וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זו כנראה הבעיה הבריאותית הכי שכיחה אצל ילדים הקיץ

פרופ' יצחק ברוורמן

עודכן לאחרונה: 12.6.2023 / 7:45

לא תמיד הסיבה לדלקות אוזנים בקיץ היא הים או הבריכה, אבל יש דבר אחד ברור לגמרי - מדובר בתופעה מציקה במיוחד שיכולה לגרום לבעיות בריאות אחרות. ככה מטפלים בה

דלקת אוזניים. ShutterStock
תופעה שכיחה בקיץ בעיקר. אוזן של ילד/ShutterStock

אחת התופעות השכיחות בקיץ היא דלקות אוזניים, בפרט בקרב ילדים, שמבלים זמן ממושך בים ובבריכה במהלך החופש הגדול. דלקות אלה שנחשבות שכיחות בגיל הילדות מלוות לרוב בכאבים עזים.

ואכן, בעונת הקיץ, חלה עלייה משמעותית במספר הפונים לחדרי המיון בתלונות על כאבי אוזניים שמתבררים כדלקות אוזניים חיצוניות, זאת לאור בילוי ממושך בים ובבריכה. בדומה למחלות עונתיות שונות, ישנן דלקות אוזניים ששכיחות יותר בעונה מסוימת, כדוגמת דלקת אוזן חיצונית ובשמה הנוסף "Swimmer's Ear", שמופיעה בעיקר בחודשי הקיץ החמים והלחים כשהילדים מבלים זמן רב בים ובבריכה. היא נגרמת לרוב על ידי חיידקים ולעיתים רחוקות גם על ידי פטריות ומאופיינת בבצקת ואודם של תעלת השמע שגורמים לכאב ניכר. זיהום ממקור חיידקי, פטרייתי או תגובה אלרגית לחומר עמו באה במגע תעלת האוזן החיצונית, כדוגמת כלור הנמצא במי הבריכה, יכול אף הוא לגרום לדלקת. במקרים רבים הסיבה לדלקת אינה ידועה.

מהם הסימפטומים?

האוזן החיצונית מקבלת עצבוב ממקורות שונים ומרובים ולכן הדלקת מלווה בכאבים עזים, המוחמרים בכל נגיעה באוזן. כמו כן עלולה להתפתח בצקת בעור תעלת השמע החיצונית עד לכדי חסימה מוחלטת הגורמת לירידה בשמיעה. לעיתים ישנן גם הפרשות מהאוזן או לחילופין, גרד עז ותחושת אטימות, שיכולים להעיד על כך שהדלקת נגרמה על ידי פטריות.

במידה שמופיעים סימפטומים, כגון עלייה פתאומית של חום, החמרה במצב או היעדר שיפור לאחר יומיים שלושה של טיפול אנטיביוטי, הופעה של אודם, נפיחות או חום מקומי באפרכסת או מסביבה, א-סימטריה בפנים, ראייה כפולה, כאבי ראש קשים וכו', יש לפנות לבדיקת רפואית וקבלת טיפול מתאים.

כיצד מאבחנים ואיך מטפלים?

האבחנה נעשית על פי סיפור הרקע של החולה, שלרוב יאופיין בחשיפה למים או ניקוי אוזניים בעזרת מקלון. לאחר שמיעת התלונות של המטופל על מקור ועוצמת הכאב וביצוע בדיקת אוזניים על ידי רופא אא"ג, ניתן לקבוע האם מדובר בדלקת אוזן חיצונית.

הטיפול בדלקת כולל מניעה של חדירת מים לאוזן, שאיבת ההפרשות על ידי רופא אף אוזן גרון והזלפת טיפות אוזניים מתאימות. במידה שהבצקת בתעלה גרמה לחסימת תעלת השמע, יש צורך בהכנסת פתיל המאפשר את כניסת הטיפות לתוך תעלת השמע החיצונית והרטבתה התכופה על ידי טפטוף של טיפות אוזניים. לציין כי במרבית המקרים אין צורך בטיפול אנטיביוטי בכדורים, אך כאשר אין תגובה לטיפול מקומי, יינתן טיפול אנטיביוטי בהתאם לסוג החיידק.

sheen-shitof

פתרון טבעי

גבר, הגיע הזמן לשפר את התפקוד המיני ואת הזוגיות שלך

בשיתוף גברא

כיצד ניתן למנוע את הדלקת?

על מנת למנוע חזרה של דלקת באוזן החיצונית מומלץ לשמור על אוזן יבשה ונקייה, להימנע מפגיעה פיזית באוזן במידת האפשר ולהימנע משימוש במקלונים לניקוי אוזניים שעלולים לשרוט את עור התעלה, לגרום לזיהום וכן להזיק שכן השעווה נועדה להגן על תעלת האוזן מפני דלקות. ילדים ומבוגרים הרגישים לדלקות אוזניים חיצוניות, רצוי להימנע מהרטבת האוזניים.


פרופ' יצחק ברוורמן, מנהל מחלקת אף אוזן גרון וכירורגיה של ראש צוואר במרכז הרפואי הלל יפה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully