וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כל מה שאתם חייבים לדעת על דלקות אוזניים אצל ילדים

עודכן לאחרונה: 30.1.2023 / 11:28

דלקות אוזניים יכולות לגרום לכאבים בלתי נסבלים, גם למבוגרים, אבל על אחת כמה וכמה לתינוקות קטנטנים. מה כדאי לעשות ומה אסור לחלוטין? הנה המדריך המלא

דלקת אוזניים. ShutterStock
יכול לכלול גם הקאות ושלשולים. אוזן של ילד/ShutterStock

2:00 בלילה. התינוק המתוק שלכם לא נרדם ולא מפסיק לצרוח. אולי הוא רעב, אולי כואבת לו הבטן. כל מה שאתם עושים לא ממש מרגיע אותו. אתם עייפים וחסרי אונים, ואחרי שהמדחום מראה 38 מעלות, אתם גם מאוד מודאגים. והוא, הקטנטן שלא יכול עדיין לדבר, מנסה בכל כוחו להסביר לכם ללא מילים, שכואבות לו האוזניים. מאוד.

דלקות אוזניים יכולות לגרום לכאבים בלתי נסבלים, גם למבוגרים, אבל על אחת כמה וכמה לתינוקות קטנטנים. ובואו נודה באמת, איזה הורה לא חווה את ה"תענוג" המפוקפק של דלקות אוזניים לפחות פעם אחת?

"אחת מהמחלות הנפוצות ביותר בתחום האף-אוזן-גרון אצל ילדים, היא דלקת חריפה של האוזן התיכונה", מסביר ד"ר סלים מזאווי, מנהל מחלקת א.א.ג וניתוחי ראש-צוואר במרכז הרפואי "העמק" ומנתח בכיר במרכז הרפואי מדיקה RMC בעפולה. הוא הוסיף כי "מדובר בדלקת שעשויה להופיע אצל תינוקות רכים, כבר מגיל 0, והיא שכיחה מאוד עד גיל 3. לאחר מכן הסיכוי לפתח דלקת כזו הולך ופוחת. כמעט תמיד זה יתחיל מזיהום כלשהו בדרכי הנשימה".

מה התסמינים של דלקת אוזניים?

"בדרך כלל הסימנים יהיו חום, אי שקט, כאב אוזניים חמור - בעיקר בשעות הלילה, שגורם לילד לצרוח מכאבים, נגיעה מתמשכת באוזניים, ואפילו שלשולים והקאות", הסביר ד"ר מזאווי.

תינוק בוכה ומחזיק באוזניים. ShutterStock
הילד צורח מכאבים? ילד בוכה מחזיק באוזניו/ShutterStock

מה מעלה את הסיכון לחלות בדלקת אוזן תיכונה?

ילדים הסובלים מאלרגיות ומחלות דרכי נשימה כמו אסתמה וברונכיט, עשויים לפתח יותר דלקות אוזניים. שהייה בגני ילדים ומעונות צפופים ולא מאווררים, במיוחד בחורף, מגבירה את התחלואה, שכן הילדים נדבקים זה מזה בזיהומים בדרכי הנשימה. גם מומים מולדים של הפנים ודרכי הנשימה עלולים להעלות את הסיכוי לחלות בדלקות אזניים".

עוד בוואלה!

מסתבר שעד היום טיפלנו בדלקות אוזניים לא נכון

לכתבה המלאה

למה זה קורה דווקא אצל ילדים קטנים?

"אצל תינוקות רכים וילדים קטנים, התעלה שמחברת בין האוזן לחלל האף האחורי וללוע קצרה, ישרה ורחבה יחסית ולכן הזיהום עובר בקלות מחלל האף לאוזניים".

איך מטפלים בדלקת באוזן התיכונה?

"ברוב המקרים נתחיל בטיפול אנטיביוטי, שבדרך כלל נותן מענה טוב. במקרים חמורים, שבהם הטיפול אינו משפר את המצב, ניתן לדקור את התופית ולשאוב את המוגלה החוצה. זו לא פעולה נעימה והיא כואבת, אבל היא מאוד מהירה ויעילה לשאיבת המוגלה והקלת התסמינים. הבעיה היא שיש ילדים שעלולים לסבול מדלקות אוזניים חוזרות".

מה עושים במקרה כזה?

"במקרה של דלקות חוזרות ונשנות אנו ממליצים לפעמים על ניתוח כפתורים. מדובר בהליך כירורגי קצר המבוצע בהרדמה כללית, שבו המנתח דוקר את התופית, שואב דרכה את הנוזלים ומחדיר צינורית אוורור באורך של כ-2 מ"מ ("כפתור"), שתפקידה לאוורר את האוזן ולאפשר לנוזלים לצאת החוצה. זה יוצר תנאים פחות טובים להתפתחות דלקות חוזרות. הצינורית אגב, נפלטת בעצמה לאחר תקופה".

אז רגע לפני שאתם ממהרים לנסות "תרופות סבתא" שונות, ומזליפים לאוזנו של הילד שמן זית או חלב אם, כדאי שתדעו שלא רק שאלה לא תעזורנה במאומה, הן יכולות אפילו לגרום לילדכם נזק. אז מה כן עושים? שומרים על קור רוח, מחבקים, נותנים לקטנטנים משכך כאבים וקובעים בהקדם תור לבדיקה אצל רופא א.א.ג.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully