וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

5 תרופות נפוצות שעלולות לעורר דיכאון

עודכן לאחרונה: 28.5.2023 / 7:44

דיכאון היא מחלה נפוצה מאוד ואחד מכל שישה אנשים יסבול ממנה במהלך חייו. אבל מסתבר שזה לא רק גנטיקה או סביבה שיכולים לגרום לדיכאון, אלא גם התרופות שאתם נוטלים

איריס קול מראיינת את ד"ר אורן טנא על דיכאון והטיפול בו/מערכת וואלה

גורמים כמו גנטיקה משפחתית, סביבה מלחיצה, אישיות ושינויים הורמונליים ופיזיים מעוררים דיכאון אצל אנשים. אבל האם ידעתם שתרופות מרשם מסוימות בשימוש נרחב יכולות גם לגרום לדיכאון כתופעת לוואי?

דיכאון היא מחלה נפוצה מאוד ואחד מכל שישה אנשים יסבול ממנה במהלך חייו. דיכאון מתאפיין במצב רוח ירוד, חוסר עניין והנאה כמעט בכל הפעילויות. ילדים ומתבגרים יחוו עצבנות, אצל מבוגרים זה יתבטא בעצב. יכולים להתלוות לזה גם שינויים בתיאבון, הפרעות בשינה, ירידה באנרגיה, וגם תחושה של חוסר ערך ואשמה, קשיי ריכוז וחשיבה, קושי בקבלת החלטות, ומחשבות קשות על מוות ולפעמים כוונות אובדניות, תכנון, וגם ניסיונות אובדניים.

תופעת לוואי אפשרית

על פי מחקר שפורסם ב-2018, יותר משליש מהמבוגרים בארה"ב מקבלים תרופות מרשם שעלולות לגרום לדיכאון, כשהסיכון לדיכאון הנגרם על ידי תרופות עולה אם אדם נוטל יותר מתרופה אחת שדיכאון מסומן בה כתופעת לוואי אפשרית. תרופות מסוימות יכולות גם לגרום לאינטראקציות ולגרום לתופעות לוואי בלתי צפויות. זו אחת הסיבות לכך שחשוב לדבר עם הרופא שלכם במקרה ואתם נוטלים מספר תרופות במקביל.

שני כדורים בכף יד. ShutterStock
שני כדורים בכף יד/ShutterStock

תרופות נפוצות המעוררות דיכאון

על פי אתר המדיקל דיילי יש 5 תרופות שעלולות לעורר דיכאון:

1. חוסמי בטא:
חוסמי בטא הם תרופות נפוצות ליתר לחץ דם. הם משמשים גם לטיפול במיגרנות, פעימות לב לא סדירות, אנגינה ורעידות. חוסמי בטא מסוימים כמו אטנולול, מטופרול וקרוודילול עלולים לגרום לתסמינים של דיכאון.

2. תרופות הורמונליות:
שינויים ברמות ההורמונים אצל נשים יכולות לעתים קרובות לעורר תסמינים של דיכאון. השימוש באמצעי מניעה הורמונליים בצורת גלולות למניעת הריון ומכשירי התקן תוך רחמי או טיפול חלופי באסטרוגן כדי להקל על תסמיני גיל המעבר עלולים לגרום לדיכאון כתופעת לוואי.

3. תרופות לפרקינסון:
מחקרים הראו שמחלת פרקינסון עצמה קשורה לסיכון גבוה לדיכאון. תרופות כמו לבודופה (Levodopa) או סינמט סי־אר (Sinemet CR) משמשות לטיפול בפרקינסון. תרופות אלו יכולות להשפיע על מצב הרוח של אדם שכן הן יכולות להעלות את רמות הדופמין לתקופות ארוכות.

4. קורטיקוסטרואידים:
הם ידועים לעתים קרובות כסטרואידים. הם משמשים לטיפול במגוון מצבים כגון פריחות ומצבים דלקתיים כגון זאבת, דלקת מפרקים שגרונית וגאוט. השימוש בסטרואידים יכול להשפיע על סרוטונין, חומר המיוצר על ידי המוח המסייע בוויסות מצב הרוח.

5. ממריצים:
תרופות ממריצות משמשות לטיפול בהפרעת קשב וריכוז (ADHD) ולישנוניות בשעות היום עם נרקולפסיה - הפרעה נוירולוגית המשפיעה על מחזור השינה והערות. הם עלולים להוביל לתלות בסמים, ולגרום לתסמינים כמו עייפות וקשיי שינה כאשר אנשים מפסיקים ליטול את התרופות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully