וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כוויות שמש בילדות עלולות לגרום לסרטן העור. כך תתגוננו

ד"ר שירן רייס- הוס וד"ר יעל רנרט יובל

עודכן לאחרונה: 17.5.2023 / 7:54

עכשיו כשנכנסנו לקיץ כדאי להתחיל בחשיפה מדודה לאור השמש כדי שהגוף יתרגל, לא להוציא את הילדים לים לפני 16:00 וכמובן, תמיד למרוח קרם הגנה. רופאות ביחידה לרפואת עור במרכז שניידר לרפואת ילדים עם כל הטיפים החשובים

תינוק משחק בחוף הים. ShutterStock
תינוק משחק בחוף הים/ShutterStock

בעבר נהוג היה לחשוב כי החשיפה לשמש בריאה וכך גם שיזוף של העור. כיום, מחקרים מוכיחים באופן חד משמעי כי הנחה זו אינה נכונה ואף מצביעים על כך שחשיפה לא מבוקרת לקרני השמש, ובעיקר החשיפה בגיל צעיר, גורמת לנזקים בריאותיים ואסטטיים רבים, ביניהם הידקקות של העור, ריבוי כתמים על העור, הופעת קמטים וזירוז תהליך הזדקנות העור, סרטן העור ועוד. ואולי פרט המידע הכי חשוב שלא ידעתם - כווית שמש בקרב ילדים הם גורם סיכון מוכח להתפתחות סרטן העור.

כיצד קרני השמש פוגעות בעור?

השמש פולטת קרינה אלקטרומגנטית באורכי גל משתנים, חלקם חודרים לכדור הארץ ואחרים לא. הקרניים המגיעות לכדור הארץ הן בלתי נראות והן נקראות קרניים אולטרה סגוליות מסוג UVA ומסוג UVB. קרניים אלה עלולות לגרום לנזקים מיידיים כמו כווית שמש ולנזקים מאוחרים כמו נמשים, שומות (נקודות חן), קמטים וגידולים בעור. נמשים המופיעים לאחר החשיפה לשמש מעידים על נזק שנגרם לעור ולכן ילדים בעלי גוון עור בהיר צריכים לשים יותר לב ולהגן על עצמם.

נזקים בריאותיים כתוצאה מהחשיפה לשמש

חשיפה לשמש בעיקר בקרב ילדים עלולה להוביל למקרים של התייבשות ו/או מכת חום. כוויות על גבי העור המופיעות לאחר חשיפה ממושכת לשמש צפויות לגרום לכאב ולהתקלפות של העור וכן במקום בו העור מתקלף יכול להיווצר זיהום. פריחות ומחלות עור קיימות עלולות להחמיר לאחר החשיפה לאור השמש ולהפוך לכתמים קבועים.

לדוגמה, בני נוער הסובלים מאקנה עלולים לפתח כתמים וצלקות באזור הנגעים שיהיו בולטים יותר אם לא יקפידו על שימוש בתכשירי הגנה מהשמש. זיהומים בעור לדוגמא הרפס, הגורם לשלפוחיות כואבות בעור, עלול להתפרץ לאחר חשיפה לשמש.

קיימים מצבים רפואיים ומחלות גנטיות שונות הגורמות לעור להיות רגיש במיוחד לקרינה אולטרה סגולה. לדוגמה, אצל הסובלים ממחלת לופוס (זאבת) עלולה להופיע פריחה בעקבות החשיפה לשמש. דוגמה נוספת למצב בריאותי היא נטילת תרופות. תרופות רבות הנפוצות לשימוש הן בקרב ילדים והן בקרב מבוגרים, כמו משככי כאבים ואנטיביוטיקה, עלולות לעורר רגישות משמעותית לשמש. גם משחות רפואיות, לדוגמא תכשירים כנגד פצעי בגרות (אקנה) המכילים רטינואידים ובנזואיל פרוקסיד. אלו גורמים להסרה של השכבה החיצונית של העור ולכן עשויים להגדיל את סיכוי הפגיעה מקרני השמש. עבור המשתמשים בתרופות מהסוג הזה ראשית מומלץ למרוח אותן בשעות הערב ושנית להקפיד ולהשתמש בקרם הגנה בכל שעות היום.

sheen-shitof

פתרון טבעי

גבר, הגיע הזמן לשפר את התפקוד המיני ואת הזוגיות שלך

בשיתוף גברא
פעוטה עם כובע וקרם הגנה מהשמש. ShutterStock
פעוטה עם כובע וקרם הגנה מהשמש/ShutterStock

כיצד נשמור על עורם של הילדים מפני נזקי השמש?

1. חישפו בהדרגה: לאחר חודשי החורף והסתיו העור רגיש משום שאינו רגיל לחשיפה לשמש ואז מומלץ על חשיפה הדרגתית שתקטין את הסיכוי להופעת כוויות על גבי העור.

2. המנעו מחשיפת ילדיכם לשמש בין השעות 16:00-10:00.

3. העדיפו פעילות במקום מוצל/מקורה. ובכל זאת זיכרו, גם בצל יש קרינה של שמש ולכן כדאי להמשיך לקרוא על אמצעי הגנה אפקטיביים בצל.

4. הקפידו על ביגוד מגן:

  • חיבשו כובע רחב שוליים המגן על עור הפנים, העניים, האוזניים והעורף.
  • לבשו חולצה בעלת שרוולים ארוכים ומכנסיים לפחות עד הברכיים.
  • בעת פעילות במים, בחרו בבגד ים דוחה קרינה והעדיפו בגד ים שלם.
  • הרכיבו משקפי שמש - קרינת השמש עלולה לפגוע בעיניים ובעור העדין סביבן. משקפי שמש מומלצים בכל גיל ויש לרכוש את אלו עם התווית המציינת שהם מסנני קרינה.

5. קרם הגנה/מסנן קרינה: מסנני קרינה משמש מכילים חומרים הסופגים חלק מקרני השמש ו/או דוחים את קרני השמש לפני שהן פוגעות בעור. חשוב לדעת כי תכשירים אלו אינם חוסמים לחלוטין את קרני השמש ולכן יש להשתמש בהם ביחד עם אמצעי ההגנה הנוספים המפורטים מעלה. חפשו על תווית המוצר אישור לכך שהוא מגן מפני UVB (SPF 30 ומעלה) ומפני קרינה UVA. השתמשו בקרם הגנה בכל יציאה מהבית, מרחו שוב עם הגעתכם ליעד, טרם החשיפה לשמש. אל תשכחו למרוח את אזורי האוזניים, העורף, הידיים והרגליים. יש למרוח שוב ושוב את הקרם בחלוף שעתיים. כאשר אתם בים או בבריכה, מרחו תכשיר הגנה עמיד למים והקפידו למרוח אותו שוב לאחר יציאה מהמים.

דעו כי מסנני הגנה אינם מומלצים מתחת לגיל 6 חודשים ולכן בגילאים אלו הקפידו על הימנעות מוחלטת משמש. מעל גיל 6 חודשים הקפידו למרוח תכשירי הגנה המותאמים לילדים, שנבדקו על בעלי עור רגיש ומכילים אחוז גבוה יותר של רכיבים היפו אלרגנים.

ד"ר שירן רייס- הוס וד"ר יעל רנרט יובל, הן רופאות בכירות ביחידה לרפואת עור במרכז שניידר לרפואת ילדים מקבוצת כללית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully