וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

החום בחוץ לא בריא לכולם, אבל לחצי מיליון ישראלים הוא מסוכן

ד"ר אמיר בר-שי

עודכן לאחרונה: 27.9.2023 / 18:26

מזג האוויר המשוגע שבחוץ לא טוב לבריאות של כולנו, אבל יש אנשים שהוא עלול להיות ממש מסוכן עבורם. מנהל המכון לרפואת הריאות באיכילוב מסביר מה עליהם לעשות כדי לשמור על עצמם בימים האלה

טמפרטורות גבוהות בספרד בינואר. רויטרס
זמן טוב להשאר ביית. איש רץ בחום/רויטרס

הקיץ אמנם התחיל רשמית אך גלי חום ואובך קיצוני כמו שכבר ידעה ישראל לאחרונה לא זכורים כאן, ובראשם גל החום הנוכחי - "קלאון" - בוודאי לא שבשגרה. בימים אלה מומחי האקלים מדברים על שיאי חום עולמיים שנשברים. יחד עם זאת ובהקבלה, זה כבר כמה שנים, שהמומחים מדברים ומצביעים על עליה ניכרת ברמות זיהום האויר. ואיך זה קשור? מכיוון שאובך נושא בתוכו חלקיקי חול, אבק, ואף פלסטיק באויר שמגיעים מהמדבריות.

יש כאלה שמנצלים את החום הגדול אולי ללכת לים או לבריכה, אך עבור אוכלוסיית הסובלים ממחלות ריאה, אלו ימים של סכנה גדולה. חום קיצוני במקרים רבים מלווה באובך וזיהום אוויר אשר בחשיפה ממושכת אליו עלול להזיק .

חצי מיליון חולי אסתמה רק בישראל

כרופאי ריאות אנו מכירים כבר את התופעה שככל שיש יותר זהום אויר יש יותר ביטוי של מחלות ריאות, בד"כ החמרה והתלקחות במחלות ריאה קיימות. מה גם שלאחרונה קיימות עדויות ממחקרים גדולים וממושכים שזיהום אוויר וחשיפה סביבתית ממושכת לאבקים נשאפים גורמים אף הם למחלות ריאה כרוניות כמו COPD ולפגיעה בתפקודי ריאות. לאחרונה גם פורסם מחקר בעיתון ERJ שעקב לאורך 24 שנים אחר ילדים בשוודיה. במסגרת המעקב הרפואי הילדים ביצעו תפקודי ריאות בגילאים 8, 16 ו- 24, ובמקביל נאספו נתוני רמת זיהום האוויר אליה נחשפו הילדים. המחקר הדגים קשר ישיר בין השינוי ברמת זיהום האוויר לבין התפתחות הריאות, ומצא שירידה בזיהום האוויר מובילה לתפקודי ריאות טובים יותר לאורך המעבר מילדות לבגרות, כך שניתן להסיק באופן ברור שחשיפה ממושכת לזיהום אוויר מובילה להתפתחות לא תקינה של הריאות ותפקודי ריאות נמוכים יותר.

אסתמה ו-COPD הן שתי מחלות נשימה כרוניות. למרות ש-COPD נחשבת למחלת המעשנים, הרי שזיהום אויר הוא גם אחד הגורמים למחלה. העליה ברמות הזיהום האויר בעולם ובישראל בפרט גורמת גם לעליה במספר חולי ה- COPD וכיום ידוע שזו סיבת המוות מספר 3 בעולם. לצד COPD בישראל חיים מעל חצי מיליון חולי אסתמה כפי שצוין לא מזמן ביום האסתמה העולמי, וכן עוד מספר מחלות ריאה פחות שכיחו. דבר אחד מקשר בין כל החולים: ימי האובך, והחום הקיצוני הינם ימים מסוכנים מאוד עבורם.

אחד הנושאים שהתגלה בשנים האחרונות הוא מעורבותן של דרכי האויר הקטנות בריאה (סימפונות) במחלות אלה. במחקר ה- ATLANTIS שפורסם בעיתון המדעי The Lancet respiratory Medicine בשנת 2022, נבדקו 800 חולי אסתמה ונמצא כי ב- 9 מתוך 10 חולי אסתמה, יש מעורבות של דרכי אויר קטנות. כמו כן נמצא שככל שדרגת האסתמה חמורה יותר, כך יש מעורבות גדולה יותר של דרכי אויר קטנות שמעלה את הסיכון לחוות התלקחויות והחמרות. אותה מגמה נמצאה במחקרים גם בקרב חולי COPD. העובדה שדרכי האויר הקטנות הן בעלות שטח הפנים הגדול ביותר בריאה, במקביל לעובדה שחלקיקי זיהום האוויר מגיעים לשם וגורמים בהן את הנזק, מחזקת את החשיבות של הימנעות מחשיפה לזיהום אוויר ולטיפול מונע, מתאים ומוקפד.

הנה כמה נקודות שמרכזות מידע חשוב בנושא לצד טיפים איך לעבור את ימי החום הגבוה והאובך בשלום:

רופא מחזיק ביד צילום ריאות. ShutterStock
הזיהום בחוץ גורם לקשיי נשימה. רופא מביט על תצלום ריאות/ShutterStock

• לא לצאת מהבית - אם אפשר, זו האופציה הטובה ביותר. לא להיחשף לאותו זיהום אויר שבחוץ, אפילו לא לרגע קטן. בעצם ההישארות בבית ואי החשיפה, אתם נמנעים מחשיפה לגורמים העלולים להוביל להתלקחות ולקושי הנשימתי.

• לצאת אך ורק למה שחייבים - אם אין ברירה, וחייבים להגיע לעבודה באותם ימים או לכל מיני התחייבויות שאי אפשר לדחות, יש לצמצם עד מינימום את ההימצאות בחוץ. כלומר, להגיע מהבית ישר לאוטו. ואז מהאוטו ישר לעבודה. וחוזר חלילה. זהו לא יום להסתובבויות בחוץ, סידורים או כל דבר שאינו הכרחי.

• להקפיד על הטיפול המונע - לחולי ריאה כרוניים ולאנשים הסובלים מאסטמה (גם קלה ביותר) אנו ממליצים בימים אלה, להקפיד יתרה על הטיפול המונע שלהם. הטיפול הקבוע והמוקפד הוכח במחקרים רבים מאד שמפחית משמעותית את הסיכון להתלקחות בין אם סיבתה היא זיהום ויראלי, חילופי עונות או זיהום אוויר ותנאי מזג אוויר קיצוניים.

• להימנע מפעילות ספורטיבית - כן, מפתיע שזו ההמלצה אך בימי אובך וזיהום אוויר, יש להימנע מפעילות גופנית מחוץ לבית. פעילות ספורטיבית, שבד"כ מאד מומלצת לכולם ובמיוחד למטופלים הסובלים ממחלות ריאה, מובילה לעליה בקצב ובנפח הנשימה המובילים לחשיפה מוגברת של דרכי האוויר לאוויר הנשאף. בימי אובך פעילות גופנית בחוץ מעלה משמעותית את החשיפה של דרכי האוויר לחלקיקי האובך, דבר שיכול להוביל להתלקחות שתתבטא בקוצר נשימה, שיעול, ליחה, צפצופים. התלקחויות מצריכות התייחסות רפואית ראויה הכוללת בדיקת רופא, טיפול באינהלציות, סטרואידים ואף אישפוז.

• להגיע לבית החולים בעת הידרדרות - כאשר יש החמרה במצב הנשימתי למרות הטיפול התרופתי, או שמצבכם מידרדר, יש להגיע למוקד או מיון בית חולים להערכה וטיפול אינטנסיבי מתאים. לצערנו הרב, קשה להאמין שעדיין יש החולים במחלות ריאה שאינם מטופלים בצורה אפקטיבית מניעתית בשל העדר מודעות, ולמעשה נמצאים בסכנה אמיתית. הרעיון הכללי הוא להגיע לימי האובך ומזג האוויר הקיצוני מוכנים ובכך למנוע את ההתלקחות הבאה. כל שצריך הוא לפעול לפי הכללים הרלוונטים לחולי ריאה.


ד"ר אמיר בר-שי הוא מנהל המכון לרפואת הריאות, מרכז רפואי איכילוב, ת"א.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully