וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סובלים מכאב גב? לא בטוח שזה בגלל האימון הגופני שעשיתם

ד"ר עומר גנדלמן

עודכן לאחרונה: 22.5.2023 / 13:37

צעירים רבים הסובלים מכאבי גב מקשרים זאת לרוב לאימון שביצעו או לפעילות פיזית כלשהי שעשו, אבל האמת היא שזה יכול גם לנבוע מדלקת. ראומטולוג מסביר איך תדעו באיזה כאב מדובר?

גבר שסובל מכאבי גב. ShutterStock
גבר שסובל מכאבי גב/ShutterStock

כאב גב הוא בין הכאבים הנפוצים ביותר בעולם, שכל אחד מאיתנו יחווה בסבירות גבוהה (85 אחוזים) במהלך חייו. מקור הכאב משתנה ולעיתים אנו יכולים להצביע על הסיטואציה שגרמה לכאב, באם הכאב נובע מתנועה לא נכונה, לחץ עצבי, כיווץ שרירי או שינויים של הדיסקים הבין-חוליתיים. לעיתים אנו חשים בכאב שאנו לא יודעים מהו מקורו ובמקרים כאלה כדאי שנדע להבדיל האם הכאב שאנו חשים בגב נובע כתוצאה מדלקת או כתוצאה מסיבה אחרת.

דלקת חוליות מקשחת היא מחלה דלקתית של עמוד השדרה התוקפת בעיקר אנשים צעירים וגורמת לכאב כרוני אשר עשוי לגרום במשך השנים להגבלה בתנועה. המחלה מתאפיינת בדלקת של מפרקי הסקרו-איליאק (מפרקי הכסל והעצה) המחברים בין חלקו התחתון של עמוד השדרה והאגן אך יכולה לערב גם חלקים גבוהים יותר בעמוד השדרה. דלקת חוליות מקשחת פוגעות ב-0.5 עד 2 אחוזים מכלל האוכלוסייה ומתפרצת אצל 90 אחוזים מהמטופלים בגילאי 30-20, רובם גברים ( ביחס של 2:1 ).

לדאבוננו קיים איחור משמעותי באבחנה העומד על 6-7 שנים. מרבית המטופלים עוברים הערכות אורתופדיות, נוירלוגיות, מרפאות כאב עד שלבסוף מגיעים לראומטולוג שמאבחן שמדובר בדלקת חוליות מקשחת. אחת הסיבות לכך נובעת מהעובדה שכאשר אדם צעיר מתלונן על כאב מסוג זה, במרבית המקרים הוא אינו משייך זאת למחלה דלקתית.

האיחור באבחנה עשוי להיות משמעותי מכיוון שאם המחלה איננה מאובחנת בזמן היא יכולה לגרום לנזק למפרק ולמצב הנקרא קשחת - עמוד השדרה למעשה הופך למקשה אחת, זאת אומרת שנוצר מצב של מעין "חיבור" בין החוליות או המפרקים המחברים ביניהם. אם מצב זה מתקיים במפרקים הסקרו- איליאק אז אין בעיה משמעותית היות שלא קיימת באזור זה תנועה רבה. אך, אם הקשחת מערבתאיזורים גבוהים יותר בעמוד השדרה, המטופל עשוי לאבד חלק מהתנועתיות של עמוד השדרה ואף בצוואר כך שלמשל יהיה קושי ומגבלה להתכופף או להטות את הצוואר . לפיכך, המשמעות של האיחור באבחנה עשוי להיות בלתי הפיך והמטרה היא לנסות ולאבחן את המחלה בשלב מוקדם על מנת שלא יווצר נזק גרמי.

גורמי המחלה

קיימות תיאוריות שונות על הגורמים למחלה אבל נכון להיום אין ידע מוחלט בנושא. למרות זאת, ידוע כי ישנו תורשתי למחלה. כך, אם למישהו יש רקע רקע משפחתי או קרובי משפחה מדרגה ראשונה, סיכויו לפתח את המחלה גבוהים יותר. מבחינה גנטית, קיימים גנים רבים המהווים גורם סיכון להתפתחות המחלה כשבראשם הגן HLAB27 הניתן לאיתור בקרב 90 אחוזים מהחולים בדלקת חוליות מקשחת. על אף האמור, חשוב לזכור שרק ל-5 אחוזים מהנשאים של הגן יחלו.

אישה קמה מהמיטה בכאבים. ShutterStock
קמים בבוקר עם כאב?/ShutterStock

מה ההבדל בין כאב גב מכני ("אורתופדי") לכאב גב דלקתי?

ישנן כמה נורות אזהרה שחשוב לשים לב אליהן:

1. מאפיינים דלקתיים לכאב: מדובר בכאב שמתחיל בצורה זוחלת, הוא בא והולך בניגוד למצב בו "נתפס הגב", כאשר קמים בוקר אחד עם כאב משמעותי.

2. נוקשות בוקר: המטופלים סובלים במקרים רבים מקישיון בוקר המתאפיינת בנוקשות וקושי בתנועה בבקרים ובקימה אשר משתפרת לאיטה בשעות אחרי ההשכמה .

3. הכאב מוחמר במנוחה: כאשר אדם סובל מכאב גב אורטופדי הכאב מוקל בזמן שכיבה או ישיבה. במקרה של דלקת חוליות מקשחת, הכאב מוקל בתנועה ומוחמר בשכיבה. בצורה הקלאסית שלו, החולים מתארים שהם מתעוררים לפנות בוקר מתוך כאב.

יש לזכור כי נוסף למעורבות הקלינית של עמוד השדרה, ל-25 אחוזים מהמטופלים תהיה מעורבות נלוות במרוצת המחלה של דלקות במפרקים דוגמאת הברך או הקרסול. כמו כן ל-25 אחוזיםמהמטופלים עשויה להיות מעורבות דלקתית של העיניים, פסוריאזיס או מחלת מעי דלקתית. כך שביטויים כעין אלו במטופל המלין על כאב גב תחתון צריכים להעלות חשד לדלקת חוליות מקשחת.

תהליך האבחון

במרבית המקרים, המטופלים יפנו לראשונה לרופא משפחה או לאורתופד וכבר אז חשוב להבדיל בעזרת אנמנזה מדוקדקת באם קיימים מאפיינים דלקתיים לכאב. חשוב להשלים בדיקות מעבדה למדדי הדלקת השונים (שקיעת דם, CRP ) ולשאול את המטופל אודות רקע משפחתי ושאר ביטויים קליניים הנמצאים בשכיחות יתר בקרב חולים דלקת חוליות מקשחת.פסוראיזיס. במידה והרופא הצביע על חשד במחלה, המטופל יישלח לבדיקת MRI בה ניתן לראות את הדלקת בשלבים הראשונים שלה.

דרכי טיפול

האבחון בדלקת חוליות מקשחת אמנם מנחית מהלומה לא פשוטה על החולה, אך חשוב לזכור שכיום, בזכות טיפולים חדשים, זו לא גזרת גורל וניתן לנהל שגרת חיים תקינה לחלוטין לצד המחלה.

בעבר, הטיפול התמקד באופן נקודתי בהקלה בתסמינים ובדלקת באמצעות נוגדי דלקת שאינם סטרואידליים- NSAIDS אולם תרופות אלו אינן מונעות את הנזק הגרמי. על כן כיום מרבית המטופלים יטופלו בטיפולים ביולגיים הניתנים בזריקה עצמית, עירוי או באמצעות כדורים וביכולתם להקל על הכאב אך גם למנוע או להאט את הנזק הגרמי. לצד הטיפול התרופתי, גם למטופל יש אחריות חשובה ביותר בעיקר הקפדה על פעילות גופנית ותרגול מתיחות ופיזיותרפיה על מנת לשמור על טווחי התנועה של עמוד השדרה. עישון מהווה גורם סיכון להתפתחות מחלה קשה יותר וזו עוד סיבה להפסיק לעשן .

ד"ר עומר גנדלמן, ראומטולוג בכיר ביחידה הראומטולוגית, שיבא, תל השומר

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully