וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מומחה לגסטרו חולק את הטיפים לשמירה על בטן רגועה

ד"ר איברהים זביידי

עודכן לאחרונה: 9.5.2023 / 11:06

הימנעות ממזון מעובד, הקפדה על פעילות גופנית סדירה והפחתת מימדי הסטרס. ד"ר איברהים זביידי, רופא גסטרו בכיר בכללית, עם כל מה שחשוב לדעת על מנת לשמור על בריאות מערכת העיכול שלכם

כל מה שאתם צריכים לדעת על סיבים תזונתיים/מערכת וואלה!
בעיות במערכת העיכול מהוות מזה לא מעט שנים כאחת מהסוגיות הרפואיות השכיחות ביותר בקרב ילדים ומבוגרים

בעיות במערכת העיכול מהוות מזה לא מעט שנים כאחת מהסוגיות הרפואיות השכיחות ביותר בקרב ילדים ומבוגרים. כאב או תחושת אי-נוחות תמידית באזור הבטן, קושי ביציאות סדירות ואף מקרים חמורים יותר המתדרדרים לכדי מחלות חמורות יותר כמו "תסמונת המעי הרגיש" מהווים מטרד של ממש עבור מטופלים רבים בכל טווח הגילים. לצד אלו, מחלות שמקורן במערכת העיכול עשויות להשפיע גם על תפקוד המוח, איכות השינה וכן על מצב הרוח, זאת לאור אי יכולת לספוג חלקיקים תזונתיים החשובים לגופנו.

על אף המציאות המתוארת, הרבה מאוד אנשים כלל אינם מייחסים חשיבות לבריאות מערכת העיכול שלהם, עד שאינם חשים בכאב או בבעיה אקוטית.

מחקרים רבים מוכיחים לאורך השנים כי סיגול הרגלים שהינם כחלק משגרת היום-יום עשויים לשפר את המצב הבריאותי של כל אדם באשר הוא. הנה מספר טיפים שהוכחו כבעלי השפעה על תפקוד תקין של מערכת העיכול:

הקפידו על ארוחה מאוזנת

סדר היום שלנו לא פעם נוטה להשתנות בקצב תדיר, אולם כשזה נוגע למזון שאנחנו צורכים, חשוב להקפיד על אכילת ארוחות מאוזנות באופן קבוע. מומלץ לכלול בכל ארוחה שכזו פירות וירקות ממספר צבעים, דגנים מלאים, חלבון רזה (לדוגמה: דגים או מוצרי חלב) ושומן בריא (לדוגמה: מזון מן החי ללא עור). בנוסף, יש להימנע ככל האפשר מצריכת מזון מעובד ולהתמקד במוצרים טריים.

אבוקדו. ShutterStock
טוב לבטן. אבוקדו/ShutterStock

סיבים תזונתיים כחלק משגרת היומיום

מזונות עשירים בסיבים תזונתיים הוכחו כמשפרים דרמטית את תפקוד מערכת העיכול. על פי ההערכות, פחות מ-5 אחוזים מהאוכלוסייה בעולם המערבי צורכת את כמות הסיבים המומלצת עבורם (סדר גודל של 30-25 גרם סיבים תזונתיים ליום).

הסיבים מסיעים לחיידקים הטובים בהפחתת דלקות בגוף, במקביל לשיפור דרכי עיכול ומתן אפשרות למזון להתעכל בצורה חלקה יותר. הם גם מעודדים את פעילות המעיים בצורה סדירה והוכחו כבעלי יכולת משמעותית לחיזוק מערכת החיסון ובסינון רעלים.

בין המזונות העשירים בסיבים תזונתיים: אבוקדו, קוואקר, סובין, עלים ירוקים (בעיקר ברוקולי ותרד), קוקוס, פירות יער, תאנים, אפונה, ארטישוק, דלעת ערמונים, שעועית, חומוס ועוד.

שתו מים, והרבה

שתייה מרובה של מים, במיוחד בימי הקיץ החמים, היא מצרך חובה שיש להתמיד בו. הממוצע הכללי מדבר על 8 כוסות מים ביום לכל הפחות (עם זאת, מספר זה עשוי לגדול באופן אינדיבידואלי מאדם לאדם). במידה וישנם אנשים הסובלים מאי ספיקת לב או כליות, מומלץ להיוועץ עם רופא ולהתאים את כמות השתייה בהתאם למדדים גופניים. למעוניינים לשדרג את הטעם, מומלץ להוסיף לימון או פרוסות מלפפון.

כוס מים מוגזים. ShutterStock
כוס מים מוגזים/ShutterStock

קחו פרוביוטיקה

הידעתם? מערכת העיכול שלנו מכילה אוכלוסייה גדולה של "חיידקים טובים". מדובר למעשה במיקרו-אורגניזמים שתפקידם לרסן את הבקטריות הרעות ולתמוך בכלל המערכות הבריאותיות המצויות בגופנו. לצורך המחשה, קיימים בין 100-10 טריליון חיידקים חיוביים בגוף, להם חשיבות מכרעת לחיזוק מערכת העיכול מפני מזיקים שונים. בנוסף, הם משמשים כשכבת הגנה למעי מפני וירוסים ופטריות, מסייעים בתהליך פירוק המזון, וכן משפרים יעילות עבור תרופות שונות ותורמים ליצירת חומצות שומן המזינות את תאי הרירית במעי הגס.

חיידקים אלו מכונים בעגה הרפואית כ''פרוביוטיקה'', המהווה שם כולל לקבוצת ''החיידקים הטובים'' שהינה כאמור חיונית ובעלת השלכות מרחיקות לכת לגופנו.

ניתן למצוא ''חיידקים'' אלו למשל במזונות כמו יוגורט, כרוב כבוש, או לחילופין לצרוך אותם כתוספי מזון ולשלבם כחלק מהתפריט היומי.

נפש בריאה בגוף בריא

פעילות גופנית אינה חשובה רק לחיטוב או שיפור המראה החיצוני, שכן יש לה שורה של מעלות בריאותיות יוצאות דופן, כולל ביחס לשיפור מערכת העיכול. עיסוק סדיר בפעילות גופנית מכל סוג שהיא, תורם להזרמת דם למערכת העיכול, מסייע בניקוי פסולת ויציאות מסודרות, משפר את חמצון הדם ברקמות והמיקרובים במערכת העיכול וזוהי רק רשימה חלקית.

כדאי לדעת כי ניתן להשיג אפקט חיובי גם באמצעות קיום פעילות גופנית מתונה, כדוגמת הליכה בסמוך לבית או טיול ממושך עם הכלב. כל אדם בהתאם ליכולותיו, כאשר הרעיון הוא להימצא בתנועה.

תורידו לחץ

סטרס נחשבת שלא בכדי לאחת המגפות הקטלניות ביותר. מחקרים שונים הוכיחו כי קיים קשר ישיר בין רמות הסטרס לבין נזק למערכת העיכול, כמו גם להחרפת סימפטומים נוספים. מומלץ לסגל טכניקות שונות להרגעה, ובהתאם להרגיש שיפור מיידי בתפקוד מערכת העיכול.

ד"ר איברהים זביידי הוא מומחה גסטרו ומנהל מרפאה יועצת לוד-סנטר, מחוז מרכז כללית וחוקר בתחום מטעם אוניברסיטת תל-אביב

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully