביב הבעיה הרפואית שמאפיינת שיעורים גדולים באוכלוסייה בעולם המערבי. שוו בנפשכם סיטואציה בה הרופא מסביר למטופל שהוא סובל מהשמנה מסוג 'ריקון קיבה מהיר' - זה גם יכול לעזור לו להתאים טיפול תרופתי וגם מסיר ממנו את האשמה על הקילוגרמים העודפים. לסוג "ריקון קיבה מהיר" יש נטייה גנטית משמעותית וגורמים ביולוגים שבגללם הקיבה מתרוקנת מהר ולכן זו לא אשמת המטופל שהוא כל הזמן רעב. אנשים לא יצטרכו להסתובב עם רגשות אשם ולחוש כישלון.

מתי הבדיקות האלו יהיו זמינות? הבדיקה הראשונה הושקה בארצות הברית בחודש שעבר והחברה המייצרת טוענת שהיא מתכוונת להמשיך ולבדוק אותה על מטופלים עם השמנת ייתר. חברות מתחרות נוספות עובדות גם הן על פיתוחים דומים נוספים. דו"ח מאוקטובר 2022 של Polaris Market Research מעריך כי השוק העולמי לטיפול בהשמנת יתר - תרופות, ניתוחים, אשפוזים וכדומה עמד על כ-14 מיליארד דולר בשנת 2021. והערכה היא שהשוק יגדל ל-32 מיליארד דולר עד 2030 ולכן סביר מאוד להניח שחברות נוספות ינסו גם הם לפתח בדיקות דומות.


ד"ר רז הגואל הוא מנהל המרכז הרפואי לטיפול בהשמנה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully